گزارش و تحلیل

بزرگترین نبرد تاریخ تانکهای ناتو و روسیه در راه است

 - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2023
اشتراک
کشور آلمان پس از مدت ها رایزنی و فشارهای سیاسی شاهد ارسال ۱۴ تانک آلمانی "لئوپارد" به اوکراین را موافقت نموده است. از طرف دیگر ایالات متحده آمریکا نیز قصد دارد نسخه پیشرفته تانک آبرامز را به اوکراین ارسال کند.
در این راستا خبرگزاری اسپوتنیک با آقای محمد حسن سنگتراش، تحلیلگر مسائل امنیتی و دفاعی در روابط بین الملل گفتگویی داشت که به شرح زیر می باشد.
جناب آقای سنگتراش، ارسال تانک های غربی به اوکراین را چگونه ارزیابی می کنید، آیا این تانک ها می توانند میدان جنگ را تغییر بدهند؟
ضمن سلام خدمت شما و مخاطبین خوبتان، آنچه که در رسانه ها اعلام شد، بعد از مدت ها رایزنی سرانجام اختلافات میان کشورهای غربی بر سر ارسال تانک برای ارتش اوکراین پایان یافته و به زودی شاهد انتقال ده ها عراده از مدل های مختلف تانک های غربی به این کشور خواهیم بود که شامل تانک های ابرامز ام-1 و چلنجر-2 و لئوپارد-2 می باشد که توانایی ها و ضعف های خود را دارند.
Норвежские танки Leopard I во время военных учений НАТО - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2023
آلمان تانک های لئوپارد 1 به اوکراین ارسال می کند
این تانک ها به همراه توپ های خودکششی، پهپادها و سامانه های پدافندی اهدایی غرب به اوکراین نشان از یک بهار داغ دارد تا اوکراین بتواند یک عملیات ضدحمله موثر انجام دهد و خطوط پیشروی نیروهای روسیه را بشکند اما فکر نمی کنم این مهم به سادگی روی دهد.
از بُعد ژئوپلتیکی، پیش روی زرهی های غربی در زمین های مسطح و دشت ها خواهد بود که امکان استتار تانک ها بسیار کم می باشد و فضای پیش روی نیز به جهت گل آلود بودن برخی نقاط زمین بسیار دشوار و کم سرعت است که احتمال شکار تانک ها را افزایش می دهد.
کمااینکه اوکراینی ها خواهان 300 عراده تانک بودند که در نهایت توانستند موافقت غرب را برای ارسال 100 الی 130 عراده یعنی کمتر از نصف نیاز اعلامی، جلب کنند.
راهبرد غرب به ویژه اروپا برای ارسال تانک به اوکراین را باید آخرین تلاش آنان برای جلوگیری از پیش روی روسیه قلمداد کرد و نکته جالب توجه این عمل غربی ها، یادآوری نبرد بزرگ کورسک به عنوان بزرگترین نبرد زرهی در طول تاریخ است که با شکست آلمان نازی، شوروی توانست تا برلین پیش روی کند و فاتح جنگ جهانی دوم باشد.
بُعد دیگر ارسال تانک ها به اوکراین، تحمیل هزینه جنگ برای روسیه است و غربی ها امیدوار هستند با فرسایشی شدن جنگ و ایجاد ضربات تحریمی و شوک های اقتصادی، روسیه را از درون تجزیه کنند.
سیاستمداران غربی بعد از ارسال تانک به اوکراین باید به این سئوال بسیار بیاندیشند که اگر روسیه پیروز شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟
فرهنگ روسی شکست را قبول ندارد و در جنگ جهانی آلمان موفق به محاصره شوروی شده و تا نزدیک مسکو پیش روی کرد، اما با مقاومت غرور آفرینی مواجه شد و در نهایت شکست خورد و پیرو آن برلین سقوط کرد
به نظر شما تانک های غربی چه امتیازات و چه ضعیفی هایی دارند؟ آیا در این نبرد نسبت به تانک های روسی برتری دارند؟
ما شاهد ارسال مدل های مختلفی از تانک ها هستیم که شامل 14 عراده چلنجر-2 از بریتانیا، 30عراده آبرامز ام-1 از ایالات متحده امریکا و تانک های لئوپارد-2 در مدل های ای-4 و ای-6 می باشد که سوای توانایی تهاجمی که دارند و احتمالا قبل از ارسال بروزرسانی نیز خواهند شد اما سطح دفاعی و زره های مختلفی دارند، تردید دارم آبرامز های امریکایی نسخه کامل آن باشند و احتمالا از نسخه های قدیمی و یا صادراتی خواهند بود و شاید بخشی از سفارش لهستان باشند که در اختیار اوکراین قرار می گیرند، این آبرامزها جزو دارایی های سابق تفنگداران دریایی ایالات متحده بودند که به شکل بازسازی شده به استانداردهای صادراتی رسیده و زره تعدیل شده ای دارند، در هر صورت نظر به قوانین فدرالی امریکا و پروتکل های امنیتی نیروهای نظامی ایالات متحده، فکر نمی کنم نسخه های تحویلی تانک های آبرامز دارای زره اورانیومی باشد، البته جنرال داینامیک بسته های حفاظتی صادراتی نیز دارد که می تواند نظر به جبهه نبرد و سفارش مشتری از آن برای آبرامزها استفاده کند، از طرفی ممکن است مهمات های اورانیومی که پیش تر در اختیار لهستان قرار گرفته بود برای اوکراین صادر شود تا در این تانک ها استفاده شود، که طبیعتا پیامدهای سیاسی بزرگی می تواند داشته باشد،اما در حال حاضر عمده گزینه های ارسالی تانک های لئوپارد-2 ای-4 هستند که نسخه ای منسوخ شده می باشند و در چنین جنگ بزرگی نمی توانند تاثیرگذاری مطلوبی داشته باشند، در نتیجه احتمال دارد قبل از ارسال به جبهه های نبرد به بسته های ارتقاء حفاظت و زره های ماژولار تجهیز شوند تا بتوانند نسبت به تهدیدات راکت هایی نظیر خانواده آر.پی.جی و یا سرجنگی های شدیدالانفجار ضد تانک و پرتابه های انرژی جنبشی مقاومت نمایند.
© Photo / Courtesy Mohammad Hassan Sangtarashتانک آلمانی "لئوپارد-۲"
تانک آلمانی لئوپارد-۲ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2023
تانک آلمانی "لئوپارد-۲"
ضخامت صفحه سازنده شاسی در لئوپاردهای ای-4 در قسمت های کناری به صورت پایه حدود 50 میلیمتر است که در برخی نواحی مثل قسمت محافظت از راننده و یا قفسه مهمات به وسیله صفحات زرهی اضافه شونده و بدون در نظر گرفتن فاصله هوایی بین لایه های اضافه شده و سازنده، حدودا 150 تا 200 میلیمتر می باشد که طبیعتا در نبردهای امروزی بسیار ضعیف بوده و نیاز به انواع بسته های حفاظت زرهی ماژولار پیشرفته و اصطلاحا آماپ (AMAP) دارد که توسط راین متال بر روی این زرهی ها اضافه می شود نظیر:

بسته حفاظت دربرابر مهمات خرج گود و انرژی شیمیایی (AMAP-SC)

بسته حفاظت از سقف زره پوش دربرابر گلوله های توپخانه ای هدایت شونده و پرتابه های تاپ اتک به صورت زرهی و غیرفعال (AMAP-R)

بسته حفاظت فعال برای مقابله با موشک های ضدتانک به صورت هارد کیل و سخت قبل از اصابت به زره پوش(AMAP-ADS)

بسته حفاظت در برابر پرتابه های بالستیک انرژی جنبشی ضد زره (AMAP-B)

بسته حفاظت زرهی در برابر تهدیدات و تله های انفجاری کنار جاده ای(AMAP-IED)

بسته حفاظت در برابر مین های ضد تانک با اضافه کردن صفحه زرهی تقویت کننده زیرین شاسی (AMAP-M)
بسته حفاظت داخلی برای محل قرارگیری خدمه(AMAP-L)

که طبیعتا اضافه شدن این بسته های حفاظتی کار تقابل با تانک را پیچیده تر و سخت تر می کند اما از طرفی وزن تانک را نیز افزایش داده و از سرعت آن می کاهد، نمونه ارتقاء تانک های لئوپادر را توسط کانادا در جنگ افغانستان شاهد بودیم، اما نظر به سئوال شما باید دید این تانک های اهدایی چه لباس زرهی بر تن می کنند و در مقابل چه تسلیحاتی از طرف روسیه من جمله راکت های ضد زره و موشک های ای-تی و یا تقابل با کدام تانک ها، مثل تی90 و یا نظر به برخی اخبار درباره حضور آرماتا در جبهه های نبرد، قرار می گیرند، فکر می کنم از جذابیت های این تقابل استفاده از ربات های تانک شکار توسط روسیه باشد، در واقع روسیه با استفاده از پهپادها و ربات های تانک شکار نظیر یوران-9 و استفاده از مهمات های موثر می تواند الگوی جنگی جدیدی ارائه کند که تاکنون سابقه نداشته است.
© Photo / Courtesy Mohammad Hassan Sangtarashربات تانک مانند یوران -۹ ارتش روسیه
ربات تانک مانند یوران -۹ ارتش روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2023
ربات تانک مانند یوران -۹ ارتش روسیه
اگر روسیه نیز تانکهای خودش مثل آرماتا را به کار ببرد آیا تانک های اهدایی به اوکراین قادر به پیروزی هستند؟

جواب این سئوال بسیار پیچیده و سخت است، تانک آرماتا بسیار ناشناخته است و تاکنون کارنامه جنگی نداشته و مشخص نیست چه تعدادی از این تانک تاکنون تولید شده است و آیا پشتیبانی های لجستیکی مطلوبی خواهد داشت یا خیر؟ در طرف مقابل ما شاهد تولید هزاران عراده از آبرامز و لئوپارد هستیم اما در بعد فنی و نسبت به آنچه که تاکنون از آرماتا رسانه ای شده است، بدون شک تانک قدرتمندی است و نظر به توپ قدرتمندی که دارد و نیز استفاده از موشک های ضد تانک می تواند به شایستگی صحنه نبرد را تغییر دهد و با استفاده از برجک بدون سرنشین و انتقال خدمه به کپسول حفاظتی می تواند از کاربر خود به شایستگی مراقبت نماید، استفاده از سیستم دفاع فعال از مزیت های چشمگیر این تانک می باشد که البته در غرب نیز تانک های ابرامز و لئوپارد به سیستم دفاع فعال تروفی ساخت رژیم صهیونیستی مجهز شدند اما تردید دارم شاهد حضور تروفی در نبرد اوکراین باشیم، درباره سطح حفاظت آرماتا مطلبی منتشر نشده است و گمانه زنی می شود یکی از محافظت شده ترین تانک ها در جهان باشد، درباره تانک تی-90 نیز باید گفت تانک چالاک و خوبی است که می تواند ضربات مهلکی به دشمنان روسیه وارد کند اما فکر می کنم به جهت کنترل هزینه های دفاعی و لجستیکی، شاهد تقابل سلاح های نوین ضد تانک توسط پهپادها و ربات های تانک شکار با تانک های اهدایی غربی باشیم.
برتری تانک آراماتای روسی بر لئوپارد آلمانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 22.10.2019
برتری تانک "آراماتای" روسی بر "لئوپارد" آلمانی
به نظر شما موافقت آلمان با ارسال تانک به اوکراین چه پیامدهایی دارد؟

فکر می کنم فشار بر برلین برای ارسال و اجازه ارسال تانک به جبهه های نبرد اوکراین، بسیار سخت و سنگین بود. از یکطرف نمایندگان پارلمان آلمان فشارهای سیاسی خاصی به شولتز وارد کردند و در نهایت غربگرایان پارلمان پیروز شدند، از طرف دیگر فشارهای خارجی توسط پارلمان اروپا، کشورهای اروپایی، امریکا و کانادا و.. باعث این تصمیم صدراعظم آلمان بود.

کمااینکه تا چندی قبل شاهد فشارهای خاص برای استعفای خانم لامبرشت از وزارت دفاع آلمان بودیم، در واقع کریستین لامبرشت به عنوان وزیر دفاع آلمان قربانی دو مساله عمده یعنی ناکامی در مدرن سازی و بهبود وضعیت تسلیحاتی نیروهای مسلح آلمان از یک سو و وجود اشکالات و موانع متعدد در زمینه تحویل تسلیحات آلمانی به اوکراین در راستای حمایت برلین از کی یف در جنگ اوکراین شد.
به نظر می آید غرب با تحمیل حمایت برلین از کیف، سعی دارد قطب بزرگ صنعتی اروپا یعنی آلمان را از روسیه دور کند و مانع از ایجاد محور دوستی مسکو-برلین باشد ، تعامل و دوستی مسکو و برلین برای واشنگتن، پاریس، لندن اصلا خوشایند نبوده و به عنوان یک تهدید راهبردی در جنگ اقتصادی، سیاسی و نظامی تعریف می شود.
در صورت تعامل مسکو-برلین، روسیه می تواند بازیگری مهم در اروپا باشد اما اگر بین آلمان و روسیه تخاصم شکل بگیرد، شاهد محاصره اقتصادی،سیاسی روسیه خواهیم بود و در نهایت حوزه نفوذ روسیه از شرق اروپا به سمت آسیای میانه بیش از پیش چرخش خواهد داشت که می تواند باعث تقابل بین روسیه، ترکیه و چین باشد,
معتقدم آلمان ها با این تصمیم نیز گام اشتباهی برداشتند و در صورتیکه جنگ طولانی مدت و فرسایشی باشد، فشارهای اقتصادی زیادی دامان برلین را خواهد گرفت، در فضای پساکرونا و در فضای جنگ اوکراین، شاهد تعدیل نیرو و تعطیلی بخشی از صنایع آلمان بودیم که به نوعی اقتصاد این کشور را کوچک می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала