گزارش و تحلیل

اتحادیه اروپا در بحران است، در حالی که غول های انرژی آن سوی اقیانوس ثروتمندتر می شوند

گاز
گاز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 03.02.2023
اشتراک
رسانه: اروپا قادر نیست گاز گران آمریکا را دائما خریداری کند و باید به سرعت راه دیگری را پیدا نماید.
اسپوتنیک به نقل از روزنامه "رنمین ریباو" چاپ چین می نویسد: آلمان در پایان سال 2022 اولین پایانه گاز طبیعی مایع را که با سرعت و کارایی بی‌سابقه ساخت به بهره ‌برداری رساند. در اوایل ژانویه 2023، این ترمینال اولین تانکر گاز آمریکایی را قبول کرد.
پس از آغاز بحران اوکراین، اروپا از صنعت انرژی روسیه فاصله گرفته و کشتی های بارگیری شده با گاز مایه LNGگران قیمت ایالات متحده به کشورهای اتحادیه اروپا حرکت کردند.
ساخت فوری پایانه ها در آلمان
گاز طبیعی یک چهارم انرژی مصرفی آلمان را تامین می کند و95 درصد از این گاز وارداتی است. پیش از این، گاز طبیعی روسیه را از طریق خطوط لوله دریافت می کرد، بنابراین زیرساخت های گازی سازی مجدد LNG را نداشت. در سال 2022 با کاهش تدریجی عرضه گاز روسیه به اروپا و نابودی نورد استریم، برلین با مشکل کمبود سالانه 50 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مواجه شد.
به همین دلیل، دولت آلمان مجبور شد ساخت پایانه ها برای دریافت LNG را تسریع کند و به دنبال تحویل دهندگان جایگزین باشد. در 17 دسامبر 2022، اولین ترمینال LNG آلمان به طور رسمی در شهر ساحلی شمالی Wilhelmshaven افتتاح شد. چرخه کامل از برنامه ریزی تا تکمیل این ترمینال کمتر از 10 ماه طول کشید و در مراسم افتتاحیه، اولاف شولز، صدراعظم آلمان حتی آن را "سرعت جدید آلمان" نامید.
اما هر چند که برلین قصد دارد چهار پایانه دیگر از این قبیل بسازد، انجمن فدرال صنعت آلمان هشدار داده است که بحران گاز طبیعی آلمان هنوز حل نشده است و شرکت ها و مردم باید به صرفه جویی در انرژی ادامه دهند.
جوزپ بورل هماهنگ کننده سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2023
بورل اعلام کرد که اتحادیه اروپا تا پایان سال از نفت و گاز روسیه سر باز خواهد زد
آمریکا صادرات را افزایش می دهد
اینکه آلمان مجبور به تسریع در ساخت پایانه های دریافت LNG شد، وضعیت اروپا را پس از اعمال تحریم های مشترک با آمریکا علیه روسیه به وضوح نشان می دهد. اگر در اتحادیه اروپا این اقدامات محدودکننده باعث ایجاد بحران انرژی شد، در آن سوی اقیانوس اطلس چیزهای زیادی از آن اقدامات به دست آوردند.
مطابق داده های اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، آمریکا در نیمه اول سال 2022 به بزرگترین صادرکننده LNG جهان تبدیل شد که عمدتاً ناشی از افزایش تقاضا در اروپا بود. در مقایسه با نیمه دوم سال 2021، حجم تحویل 12 درصد افزایش یافته است.
بر اساس گزارش شرکت تحلیلی Kpler، در سال 2022، واردات گاز طبیعی مایع به منطقه یورو به رکورد 94.73 میلیون تن رسید. در عین حال، سهم LNG آمریکا 41 درصد از کل واردات را به خود اختصاص داده و به 38.86 میلیون تن رسیده است که 23.59 میلیون تن بیشتر از سال 2021 است. تحلیلگران Kpler انتظار دارند صادرات LNGایالات متحده به اروپا در سال 2023 به رشد خود ادامه دهد، به این معنی که ایالات متحده بزرگترین تامین کننده آن در سال 2023 باقی خواهد ماند. البته LNG از ایالات متحده به طور موقت نیازهای اروپا را در مواجهه با بحران انرژی رفع می کرد. اما قیمت گاز طبیعی مایع آمریکایی صادر شده از طریق دریا بسیار بالاتر از گاز طبیعی خط لوله روسیه است. در سال 2022، قیمت گاز آمریکایی به شدت بالا رفته و به بار سنگینی برای کشورهای اتحادیه اروپا تبدیل شد.
Нефтеперерабатывающий завод в Ричмонде, штат Калифорния - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.01.2023
گزارش و تحلیل
صنعت نفت و گاز آمریکا از بحران اوکراین سود گزافی می برد
طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، از ژانویه تا سپتامبر 2022، درآمد صادرات LNG واشنگتن از 8.3 میلیارد دلار در مدت مشابه در سال 2021 به 35 میلیارد دلار افزایش یافت.
افزایش سریع تقاضا، شرکت های بزرگ انرژی ایالات متحده را غنی کرده است. در 9 ماه اول سال 2022، شرکت نفت و گاز شیلChesapeakeEnergy به سود 1.3 میلیارد دلاری دست یافت. در عین حال، قیمت سهام شورون، غول دیگر انرژی نیز در پایان سال گذشته نسبت به ابتدای سال 50.5 درصد افزایش یافت.
برای مدت طولانی، بسیاری از روسای جمهور ایالات متحده و هر دو حزب در کنگره به یک عقیده مشترک پایبند بودند و معتقد بودند که منابع انرژی برگ برنده سیاست خارجی واشنگتن است. در فوریه 2020، وزیر انرژی وقت ایالات متحده، دن برویلت، گفت که زمانی که ایالات متحده به یک صادرکننده خالص انرژی تبدیل شود، "می تواند بدون تردید به اهداف دست نیافتنی قبلی دست یابد."
اما تحلیلگران خاطرنشان می کنند که چرخش اروپا به سمت آمریکا در تامین انرژی یک عامل کوتاه مدت است. برای کشورهای اروپایی، واردات نفت و گاز گران قیمت از ایالات متحده یک جایگزین طولانی مدت نیست. با توجه به پیش‌بینی افزایش قیمت انرژی وارداتی، کشورهای منطقه یورو در مواجهه با هزینه‌های هنگفت انرژی، مجبور به تجدید نظر در بودجه امسال و سرعت بخشیدن به انتقال به انرژی پاک هستند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала