گزارش و تحلیل

مباحث بانکی از اولویت های روسیه و ایران

© Sputnik / Shiva Abshenasپرچم ایران و روسیه
پرچم ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2023
اشتراک
والودین: ایران و روسیه به تمامیت ارضی یکدیگر احترام می گذارند.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک، دیدار دو جانبه‌ بین رؤسای پارلمان‌های ایران و روسیه و سومین نشست کمیسیون عالی مشترک پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، امروز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران گفت:
مهمترین تهدید برای هر دو کشور تحریم های ایالات متحده آمریکا است که هر دو کشور گرفتار آن هستند، یکی از روابط دو کشور مقابله با این تحریم‌ها است همانطور که رهبران دو کشور در تعمیق روابط جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در تمامی جوانب تاکید دارند.
طبیعی است که پارلمان های دو کشور باید تلاش کنند تا به ویژه در اینگونه نشست‌ها بتوانیم تسهیلگری خوبی را در بهبود قوانین و نظارت، برای دولت‌ها و مردم داشته باشیم.
از دیگر اولویت‌ های مهمی که امروز مورد بحث طرفین قرار گرفته در حوزه نفت و گاز و سرمایه‌گذاری ‌های آن، سواپ گازی و بحث مربوط به هاب گازی شدن ایران در منطقه بود، یکی از نکات بسیار مهم و تاکیدی که هر دو طرف بر آن داشتیم بحث کریدور شمال_جنوب است که نه تنها فدراسیون روسیه بلکه همه کشورهای اوراسیا و بخشی از آسیای میانه می توانند از ظرفیت این کریدور استفاده کند که با اولویت اتصال و توسعه آن در بنادر تا بندرعباس گسترش یابد، در حوزه کشاورزی، فناوری اطلاعات، مسائل حمل و نقلی، ترانزیتی و لجستیک موضوعاتی مطرح شد و همچنین در رابطه با موضوعات و مشکلات تجار دو کشور نیز صحبت‌هایی انجام شد.
ایران برای ایجاد یک منطقه آزاد تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا آمادگی دارد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.01.2023
گزارش و تحلیل
چشم انداز همکاری های ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا
موضوع ویژه دیگر همکاری های بانکی و پولی است که در صدر تمامی صحبت ها قرار داشت تا بتوانیم هم در تبادل میان روبل و ریال، هم ارتباطات بانک مرکزی دو کشور و هم افتتاح شعباتی از بانک های روسی و بانک‌های ایرانی در دو کشور پیشرفت هایی حاصل کنیم.
ویاچسلاو ولودین، رئیس دومای دولتی مجلس فدرال فدراسیون روسیه همچنین بیان کرد:
جلسه ای که امروز داشتیم در چارچوب کمیسیون مشترک سطح عالی است که چند سال پیش تاسیس شد، فرمت جدیدی برای کار است و در چارچوب مشترک مسائلی را بررسی می کنیم که دارای یک محتوای قابل درک و فهم برای هر دو طرف هستند.
ما کاملاً متوجه هستیم که روابط دو کشور وارد سطح عالی شده و زمان صرفاً احترام برای یکدیگر قائل شدن مدت طولانی است که گذشته اکنون مسائلی را با یکدیگر بررسی می کنیم که مورد دغدغه اتباع و حاکمان دو کشور است، جلسه ای که داشتیم جلسه ای صادقانه و شفاف بود که درباره تمامی مسائل صحبت شد و مسئله ای را نادیده نگرفتیم و مسائل را کاملاً واضح با یکدیگر در میان گذاشتیم.
نمایندگان قوه مجریه نیز در هر دو طرف حضور داشتند، قطعا این نشست ها را ادامه خواهیم داد و منتظر همکارانمان از مجلس ایران در روسیه خواهیم بود تا چهارمین نشست را برگزار کنیم.
ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.10.2022
پاسخ رئیسی درباره جهان چند قطبی و جایگاه ایران به خبرنگار اسپوتنیک
ابعاد سیاسی، اقتصادی و بشردوستانه بصورت اعتماد آمیز مورد بحث و بررسی قرار داده شد، در طول سفر چه به صورت دوجانبه و چه به صورت چارچوب کمیسیون، موضوعات مورد نظرمان را مطرح کردیم.
تحریم های ایالات متحده آمریکا و دست نشاندگان آنها علیه دو کشور صرفاً موجب همبستگی بیشتر ایران و روسیه میشود، این همکاری ها با باور عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر و احترام به تمامیت ارضی در چهارچوب‌های مد نظر انجام میشود، قرارداد جامعی که در حال آماده سازی برای امضا میان دو کشور است سطح روابط را ارتقا می‌دهد و موجب می شود روابط دو کشور تعمیق بیشتری داشته باشد، روسای جمهور دو کشور آهنگ همکاری را مشخص می‌کنند و ما نیز به عنوان روسای پارلمان ها باید فرم جدیدی را برای حل مشکلات اتخاذ می کردیم.
ما خواهان جهان چند قطبی و کشورهای مستقل هستیم چرا که در این صورت میتوانیم از تعدد لذت ببریم، کشوری که حاکمیت خود را از دست بدهد محکوم به استفاده از زبان، دین و فرهنگ کشوری هستند که آنها را به بردگی کشیده ما مخالف هژمونی هستیم و معتقدیم تمام کشورهای جهان باید با یکدیگر متحد شوند و استقلال یکدیگر را طلب کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала