ابراز امیدواری گروسی برای سفر به ایران

© Photo / IRNAرافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.01.2023
اشتراک
رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که بتواند برای از سرگیری روابط به ایران سفر کند.
به گزارش اسپوتنیک، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که بتواند برای از سرگیری روابط بین آژانس و تهران به ایران سفر کند.
در دسامبر، پولیتیکو گزارش داد که گروسی ممکن است در ژانویه به تهران سفر کند تا در مورد برنامه هسته ای ایران و همکاری با آژانس گفتگو کند.
گروسی در مصاحبه ای با شبکه تلویزیونی “سی ان ان “ گفت: "امیدوارم بتوانم از ایران بازدید کنم تا رابطه ای مبتنی بر اعتماد را که در حال حاضر دچار تزلزل شده است، از سر بگیرم."
بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده، فرانسه و ایران یک توافق هسته ای، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 را امضا کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود. در ماه می 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
مذاکراتی در وین برای تمدید برجام و لغو تحریم‌های واشنگتن علیه تهران انجام شد. در دسامبر 2021، طرفین بر سر دو پیش نویس توافق به تفاهم رسیدند که در آن طرف اروپایی مواضع ایران را درج کرد. باقری کیانی، سخنگوی ایران گفت که مذاکرات به خوبی پیش می رود، اما ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، پیشرفت در وین را اندک ارزیابی کرد و از تهران خواست این موضوع را جدی بگیرد.
در 22 آگوست 2022، ایران پاسخ خود را به جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اروپا در مورد متن پیشنهادی پیش‌نویس توافقنامه احیای توافق هسته‌ای ارسال کرد و همچنین نظر خود را در مورد "موضوعات باقی‌مانده" در مذاکرات اعلام کرد. اتحادیه اروپا پاسخ ایران به پیشنهاد توافق هسته ای را سازنده خواند و گفت که در حال رایزنی با ایالات متحده برای اقدامات بیشتر است. طرف ایرانی در 24 آگوست پاسخی از آمریکا دریافت کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала