فعالیت آزمایشگاه های زیستی آمریکا در اوکراین

© AP Photo / Timothy Jacobsenآزمایشگاه بیولوژیکی
آزمایشگاه بیولوژیکی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.01.2023
اشتراک
نشست کمیسیون پارلمانی برای بررسی فعالیت‌های آزمایشگاه‌های زیستی ایالات متحده در اوکراین برگزار می شود.
به گزارش اسپوتنیک، کنستانتین کوساچف، رئیس مشترک کمیسیون، نایب رئیس شورای فدراسیون کمیسیون پارلمانی اظهار داشت که جلسه جدیدی برای بررسی کار آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکایی در اوکراین در 23 ژانویه برگزار می‌شود. آخرین نشست در این مبحث تقریبا چهار ماه پیش برگزار شد.
کنستانتین کوساچف تصریح کرد: "موضوع اصلی نشست بعدی بحث کنوانسیون منع سلاح های بیولوژیکی و سمی (BTWC) خواهد بود".
بر اساس برآوردهای وی، نمایندگان پارلمان در مهلت مقرر تا 23 مارس برای تکمیل تحقیقات خود و ارائه نتایج کار به رئیس جمهور روسیه فرصت خواهند داشت.
کنستانتین کوساچف در ادامه افزود: " کمیسیون پارلمانی برای بررسی فعالیت آزمایشگاه‌های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین وارد مرحله نهایی کار خود می‌شود. این نشست برای 23 ژانویه برنامه ریزی شده است. موضوع اصلی بحث در مورد نتایج نهمین کنفرانس بررسی انطباق باBTWC - کنوانسیون منع سلاح های بیولوژیکی و سمی است. قرار است کنفرانس در ماه نوامبر تا دسامبر در ژنو برگزار شود. اکنون بسیار مهم است که جزئیات را درک کنیم: کدام نکات از آنچه برنامه ریزی شده بود، به مرحله اجرا رسیده و کدام نکات لاینحل باقی مانده است و به چه دلیلی. علاوه بر آن، برنامه بعدی اقدامات مشترک برای تقویت رژیم کنوانسیون چگونه باید باشد.
روزنامه نگار آمریکایی: ساخت آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین درگیری با روسیه را ایجاد کرد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.01.2023
روزنامه نگار آمریکایی: آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکا در اوکراین، درگیری با روسیه را ایجاد کردند
این نشست در محل شورای فدراسیون برگزار خواهد شد. سلاح های بیولوژیکی وحشتناک ترین سلاح های کشتار جمعی هستند، زیرا، بر خلاف سلاح های هسته ای و شیمیایی، فاقد مکانیسم های کنترل هستند. استفاده از این نوع سلاح توسط کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی 1972 تنظیم شده است، اما مقررات آن مبهم است و محدودیت های مشخصی در مورد مجاز بودن و ممنوعیت اینگونه سلاح وجود ندارد. بدین ترتیب این نوع سلاح جان میلیون ها نفر در سراسر جهان را تهدید می کند. ارتش روسیه تا کنون بیش از 30 آزمایشگاه بیولوژیکی را در اوکراین کشف کرده است".
شایان ذکر است که یکی از انگیزه‌های آغاز تحقیقات پارلمانی، اظهارات ویکتوریا نولاند معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی در مورد حضور آزمایشگاه‌های زیستی در خاک اوکراین بود. در 9 مارس 2022، او ابراز داشت که واشنگتن نگران آن است که ارتش روسیه در تلاش کنترل آن ها برآید. نمایندگان پارلمان روسیه، ویکتوریا نولاند و همکارانش را به گفتگو دعوت کردند، اما آنها با قاطعیت مخالفت کردند.
کنستانتین دولگوف، نایب رئیس کمیته سیاست اقتصادی شورای فدراسیون روسیه در این خصوص گفت: " نمایندگان پارلمان قبلاً مجموعه نسبتاً زیادی از اطلاعات و شواهد لازم در مورد فعالیت ایالات متحده در اوکراین، ایجاد سلاح های بیولوژیکی توسط آنها و همچنین انجام آزمایش ها بر روی افراد معلول و پرسنل نظامی اوکراین را جمع آوری کرده اند.
تسلیحات امریکایی در اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.01.2023
اعترافی سنگین برای آمریکا در تبدیل اوکراین به آزمایشگاه تسلیحات آمریکایی
ما موفق شدیم در گفتگو با شاهدان و افرادی که مستقیماً با فعالیت‌های نظارت بهداشتی و اپیدمیولوژیک در اوکراین مرتبط بودند، داده‌های زیادی جمع‌آوری کنیم که توسط مقامات کی‌یف از بین برده شدند. اینکه آمریکایی‌ها در این زمینه فعالیت می‌کردند کاملا واضح و روشن است. آنها هنوز هم می توانند به این کار ادامه دهند، زیرا دسترسی به تمام آزمایشگاه های زیستی وجود ندارد".
این کمیسیون به تجزیه و تحلیل اطلاعات جمع‌آوری شده توسط بازرسان نظامی، داده های مربوط به فعالیت های عملیاتی-جستجوی سازمان های مجری قانون خواهد پرداخت.
نتیجه نشست نمایندگان مجلس در این خصوص، پرونده ای خواهد بود که برای اطلاع رسانی به جامعه پارلمانی جهان، به رئیس جمهور، دولت و همچنین سازمان های بین المللی ارسال خواهد شد. این سند شامل شواهدی از ایجاد آزمایشگاه های بیولوژیکی در خاک اوکراین، نام سازمان ها و مقامات درگیر در این پروسه خواهد بود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала