ترکیه درخواست های جداگانه برای عضویت در ناتو را به فنلاند و سوئد تحمیل نمی کند

© AP Photo / Burhan Ozbiliciوزیر خارجه ترکیه: اروپا به زودی شاهد جنگ های مزهبی خواهد شد
وزیر خارجه ترکیه: اروپا به زودی شاهد جنگ های مزهبی خواهد شد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.02.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه ترکیه گفت، کشورش ایده درخواست های جداگانه برای پیوستن به ناتو را به فنلاند و سوئد تحمیل نمی کند و در صورت وجود چنین تصمیمی آماده است درخواست هلسینکی را بررسی کند.
به گزارش اسپوتنیک، فنلاند و سوئد، در پس‌زمینه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، در 18 مه 2022، درخواست‌هایی را برای پیوستن به ناتو به دبیرکل این ائتلاف ارسال کردند. تا به امروز، درخواست سوئد و فنلاند برای الحاق به ناتو تنها توسط دو کشور از 30 کشور - مجارستان و ترکیه - تایید نشده است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیشتر گفته بود ممکن است ترکیه درباره عضویت فنلاند در ناتو تصمیمی بگیرد که سوئد را شوکه کند.
مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه، در یک کنفرانس مطبوعاتی در استونی گفت:" ما ایده درخواست مجزا از یکدیگر را بر کسی تحمیل نمی کنیم. این تصمیم ناتو و دو کشور است. اگر چنین تصمیمی گرفته شود، ترکیه آماده بررسی درخواست فنلاند است. حتی به دیده مثبتی به این درخواست نگاه خواهیم کرد".
آنکارا همچنین از مقامات تعدادی از کشورهای اروپایی که هنوز نسبت به اقداماتی که مسلمانان را به حاشیه رانده، واکنش نشان نداده‌اند، خواست تا در مورد نقض ارزش‌های جهانی که ادعا می‌شود از آن دفاع می‌کنند، صحبت کنند.
چاووش اوغلو در ادامه گفت: "ما هنوز گام هایی از سوی سوئد برای انجام تعهدات مکتوب در یادداشت امضا شده در مادرید نمی بینیم".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала