گزارش و تحلیل

تور منطقه ای وزیر خارجه ایران

© Photo / IRNAحسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.01.2023
اشتراک
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی از روز جمعه سلسله سفر هایی را به کشورهای منطقه آغاز کرد.
اسپوتنیک - به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از روز جمعه سلسله سفر هایی را به کشورهای منطقه آغاز کرد، در ابتدا لبنان و سپس سوریه میزبان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بودند، همچنین بر اساس اعلام روسیه، یکی از مقاصد بعدی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مسکو خواهد بود.
دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در اظهارات کوتاه خبری در بدو ورود به لبنان گفت:
سفرم به بیروت در چارچوب دعوت رسمی وزیر محترم امور خارجه جمهوری لبنان با هدف رایزنی‌ در خصوص موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی از جمله رایزنی در خصوص آخرین تحولات فلسطین انجام می‌شود.
امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران با قدرت به حمایت‌های خود از مردم، دولت، ارتش و مقاومت در لبنان ادامه می‌هد، افزود، ما همه جریان های سیاسی لبنان را دعوت می کنیم که از مسیر گفتگو و‌ توافق هر چه سریعتر نسبت به انتخاب رییس جمهور و‌ تکمیل فرایند سیاسی اقدام کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران افزود، تردیدی نداریم که جریان‌های سیاسی مختلف در لبنان با شایستگی و بدون هرگونه مداخله خارجی، قادر به تعیین رئیس جمهوری خود خواهند بود.
شایان ذکر است که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سفر جاری خود در لبنان، با دکتر عبدالله بوحبیب همتای لبنانی خود، نجیب میقاتی نخست وزیر و نبیه بری رئیس مجلس لبنان دیدار و گفتگو خواهد کرد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2023
امیرعبداللهیان: تهران دوست روزهای سخت بیروت باقی خواهد ماند
در دیدار دکتر امیرعبداللهیان با وزیر خارجه لبنان، موضوعات مورد اهتمام دو کشور در حوزه دوجانبه و منطقه‌ای و بین المللی مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.
دکتر امیرعبداللهیان در این ديدار ضمن تبریک سال نو میلادی به همتای خود و نیز دولت و ملت لبنان، بر اصل دائمی حمایت جمهوری اسلامی ايران از ثبات و امنیت لبنان تاکید کرد.
وزیر امور خارجه ایران ضمن دعوت از همه طرفهای لبنانی به گفتگو برای تکمیل روند سیاسی در لبنان، گفت؛ تجارب گذشته در لبنان نشان می دهد که برغم فراز و نشیب ها، جریان های سیاسی با حکمت و درایتی که دارند، به توافق ملی به نفع ملت لبنان می رسند.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ضمن تاکید بر حمایت ایران از روند سیاسی و ثبات و استقرار در لبنان و تاکید بر عدم مداخله در امور داخلی این کشور، ابراز اطمینان کرد که انتخاب رییس جمهور از خلال هوشیاری و حکمت و تدبیر گروههای لبنانی در سریعترین زمان انجام خواهد شد.
دکتر امیرعبداللهیان همچنین با تاکید بر آمادگی کمک جمهوری اسلامی ايران برای کاهش آلام مردم لبنان در خصوص مشکل برق و انرژی افزود، برای کمک به تعمیر نیروگاه‌های برق لبنان و نیز احداث نیروگاه‌های جدید در این کشور، آمادگی داریم.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که با تشکیل دولت جدید لبنان، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور سریعا برگزار شود.
وزیر امور خارجه ایران در ادامه گفتگوها، همتای لبنانی را در جریان آخرین وضعیت روند مذاکرات رفع تحریم‌ها و نیز گفتگوها با عربستان سعودی قرار داد.
تحولات یمن و فلسطین نیز از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر دو وزیر در این ملاقات بود.
عبدالله بوحبیب وزیر امور خارجه لبنان نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از دیدار مجدد با دکترامیرعبداللهیان، از حمایت جمهوری اسلامی ايران از ثبات لبنان تشکر کرد و گفت لبنان نیز به نوبه خود از ثبات در ايران حمایت می کند.
بوحبیب با استقبال از گسترش همکاری های لبنان با جمهوری اسلامی ايران در زمینه های مختلف، از حمایت دائمی جمهوری اسلامی ایران از ثبات و استقرار در لبنان و حسن‌نیت ایران در کمک به حل مشکلات اقتصادی لبنان تشکر کرد و افزود، از برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور بعد از تشکیل دولت جدید در لبنان استقبال می کنیم.
دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در ادامه دیدار با مقامات لبنانی با نبیه بری رئیس مجلس لبنان ملاقات و گفتگو کرد.
در این دیدار علاوه بر تبادل نظر در خصوص آخرین وضعیت سیاسی لبنان، موضوعات مورد اهتمام دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.
دکتر امیرعبداللهیان در این دیدار گفت؛ ما از بیروت یکبار دیگر بر حمایت خود از ثبات و استقرار داخلی و تکمیل روند سیاسی در لبنان از طریق گفتگو میان جریان های مختلف این کشور بدون مداخله خارجی تاکید می کنیم.
وزیر امور خارجه ایران با تصریح بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره از ثبات و امنیت لبنان حمایت کرده است، افزود؛ ما استقرار و ثبات لبنان را به نفع کل منطقه می دانیم.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2023
امیرعبداللهیان: امیدواریم کنسولگری های ایران و عربستان در جده و مشهد بازگشایی شود
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود، جمهوری اسلامی ایران در امور داخلی لبنان مداخله نمی کند، اما در صورت نیاز به کمک و نقش جمهوری اسلامی ايران، از هيچ کمکی دریغ نخواهد کرد.
وزیر امور خارجه ایران افزود، هر میزان روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و لبنان را افزایش دهیم، به نفع دو کشور و دو ملت است.
دکتر امیرعبداللهیان همچنین با اشاره به توان فنی بالای جمهوری اسلامی ایران در ساخت نیروگاههای برق و رفع مشکلات لبنان در این زمینه، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ساخت نیروگاه برق در این کشور اعلام کرد.
مسائل یمن و فلسطین نیز از اهم موضوعات منطقه ای بود که در این ديدار مورد تبادل نظر قرار گرفت.

نبیه بری رئیس مجلس لبنان‌ نیز ضمن مروری بر آخرین وضعیت روند سیاسی در لبنان، با تصریح بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچگاه از هيچ کمکی به لبنان دریغ نکرده است، از حمایت های جمهوری اسلامی ايران از لبنان قدردانی کرد.
نبیه بری افزود، زمینه های مختلفی برای توسعه روابط لبنان و ایران وجود دارد و تقویت همکاری های دوجانبه، تأمین کننده منافع دو کشور خواهد بود.
رئیس مجلس لبنان همچنین با اشاره به اهمیت مسئله فلسطین، نسبت به افزایش تهدیدات علیه فلسطینیان با توجه به حاکمیت جریان افراطی در سرزمین های اشغالی ابراز نگرانی کرد و ضرورت حمایت جهانی از فلسطین را مورد تاکید قرار داد.
دکتر امیرعبداللهیان همچنین در ادامه سفرش به لبنان، با آقای دکتر نجیب میقاتی نخست وزير دولت اداره امور لبنان دیدار و گفتگو کرد. در این دیدار علاوه بر بررسی آخرین وضعیت لبنان، موضوعات مورد اهتمام دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد تبادل نظر قرار گرفت.
دکتر امیرعبداللهیان در این ملاقات، ضمن تاکید بر استمرار حمایت جمهوری اسلامی ایران از ثبات، امنیت و استقرار لبنان، اظهار امیدواری کرد که روند سیاسی این کشور و انتخاب رئیس جمهور، در چارچوب گفتگو و توافق داخلی طرف های مختلف لبنانی و به دور از مداخلات خارجی، هر چه سریعتر به نتیجه برسد.
وزیر امور خارجه ایران افزود، ما پیشرفت لبنان را پیشرفت ایران و ثبات و امنیت لبنان را ثبات و امنیت ایران تلقی می کنیم. ما قصد دخالت در امور داخلی لبنان‌ را نداریم، اما هر کمکی نیاز باشد، آمادگی حمایت از لبنان را داریم.
گفتگو در خصوص وضعیت یمن، فلسطین، اوکراین و نیز روند گفتگوهای ايران و عربستان و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات برای رفع تحریم ها از دیگر موضوعات مورد گفتگو و تبادل نظر طرفین در این ملاقات بود.
امیرعبداللهیان ضمن اشاره به گفتگوهای قبلی ایران و عربستان در بغداد گفت:
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2023
امیرعبداللهیان دو پیشنهاد تهران را در جمع سران و وزیران کشورهای جنوب مطرح کرد
پیشرفت هایی داشتیم و عراق همچنان علاقمند به ایفای نقش مثبت در این زمینه است و با ریاض اتفاق نظر داریم که این گفتگو تا زمان دستیابی به نتیجه ادامه یابد.
دکتر امیرعبداللهیان ضمن تشریح موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص بحران یمن، افزود:
ما با استفاده از نفوذ معنوی خود در یمن، تلاش می کنیم وضعیت آرامش در این کشور، ادامه یابد. ایشان در عین حال بر ضرورت خروج هر چه سریعتر یمن از وضعیت نه جنگ و نه صلح و آغاز گفتگوهای یمنی یمنی و ایجاد ثبات پایدار در این کشور تاکید کرد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین نخست وزیر لبنان را در جریان آخرین تحولات در ارتباط با روند مذاکرات هسته ای برای رفع تحریم های ایران قرار داد.

دکتر نجیب میقاتی نخست وزیر دولت اداره امور لبنان نیز در این دیدار، وزیر امور خارجه کشورمان را در جریان آخرین تحولات روند سیاسی لبنان و مسئله انتخاب رئیس جمهور و تشکیل دولت جدید قرار داد.
میقاتی همچنین از موضع جمهوری اسلامی ايران در حمایت از تکمیل روند سیاسی در این کشور تشکر کرد.
وی با استقبال از گفتگوهای ايران و عربستان، خواستار تکمیل این روند و از سرگیری مناسبات میان دو کشور شد و آن را در راستای منافع دو کشور و لبنان و منطقه دانست.
نخست وزیر لبنان در این ملاقات همچنین دیدگاههای خود را در خصوص تحولات یمن، بحران اوکراین و مذاکرات هسته ای ایران بیان کرد.
لازم به ذکر است وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه ی این سفر در نشست هم اندیشی و تبادل نظر با جمعی از نخبگان و شخصیت های سیاسی، فرهنگی، رسانه ای، دانشگاهی و اجتماعی لبنان شرکت کرد.
دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در ادامه برنامه ها و دیدارهای خود در سفر به لبنان، با آقای زیاد نخاله دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین دیدار و گفتگو کرد.
دکتر امیرعبداللهیان در این دیدار با تأکید بر اهمیت و جایگاه محوری فلسطین در جهان اسلام، گفت؛ جمهوری اسلامی ایران همه جا با صدای بلند اعلام کرده و می کند که از آرمان فلسطین و آزادی کامل آن حمایت مطلق می کند و هیچ ترسی از بیان آن ندارد.
وزیر امور خارجه ایران ضمن تأکید بر قدرت و قوت محور مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی و توطئه های نظام سلطه، افزود؛ این موضوع به امری ثابت شده تبدیل گردیده که هر کجا جمهوری اسلامی ایران، مقاومت و فلسطین در کنار یکدیگر باشند، قادر خواهند بود معادلات را تغییر دهند.
دکتر امیرعبداللهیان افزود، رژیم صهیونیستی منشأ و منبع اصلی ایجاد ناامنی و بی ثباتی در منطقه است و ماهیت نژادپرست و افراطی دولت جدید رژیم صهیونیستی نیز بر همگان روشن است و روند عادی سازی برخی کشورهای عربی با این رژیم غاصب و نامشروع، به سوی فروپاشی پیش خواهد رفت.
آقای زیاد نخاله دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین نیز در این دیدار ضمن ارائه ارزیابی خود از روند تحولات در فلسطین و سرزمین های اشغالی، گفت؛ خوشبختانه گروه های مقاومت فلسطینی وحدت بی نظیری در مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی دارند و در نقطه مقابل، دشمن در شکننده ترین وضعیت تاریخی خود قرار گرفته است.
وی افزود، مقاومت از آمادگی کاملی برای استمرار مبارزه برخوردار است و پیروزی های مکرر ایران در منطقه موجب شده که غرب به فکر خلق مشکلات جدید برای جمهوری اسلامی ایران باشد.

دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین افزود، رژیم صهیونیستی با وضع برخی قوانین از جمله ممنوعیت برافراشتن پرچم فلسطین ثابت کرد که با ماهیت و اساس موجودیتی به نام فلسطین مخالف است.
وی تاکید کرد، تنها قدرتی که می تواند در میدان و به شکل واقعی، معادلات فلسطین را تغییر دهد، مقاومت است.
دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران همچنین در سفر به لبنان، با آقای سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان دیدار و گفتگو نمود.
در این دیدار، وزیر امور خارجه ایران در جریان آخرین تحولات مرتبط با روند سیاسی لبنان و موضوع انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان بر اهمیت تلاش همه طرف های لبنانی بمنظور تکمیل روند سیاسی در این کشور تاکید کرد و تسریع در روند انتخاب رئیس جمهور مبتنی بر توافق سیاسی همه طرف های لبنانی خارج از هرگونه مداخله و فشار خارجی را به نفع مردم لبنان و نیز منطقه دانست.
ابعاد مختلف موضوع فلسطین، وضعیت گروههای مقاومت فلسطینی و نیز وضعیت سرزمین های اشغالی فلسطین از دیگر موضوعات مورد گفتگو و تبادل نظر در این دیدار بود. در تبادل نظر بعمل آمده، از استحکام و قوت حداکثری مقاومت در فلسطین و نیز انسجام و هماهنگی محور مقاومت در منطقه در مقابله با هرگونه شرارت احتمالی و تهدیدات ناشی از تحولات جدید سیاسی و امنیتی در سرزمین های اشغالی فلسطین اطمینان حاصل شد.
تحولات سوریه و آخرین وضعیت روند مبارزه با تروریسم در برخی مناطق آلوده در این کشور، از دیگر موضوعات مورد تبادل نظر طرفین بود. ابعاد مختلف روند سیاسی این کشور و نیز مسائل منطقه ای مرتبط با موضوع سوریه مورد مشورت قرار گفت.
سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در جریان تحولات اخیر ایران قرار گرفت. وزیر امور خارجه کشورمان ایشان را در جریان روند شکل گیری اغتشاشات اخیر و نقش برخی طرفهای مشخص خارجی در دامن زدن و تحریک این اغتشاشات و شکست قطعی آن قرار داد.
وزیر امور خارجه ایران همچنین دبیرکل حزب‌الله لبنان را از آخرین وضعیت مذاکرات هسته ای برای رفع تحریمهای غیرقانونی علیه جمهوری اسلامی ایران مطلع نمود.
روند گفتگوی ایران و عربستان و نیز تحولات یمن از دیگر موضوعات مهم مورد مشورت و تبادل نظر در این دیدار بود.
دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در ادامه ی سفر های منطقه ای به سوریه رفت و با دکتر بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار و گفتگو کرد.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 12.06.2022
امیرعبدللهیان: در مذاکرات از اقتدار کشور استفاده کردیم
وزیر امور خارجه ایران در این دیدار ضمن ابلاغ سلام دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان به بشار اسد، تاکید کرد، جمهوری اسلامی ایران امنیت و پیشرفت سوریه را امنیت و پیشرفت خود می داند و به پشتیبانی قوی از سوریه ادامه خواهد داد.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به مشورت‌ها و همکاری های خوب و نزدیک میان مسئولان دو کشور بویژه در سطح وزارت امور خارجه، این سفر را در راستای استمرار و تکمیل مشورت‌ها و تبادل نظرهای دو کشور در موضوعات مورد علاقه دوجانبه، منطقه ای و بین المللی دانست.
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اظهار خرسندی از روند گسترش روابط خارجی سوریه، این تحول را نشان دهنده اهمیت و جایگاه مهم سوریه در منطقه دانست.
وی تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران همواره بر راهکار سیاسی به جای راهکار جنگ تاکید داشت، فلذا از تحولات مثبت در روابط سیاسی سوریه با دیگر کشورها استقبال می کند.
وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اعتماد جمهوری اسلامی ایران به درایت و تدبیر رئیس جمهور و دولت سوریه، از روند توسعه مناسبات دوجانبه ایران و سوریه ابراز خرسندی کرد و بر لزوم تقویت بیش از پیش این روابط در تمام زمینه های مورد علاقه تاکید کرد.
دکتر امیرعبداللهیان با اشاره به دعوت رئیس جمهور سوریه و برنامه ریزی مشترک دو کشور برای سفر رئیس جمهور ایران به دمشق، ابراز اطمینان کرد که این سفر زمینه ساز تقویت روابط دوستانه و برادرانه دو کشور در زمینه های مختلف خواهد بود.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به اهمیت زمینه سازی جهت همکاری های بلندمدت دو کشور، از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تدوین و امضای برنامه جامع همکاری های بلندمدت دو کشور خبر داد.
همچنین بر لزوم زمینه سازی مناسب برای همکاری های دو و چند جانبه بمنظور کمک و مشارکت در بازسازی سوریه تأکید کرد.
دکتر امیرعبداللهیان در خصوص تحولات اخیر ایران نیز گفت، ما یک جنگ ترکیبی را پشت سر گذاشتیم و برخی کشورهای غربی در این رابطه نقش مداخله جویانه و محرک داشتند که البته شکست خوردند.
وزیر امور خارجه ایران همچنین رئیس جمهور سوریه را در جریان آخرین تحولات مرتبط با روند مذاکرات هسته ای برای رفع تحریم های غیرقانونی علیه ملت ایران قرار داد. همچنین در خصوص مباحث مطرح شده در جریان اجلاس بغداد ۲ در اردن نیز توضیحاتی ارائه کرد.
دکتر بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام های گرم خود به رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور کشورمان، افزود؛ سفر جنابعالی هم از حیث دوجانبه و هم از حیث منطقه ای برای ما مهم است.

وی افزود، جمهوری اسلامی ایران نزدیکترین کشور به سوریه است و در جنگ هم در کنار ما ایستاد و ما حمایت های جمهوری اسلامی ایران را فراموش نخواهیم کرد.
رئیس جمهور سوریه با تأکید بر اهمیت سفر آتی دکتر رئیسی به سوریه، بر آمادگی و اراده جدی دمشق بمنظور تلاش مشترک و زمینه سازی برای موفقیت حداکثری این سفر تاکید کرد.
دکتر بشار اسد ضمن تشریح آخرین تحولات سیاسی و دیپلماتیک مرتبط با سوریه، بر ضرورت و اهمیت استمرار مشورت‌ها و هماهنگی ها میان دو کشور ایران و سوریه در موضوعات مهم و راهبردی دوجانبه و منطقه ای تاکید کرد.
رئیس جمهور سوریه تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران شریک سوریه است و ما در کنار هم بوده و از همدیگر در زمینه های مختلف حمایت خواهیم کرد.
همچنین دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران در ادامه سفر به سوریه، شنبه شب در نشستی صمیمی، با جمع کثیری از مسؤلان و اعضای برجسته گروههای مختلف مقاومت فلسطینی دیدار و گفتگو کرد.
و در ادامه در دیداری دیگر دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با دکتر فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه، موضوعات مورد اهتمام دو کشور در حوزه های دوجانبه و منطقه ای مورد تبادل نظر قرار گرفت.
دکتر امیرعبداللهیان در این دیدار با اشاره به اینکه وزارتخانه های امور خارجه دو کشور موضوعات زیادی برای تبادل نظر و همکاری با هم دارند، بر ضرورت افزایش تلاش مشترک با تمرکز بر زمینه سازی برای دستیابی به بهترین نتایج در جریان سفر آتی دکتر رئیسی رئیس جمهور کشورمان به سوریه تأکید کرد. وی افزود، با توجه به ظرفیت های اقتصادی دو کشور، این سفر فرصتی خواهد بود که زمینه تقویت همکاری های بخش های خصوصی و دولتی دو کشور در زمینه های مشترک اقتصادی و تجاری فراهم شود.
امیرعبداللهیان افزود، نهایی و امضا کردن سند جامع همکاری های بلند مدت دو کشور می تواند همانند یک نقشه راه، افق همکاری های بلند مدت دو کشور در زمینه های مختلف را روشن کند.
وزیر امور خارجه ایران با ممتاز توصیف کردن روابط سیاسی میان دو کشور، افزود لازمست همکاری های اقتصادی و تجاری میان دو کشور نیز به سطح مطلوب و متناسب با ظرفیت های بالای دو کشور ارتقا یابد، فلذا لازمست است ضمن تلاش مشترک برای رفع موانع در این زمینه، به تامین انتظارات مردم دو کشور در زمینه های اقتصادی کمک کنیم.
آقای دکتر فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت سفر آتی جناب آقای دکتر رئیسی به سوریه، از تاکید متقابل رئیس جمهور سوریه بر لزوم زمینه سازی برای موفقیت حداکثری این سفر خبر داد.
وی با تاکید بر اینکه ما همه تلاش های خود را برای بررسی نحوه تحقق اهداف رهبران دو کشور بکار خواهیم بست، افزود؛ با همکاری با طرف های ذیربط ایرانی از جمله مشورت و تلاش مشترک با وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، اسناد مورد نظر برای تقویت روابط دو کشور را تنظیم و آماده امضا می کنیم.
دکتر فیصل مقداد با اشاره به اینکه ما نیز معتقدیم که روابط اقتصادی ما با سطح روابط سیاسی دو کشور فاصله زیادی دارد، افزود، لازمست شرکت‌های خصوصی و دولتی دو کشور را برای همکاری با هم هماهنگ و مرتبط کنیم.
وزیر امور خارجه سوریه همچنین با اشاره به‌ افزایش پیچیدگی های منطقه، بر ضرورت تقویت مشورت‌های منظم و مستمر میان سطوح مختلف وزارت خانه های خارجه دو کشور در موضوعات مورد اهتمام تاکید کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала