زاخارووا: ادعاهای استولتنبرگ علیه آنکارا منعکس کننده بی سوادی مهره های کلیدی غرب است

© Sputnik / Vladimir Pesnya /  مراجعه به بانک تصاویر Официальный представитель министерства иностранных дел России Мария Захарова
Официальный представитель министерства иностранных дел России Мария Захарова - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2023
اشتراک
ماریا زاخارووا گفت، ادعاهای بی‌اساس دبیرکل ناتو علیه ترکیه به دلیل امتناع از حمایت سوئد برای پیوستن به ائتلاف آتلانتیک شمالی در پس‌زمینه رسوایی آتش زدن قرآن در استکهلم، نشان‌دهنده بی‌سوادی افراد دارای پست‌های کلیدی در غرب است.
به گزارش اسپوتنیک، این مطلب را ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در کانال تلگرامی خود نوشت.
این دیپلمات به انتقاد استولتنبرگ از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اشاره کرد. پس از اقدام آتش زدن قرآن در سوئد، دبیرکل ناتو به رهبر ترکیه گفته بود که "اقدامات نادرست به طور خودکار غیرقانونی نیستند".
زاخارووا گفت:" او این صحبت را در مورد اقدام به سوزاندن قرآن انجام داده است. ادعای شجاعانه ای به نظر می آید، به خاطر بسپاریم. ولی یادآوری می کنم که احترام به دیدگاه های دینی یک امر واجب است نه انتخابی".
این دیپلمات روس خاطرنشان کرد که جامعه بین المللی "مکرراً تعهداتی را برای مقابله با تبعیض" در چارچوب تعدادی از اسناد از جمله کنوانسیون سازمان ملل متحد در موردمقابله با کلیه اشکال تبعیض نژادی در سال 1965، بیانیه سازمان ملل متحد در مورد حذف همه اشکال تبعیض بر اساس مذهب یا اعتقادات 1981، منشور شورای اروپا در مورد آموزش برای شهروندی دموکراتیک و آموزش حقوق بشر در سال 2010 و موارد دیگر را به خاطر دارد.
زاخارووا خاطر نشان کرد:" این اسناد به صراحت بیان می کنند که حق آزادی بیان، مستلزم حق اظهار نظر انتقادی یا حتی تحقیرآمیز در مورد هیچ دین یا آیین مذهبی نیست".
او ادامه داد: "این مانند سوزاندن کتاب مقدس برای مسلمانان نیست. چرا استولتنبرگ این را نمی داند؟ از آنجا که غرب افراد بی سواد را در سمت های کلیدی در اروپا منصوب می کند. چرا که مدیریت آنها آسان تر است".
همانطور که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود، اگر "کشورهای تحت کنترل جهان آنگلوساکسون" دیگران را مجبور به تشخیص "جنسیت" غیرموجود کنند، آنها صرفا "مجبور هستند به حقوق صدها میلیون نفر افراد با دین احترام بگذارند".
ند پرایس سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2023
آمریکا اعتراف کرد که سوزاندن قرآن در سوئد به منظور جلوگیری از گسترش ناتو بوده است
روز شنبه، راسموس پالودان، رهبر حزب راستگرای افراطی دانمارک، تجمعی در مقابل سفارت ترکیه در استکهلم بهمراه آتش زدن قرآن برگزار کرد. وی در سخنرانی خود از ناتو، ترکیه و رئیس جمهور آن طیب اردوغان انتقاد کرد و کاریکاتوری از حضرت محمد را به نمایش گذاشت. اردوغان روز دوشنبه گفت که سوئد نباید انتظار داشته باشد که آنکارا از درخواست عضویت در ناتو پس از اعتراضات ضدترکیه در استکهلم حمایت کند. مولود چاووش اوغلو و خلوصی آکار وزرای خارجه و دفاع ترکیه پیشتر با سخنان مشابهی واکنش نشان دادند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала