بورل: روسیه قادر به انهدام هر گونه ماهواره ای در فضا است

© Photo / IRNAجوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.01.2023
اشتراک
رئیس سیاست خارجی اروپا معتقد است که روسیه تهدیدی در فضا محسوب می شود و به گفته وی، می تواند حملات سایبری به ماهواره ها و همچنین نابودی فیزیکی هر یک از آنها را با سلاح های ضد ماهواره ای خود انجام دهد.
به گزارش اسپوتنیک، جوزپ بورل روز سه شنبه در پانزدهمین کنفرانس فضایی اروپا گفت:" در نوامبر 2021، روسیه تسلیحات ضد ماهواره ای خود را آزمایش کرد. این اقدام غیرمسئولانه ای بود که نه تنها زباله های خطرناکی را در فضا ایجاد کرد، بلکه حامل این پیام بود که این کشور آماده است هر ماهواره ای را در معرض نابودی قرار دهد. اگر آنها توانستند با ماهواره خود این کار را انجام دهند، می توانند با ماهواره های ما نیز این کار را تکرار کنند".
بورل در ادامه افزود:" حدود 5500 ماهواره در مدار فضا وجود دارد که حدود 10 درصد آنها اهداف نظامی را دنبال می کنند. اما بسیاری از آنها اهداف دوگانه دارند: غیرنظامی و نظامی. آنها اطلاعات حیاتی برای امنیت و دفاع ما ارائه می دهند".
بورل اضافه کرد که اطلاعات ماهواره‌ای در جریان درگیری ها در اوکراین ضروری است و به کی یف کمک می کند "در داخل کشور و با شرکای خارج از کشور در تماس باشد".
رئیس دیپلماسی خارجی اتحادیه اروپا در ادامه با طرح پرسشی اضافه کرد:" همه اینها چندین سؤال استراتژیک جدی را ایجاد می کند. چه میزان از زیرساخت های حیاتی ما به خدمات ماهواره ای وابسته است و چگونه می توان از این خدمات محافظت کرد تا در صورت وقوع چنین حملاتی، زندگی ما تحت تأثیر قرار نگیرد"؟
بورل در ماه مارس وعده داده بود که پیش نویس راهبردی را برای تقویت امنیت و دفاع اتحادیه اروپا در فضا ارائه کند.
در 15 نوامبر 2021، روسیه با موفقیت آزمایشاتی را انجام داد که طی ان ماهواره غیرفعال روسی Tselina-D منهدم شد. سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که قطعات ماهواره قدیمی که در جریان آزمایش سیستم ضد ماهواره پدید آمدند، هیچ تهدیدی برای فعالیت های فضایی ایجاد نمی کند. وی آزمایش موفقیت آمیز سامانه ضد ماهواره را تایید کرد.
آزمایش سامانه جدید ضد ماهواره‌ای روسیه به نام  نودول - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2021
داده نمایی
آزمایش سامانه ضد ماهواره‌ای روسیه به نام "نودول" + داده نمایی
فرماندهی فضایی ایالات متحده در دسامبر 2020 اعلام کرد که روسیه موشکی را با هدف انهدام ماهواره ها آزمایش کرده است. آزمایش های قبلی یک موشک ضد ماهواره روسی توسط فرماندهی فضایی آمریکا در آوریل همان سال گزارش شده بود. سپس سخنگوی وزارت خارجه روسیه، ماریا زاخارووا، گفت که واشنگتن به این ترتیب تلاش می کند تا برنامه های خود برای قرار دادن سلاح در فضا را توجیه کند.
روسیه، و پیش از آن اتحاد جماهیر شوروی، به مدت 40 سال به طور مداوم از توسعه یک سند الزام آور قانونی چندجانبه دفاع کرده اند که استقرار سلاح از هر نوع و استفاده از زور یا تهدید به زور را در فضا ممنوع می کند. روسیه بارها پیش نویس موافقتنامه های مربوطه را برای بررسی در مجمع عمومی سازمان ملل و کنفرانس خلع سلاح ارائه کرده است. در ژوئن 2014، کنفرانس نسخه به روز شده پیش نویس معاهده روسیه و چین را در مورد جلوگیری از قرار دادن سلاح در فضا، استفاده از زور یا تهدید به زور علیه اشیاء فضایی ارائه کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала