نگاه ویژه اسپوتنیک

پیامدهای صعود دولت افراطی جدید نتانیاهو بر موجودیت رژیم اسرائیل

© AFP 2023 / Menahem KahanaПротивники премьер-министра Израиля Биньямина Нетаньяху у окружного суда в Иерусалиме
Противники премьер-министра Израиля Биньямина Нетаньяху у окружного суда в Иерусалиме - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2023
اشتراک
تشکیل کابینه جدید در رژیم اسرائیل به رهبری نتانیاهو که افراطی ترین تاریخ این رژیم است می تواند تحولات سیاسی بسیاری را پدید آورد. پرسشی که اکنون مطرح است اینکه ائتلاف حاکم در تل اویو تا کی ادامه می یابد و کابینه جدید تا کجا در قدرت باقی می ماند و پیامدهای به قدرت رسیدن احزاب افراطی چه اثری بر صحنه سیاسی این رژیم خواهد داشت؟
یکی از مهمترین ویژگی انتخابات اخیرپارلمانی این است که تنها 10 حزب از مجموع 40 وارد پارلمان شدند و عمده احزاب سنتی به علت به دست نیاوردن نصاب لازم از ورود به پارلمان بازماندند. در این انتخابات، ائتلاف راست 64 کرسی به دست آورد (حزب لیکود به رهبری نتانیاهو 32 و دو حزب یهودا هاتورات و شاس 18 کرسی و حزب عظمت یهودی به رهبری اسموتیچ و بن غفیر 14 کرسی) در حالیکه ائتلاف میانه و چپ به رهبری لپید تنها 51 کرسی به دست آوردند ( حزب آینده هست به رهبری لپید 24، حزب اردوگاه ملی بنی گانتز 12 ، اسرائیل بیتونو6 و لیست متحد عربی5 و حزب چپ کار 4 کرسی). همچنین جبهه عربی مستقل 5 کرسی به دست آورد. این شرایط گرچه برای تشکیل کابینه راحت تر از گذشته است اما برخی از اقشار از این پس احساس خواهند کرد که در دولت فعلی نماینده ای ندارند و به سمت بی تفاوتی نسبت به ساختار سیاسی حرکت خواهد کرد. بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که نتایج انتخابات اخیر شرایط ناپایدار سیاسی را تداوم خواهد داد و رقابت و اختلاف ازمیان دو جریان راست از یکطرف و جریان چپ و میانه به درون ائتلاف احزاب راست حاکم در این رژیم انتقال پیدا خواهد کرد. آنچه مسلم است عرصه سیاسی رژیم صهیونیستی از سال 1977 میلادی تکثر زیادی پیدا کرده و هیچ حزبی به تنهایی قادر به کسب اکثریت کرسی های پارلمان نبوده است. در انتخابات اخیر حزب لیکود به رهبری نتانیاهو تنها 32 کرسی از مجموع 120 کرسی پارلمان را به دست آورده است و او همچنان گروگان دیگر احزاب راست خواهد ماند و احتمال بروز اختلاف میان لیکود و احزاب مذهبی دیگر در آینده بسیار محتمل است.
بنیامین نتانیاهو  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.12.2022
نتانیاهو بار دیگر به عنوان نخست وزیر اسرائیل انتخاب شد

در بیست سال گذشته اساسا علت انحلال مکرر پارلمان و حکومت و برگزاری انتخابات زود رس، بروز اختلافات در ائتلاف حاکم بود و اکنون این صحنه در آینده قابل تکرار است. اختلاف میان نتانیاهو نخست وزیر سابق و لیبرمان رهبر حزب راستگرای اسرائیل بیتونو در سال 2018منجر به انحلال پارلمان و دولت شد و به کوچ لیبرمان از جناح راست به طرف مقابل انجامید و اختلاف بر سر قانون بودجه میان نتانیاهو و لپید وزیر دارایی در سال 2020 علت اصلی استعفای دولت و انحلال پارلمان بود و به کوچ لپید از راست به عرصه میانه سیاسی منجر شد. این وقایع نشان می دهد که احزاب اسرائیل بیتونو به رهبری لیبرمان و حزب آینده هست به رهبری لپید و حزب اردوگاه ملی بنی گانتز از دل ائتلاف راست و در سایه کابینه های ناتانیاهو خارج شده و به سمت احزاب میانه کشیده شدند و این رویداد در آینده نیز ممکن است اتفاق بیفتد و پرسش اصلی این است که چرا اختلاف در میان احزاب در اسرائیل تا این حد شدید است و خیلی ها پیش بینی می کنند که در آینده تکرار خواهد شد؟ واقعیت این است که ناپایداری سیاسی در اسرائیل بر می گردد به شکافهای اجتماعی عمیقی که مهاجران یهودی از دهها کشور با آن روبرو هستند. بنت نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی چند ماه پیش در مراسم خدا حافظی خود اعلام کرد که جامعه صهیونیستی از شکافهای اجتماعی جدی رنج می برد و اگر این مشکل حل نشود، آینده خطرناکی در انتظار این جامعه خواهد بود. از زمان اعلام موجودیت رژیم غاصب صهیونیستی در سال 1948 تاکنون جمعیت اشکناز و سکولار اروپایی تبار حاکم بود و سفردیم های شرقی در حاشیه جغرافیای سیاست رانده شدند اما الان یک تحول بزرگ جمعیتی در این رژیم صورت گرفته و حریدیم ها که عمدتا از قشر سفردیم اند بیشتر شده و خواهان انتقال قدرت به انها هستند و نتانیاهو با سوار شدن بر این موج به آنها وعده سر خرمن می دهد و با سیاست فرافکنی می گوید ابتدا باید خطر فوری خارجی را ازبین برد و سپس مسائل داخلی را سر و سامان داد. این مشکل اکنون با عنوان کردن وجود دشمن خارجی مانند ایران ، حزب الله لبنان و حماس و جهاد در فلسطین که موجودیت اسرائیل را تهدید می کند عملا جامعه را به سمت توجه رادیکال دینی و نژاد پرستانه راست حرکت می دهد. این یک وحدت سیاسی موقت است که بر عمق مشکلات و شکافها سرپوش می گذارد و انفجار اجتماعی را به تاخیر می اندازد. حرکت جامعه صهیونیستی به سمت راست دقیقا بر می گردد به این مشکلات که جناح راست سرکوب بیشتر مردم فلسطین را به عنوان اولویت پیشنهاد می کند. ایتمار بن غفیر وزیر امنیت ملی با چه وعده هایی کرسی های پارلمان را به دست آورد؟ او اعلام کرده که فلسطینیها باید به اردن کوچانده شوند و از طریق یکدست کردن جامعه صهیونیستی از این خطر وجودی نجات یافت. این هدف تا چه حد قابل تحقق است؟ در حال حاضر حدود دو میلیون از نه میلیون جمعیت رژیم صهیونیستی عرب اند و در نوار غزه دو میلیون فلسطینی دیگر وجود دارد و در کرانه باختری نیز حدود سه میلیون فلسطینی وجود دارد. به عبارت دقیقتر تعداد فلسطینیان درسرزمین تاریخی فلسطین اشغالی 7 میلیون نفر است و بیشتر از جمعیت صهیونیستها است. چگونه می شود در قرن بیست و یکم هفت میلیون انسان را آواره ساخت! رژیم صهیونیستی در سال 1948 در دوران بی خبری بیش از نیمی از جمعیت فلسطین که اکنون 8 میلیون نفر اند به سوی کشورهای همجوار آواره ساخت اما تصورتکرار چنین جنایتی در عصر کنونی انفجار اطلاعات ناممکن است؟
کنست،  پارلمان  اسرائیل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2023
گزارش و تحلیل
زن عرب عضو کنست: ما چیزی برای مقابله با دولت جدید نتانیاهو نداریم و دوره فاشیسم در انتظار ماست

تغییر قوانین و اختیارات برای حفظ ائتلاف جدید به عنوان پیش درآمد تشکسل کابینه مانند تغییرات در وزارت امنیت داخلی و تغییر آن به وزارت امنیت ملی و نیز تغییر مقررات برای حضور همزمان اسموتیچ به عنوان وزیر دارایی و همزمان وزیر دوم دفاع، نشان می دهد که نتانیاهو برای فرار از محاکمه و حفظ مصونیت سیاسی حاضر به انجام هر کاری است. دادن امتیازات به احزاب راست افراطی اشتهای آنها را باز کرده و ممکن است امتیازات بیشتری را در آینده درخواست کنند. نتانیاهو در گذشته نیز به علت اختلاف با لیبرمان، لپید و بنی گانتز دولت و پارلمان را منحل کرد و اکنون ممکن است یک بار دیگر در معرض چنین شرایطی در آینده قرار گیرد. درست است که غرب به ویژه امریکا از اسرائیل به هر شکلی حمایت کرده اند و می کنند به گونه ای که این رژیم را تنها کشور فرا قانونی جهان در آورده است و در برابر نقض قطعنامه ها و کنوانسیونها محاسبه نمی شود اما همین حمایت ها مرز دارد و نباید نظم بین المللی که غرب بر آن سوار است برهم بخورد. قتل عام فلسطینیان و کوچ دادن آنها به اردن یا هر کشور دیگر هزینه سنگینی دارد که غرب در حال حاضر توان تحمل آن را ندارد به ویژه که غرب تاکنون هزینه های نقض مقررات بین المللی بخاطر اسرائیل را پرداخته است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала