کارشناس حوزه انرژی: خریدار برای نفت ایران در هر حال وجود خواهد داشت

صادرات
صادرات  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2023
اشتراک
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت، ایالات متحده نگران صادرات نفت ایران به چین است و به بحث درباره اعمال تحریم ها علیه پکن و تعدادی از کشورهای واردکننده نفت ایران ادامه خواهد داد.
به گزارش اسپوتنیک، رابرت مالی روز سه شنبه در مصاحبه با بلومبرگ در پاسخ به پرسشی که آیا صحت دارد که ایران نفت بیشتری به ویژه به چین صادر می کند، گفت:" ما در تلاش هستیم تا به نظارت بر این موضوع ادامه داده و اقدامات لازم را برای جلوگیری از صادرات نفت ایران و بازدارندگی کشورها از خرید آن انجام دهیم. شما به چین اشاره کردید. این درست است. مقصد اصلی چنین صادرات غیرقانونی، چین است".
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران افزود که واشنگتن در این زمینه با مقامات چینی در تماس است. مالی همچنین تاکید کرد که ایالات متحده "به بحث در مورد اعمال تحریم ها" علیه کسانی که نفت ایران را وارد می کنند، ادامه خواهد داد.
وی افزود که مذاکرات با چین چند ماه است که ادامه دارد و "تشدید خواهند شد".
وزارت نفت ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.12.2022
وزارت نفت ایران چشم انداز همکاری با چین را درازمدت ارزیابی کرد
در این رابطه نظر دکتر سید مسعود هاشمیان اصفهانی، قائم مقام سابق معاون وزیر نفت ایران در امور بین الملل و بازرگانی و مدیر کل اقتصادی و سرمایه گذاری در وزارت نفت ایران را جویا شدیم:
هاشمیان اصفهانی در پاسخ به پرسش خبرنگار اسپوتنیک فارسی مبنی بر "امکان واقعی اقدام آمریکا در مورد فشار به چین و دیگر کشورها برای توقف واردات نفت ایران" گفت:" در حالت کلی، این موضوع با توجه به وجود ابزار تحریم و ترساندن کشورها و شرکت های خریدار نفت ایران، توسط آمریکا امکان پذیر است. این مورد در مورد چینی ها نیز به لحاظ پیچیدگی روابط اقتصادی انها با غرب صدق می کند. به خصوص آنکه چین با اتکا بر منافع ملی خود تمایلی به از دست دادن و به هم خوردن روابط اقتصادی اش با آمریکا ندارد. از لحاظ اقتصادی وابستگی چین به آمریکا کمتر از وابستگی اروپا به ایالات متحده نیست. همچنین میزان سرمایه گذاری آمریکا در چین رقمی قابل توجه می باشد".
این کارشناس مسائل بین الملل انرژی همچنین در مورد "واکنش ایران به این اقدام احتمالی و امکان جایگزینی خریدار برای نفت خود"، افزود:" در دنیای تجارت همیشه خریدار برای نفت با قیمت های مناسب وجود دارد. کما اینکه به عنوان مثال، روسیه هم اکنون هم علیرغم تحریم های بسیار، نفت، گاز و فرآورده های آنها را به کشورهای مختلف به فروش می رساند. بنابراین این موضوع برای ایران نیز صادق و قابل اجراست".
آیا ایران برای روزه نفتی آماده است؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2023
رسیدن به بالاترین سطح صادرات نفت توسط ایران علیرغم احیای برجام
هاشمیان اصفهانی در پایان خاطرنشان کرد:" هر چند که به نظر من دو کشور ایران و آمریکا می توانند با اتکا به توان دیپلماتیک خود و با توجه به اقدامات اخیر چین در منطقه خلیج فارس که منافع ملی هر دو کشور را به مخاطره خواهد افکند، زودتر مسائل فیمابین را در چارچوب برجام بدون واسطه دیگران حل و فصل نمایند اما، در هر صورت پیچیدگی روابط تجاری و تنوع ابزارهای مبادلات مالی و تجاری و نیز شیوه های تبادلات اقتصادی آنقدر زیاد است که خارج از چارچوب روابط بانکی نیز این تعاملات قابلیت اجرایی شدن دارند. کما اینکه تجربه به وضوح مشخص کرده است که وجود روش ها و ابزارهای مختلف برای تبادلات تجاری، که بخشی از آنها پیدا و بخشی دیگر ناپیداست، وجود تحریم های مالی و اقتصادی علیه کشورهایی مانند روسیه و ایران را تا به حال اگرچه به طور کامل خنثی نکرده است اما تا حد زیادی کم اثر کرده است".
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران توافقنامه ای (برجام) را منعقد کردند که شامل لغو تحریم های غرب در ازای محدود کردن برنامه هسته ای این کشور بود. با این حال، در ماه مه 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از این توافق خارج شد و تحریم ها علیه تهران از جمله صادرات نفت ایران را بازگرداند. در سال 2019 تصمیم گرفته شد تحریم‌های ثانویه علیه افراد و شرکت‌های مرتبط با فروش نفت ایران اعمال شود.
در عین حال، به گفته تهران، صادرات نفت ایران در نوامبر 2022 به یک رکورد از سال 2018 دست یافت. چین قبلاً اعلام کرده بود "از آنجایی که ایالات متحده همچنان سرسختانه چین را رقیب اصلی خود می داند و درگیر مهار، سرکوب و تحریک آشکار علیه پکن است، روابط این کشور و ایالات متحده با مشکلات جدی روبرو شده است."
پکن پیشتر اعلام کرده بود "از آنجایی که ایالات متحده همچنان سرسختانه چین را رقیب اصلی خود می داند و درگیر مهار، سرکوب و تحریک آشکار علیه پکن است، روابط این کشور و ایالات متحده با مشکلات جدی روبرو شده است."
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала