گزارش و تحلیل

گزینه های انگلیس در مقابل ایران

© Sputnik / Alexey Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر تاثیر طلاق انگلیس از اوروپا بر رابطه با ایران
تاثیر طلاق انگلیس از اوروپا بر رابطه با ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2023
اشتراک
حالا انگلیسی ها ضربه را خورده اند ودارند دور خود می پیچند که چه کار کنند. مشکل آنها امروزه در این است که چون آمریکایی ها هر چه تحریم بود بر ایران وضع کرده اند وآنها هم از آمریکا دنباله روی کرده اند، تحریمی نمانده که آنها بتوانند بگذارند.
پس از اعدام علیرضا اکبری محکوم به جاسوسی برای انگلیس، انگلیسی ها ایران را تهدید به واکنش کرده اند.
در همه جای جهان اگر یک فرد نظامی مرتکب جرمی شود، مخصوصا جاسوسی، با شدید ترین مجازات مواجه می شود.
در برخی کشورها مانند ایران اول محاکمه می شود و بعد مجازات اما در برخی کشورها حتی محاکمه نمی شود و با دستور ما فوق اش اعدام صحرایی و یا ترور می شود.
هیچ کشوری تاب تحمل فردی که به رده های بالا رسیده باشد و بعد با دشمن همکاری کند را ندارد.
در همان انگلیس مادر پادشاه آینده این کشور، خانم دیانا، فقط به دلیل اینکه با یک مصری رابطه برقرار کرد و آنها واهمه داشتند پدرخوانده شاه آینده یک عرب باشد او را ترور کردند.
حالا تصور کنید اگر وی در حدی بود که به اطلاعات محرمانه کشور دسترسی داشت و آنها را در اختیار دشمن قرار می داد با او چه کار می کردند.
اولین واکنش انگلیسی ها فراخواندن سفیر خود برای مشورت بوده.
بریتانیا کیت های خنثی سازی بمب را به اوکراین تحویل داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2023
انگلستان سفیر خود را برای رایزنی از تهران فراخواند
حتی اگر برخی نسبت به جاسوس بودن آقای اکبری شک داشتند، رفتارهای تند انگلیس به خودی خود شبهه های بیشتری را برای ناظرین ایجاد کرده.
به هر حال آقای اکبری یک نظامی عالیرتبه سپاه پاسداران بوده وافرادی که رتبه شان در سپاه بسیار از آقای اکبری پایین تر بوده امکان سفر به خارج کشور و مخصوصا انگلیس را ندارند و اینکه آقای اکبری با این رتبه به انگلیس سفر کرده و به راحتی شناسنامه انگلیسی دریافت کرده خود شک و شبهه های زیادی را ایجاد می کند.
شاید بسیاری در خارج از ایران مطلع نباشند اما بسیاری از افرادی که حتی خدمت سربازی شان را در سپاه گذرانده اند در صورتی که مشخص شود خدمت اجباری سربازی شان را در سپاه گذرانده اند از همه حقوق اقامتی خود در کشورهایی مانند انگلیس و کانادا و آمریکا و بسیاری کشورهای غربی محروم می شوند، حتی برخی پس از دریافت ویزا و یا اقامت و یا حتی پاسپورت کشورهای دیگر فقط چون روزی روزگاری در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده اند از آن کشورها اخراج شده اند یا حد اقل بازداشت شده اند و مورد بازجویی قرار گرفته اند، حتی مثلا مطربی که کاملا مخالف نظام بوده.
یکی از ابزار هایی که انگلیسی ها و غربی ها برای عوامل خود استفاده می کنند عموما صدور شناسنامه و پاسپورت برای آنها است تا اگر جایی دچار مشکل شدند از چتر حمایتی آن کشور برخوردار شوند.
درباره ایران هم که باید گفت ایران به هیچ وجه هویت دوگانه را قبول ندارد و اگر کسی به کشور دیگری سفر کند و شناسنامه آن کشور را دریافت کند وقتی به ایران برگردد به عنوان شهروند ایرانی با او برخورد می شود نه به عنوان شهروند کشوری دیگر.
با توجه به این شرایط یعنی آقای اکبری به عنوان شهروند ایرانی محاکمه شده نه به عنوان شهروند انگلیسی.
اما نکته قابل تامل در این ماجرا این است که این شرایط می تواند برای بسیاری افراد دیگر که امروزه برای انگلیس کار می کنند و انگلیس به آنها شناسنامه پوششی داده هم اتفاق افتد.
علیرضا اکبری  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2023
علیرضا اکبری اعدام شد
بگذارید دقیق تر باشیم.
هر کس ناظر بر حوادث اخیر در ایران بوده به خوبی مطلع است که عامل اصلی محرک بسیاری از اغتشاشات درون ایران عواملی بودند که به انگلیس رفته اند و از آنجا بر علیه ایران فعالیت می کردند و هنوز هم فعالیت می کنند.
در واقع اعدام آقای اکبری می تواند روی روحیه این افراد تاثیر بگذارد و اینها احساس کنند که آن چتر حمایتی که انگلیس برای آنها ایجاد کرده شاید برایشان فایده ای نداشته باشد و احتمال اینکه روزی روزگاری آنها هم مجازات شود وجود داشته باشد.
آنها تصور می کردند که ماجرا همیشه مثل جریان نازنین زاغری رادکلیف به شکل مبادله زندانیان پایان پیدا می کند ولی حالا متوجه شده اند شاید جریان به شکل دیگری برایشان تمام شود.
امروزه انگلیسی ها علاوه بر اینکه از بابت اعدام اکبری ناراحت هستند دلواپس می باشند که عوامل دیگرشان هم تحت تاثیر قرار گیرند و بترسند با آنها همکاری کنند و این تعامل دچار اختلال گردد و به این دلیل آنها به دنبال این می باشند که واکنشی نشان دهند تا اعتماد عوامل خود، چه آنهایی که هنوز درون ایران هستند و چه آنهایی که خارج ایران هستند را جلب کند.
البته این ماجرا فقط به انگلیس هم مرتبط نمی باشد، بلکه بسیاری از آنهایی که به بهانه های مختلف در راهپیمایی ها بر علیه ایران شرکت کرده اند امروزه تصاویرشان در اختیار دستگاه های امنیتی ایران است و اینها نیز این واهمه را پیدا می کنند که بعدها مورد مجازات قرار گیرند، حتی اگر شناسنامه کشور دیگری را حمل می کنند.
یک مربی بازی های رزمی داشتیم می گفت اگر در خیابان چند نفر به شما حمله کردند نیاز نیست با همه در بیافتید نگاه کنید از همه گنده تر کدام است، اون را بزنید بقیه حساب کار دستشان می آید، و ظاهرا امروزه چنین اتفاقی افتاده، ایرانی ها انگلیسی ها را زده اند تا بقیه حساب کار دستشان بیاید.
از سوی دیگر بسیاری از دیگر کشورهای جهان دل خوشی از انگلیس ها ندارند و حاضر نیستند با انگلیسی ها در این زمینه همکاری کنند.
یکی از رسانه های انگلیسی مطرح کرده بود که انگلیس از توافق هسته ای خارج شود و بند ماشه را اجرا کنند.
انگلیسی ها به خوبی می دانند که حتی چنین کاری نمی تواند ایرانی ها را اذیت کند چون قبلا آمریکایی ها شدید ترین تحریم ها را بر علیه ایران وضع کرده اند و تحریم های شورای امنیت عملا بخشی از تحریم های آمریکا هستند.
مضاف بر این امروزه حتی اگر انگلیسی ها بخواهند بند ماشه را اجرا کنند بسیاری از کشورها حاضر نخواهند بود با آنها همکاری کنند چون فضای بین المللی دگرگون شده.
حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل جمهوری اسلامی ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2023
انگلیس دادستان کل ایران را تحریم کرد
برای یک عنصر سوخته هم که نمی توان جنگ به پا کرد.
فعلا به نظر می رسد انگلیسی ها ترجیح داده اند تا مدتی سفیر خود را از ایران فرا بخوانند مثلا بگویند کاری کرده اند.
البته آقای سایمون شرکلیف سفیر انگلیس در تهران، که قبلتر مدیرکل امنیت ملی وزارت خارجه بریطانیا و فردی امنیتی بوده،خیلی فرد مورد علاقه ایرانی ها نبود و فردی نبود که موجبات بهتر شدن روابط را فراهم کند واز روز اولی که وارد ایران شد در حال تنش افزایی در روابط دو کشور بود و به این دلیل می توان گفت حتی احتمالا ایرانی ها بسیار خوشحال باشند که انگلیس سفیر اش را از ایران فرا خوانده.
در کل به نظر می رسد، بر عکس ادعاها، طی چند سال اخیر انگلیس بد جوری دست و بال خود در قبال ایران خالی کرده و گزینه های چندانی برای واکنش نشان دادن به ایران ندارد ودر مقابل این ایران است که گزینه های بیشتری برای واکنش نشان دادن در اختیار دارد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала