نماینده آمریکا از ایران و کره شمالی خواست به روسیه تسلیحات تحویل ندهند

© Photo / IRNAلیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل
لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 14.01.2023
اشتراک
لیندا توماس گرینفیلد، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل متحد از مقامات ایران خواست موشک‌های بالستیک به روسیه تحویل نداده و از کره شمالی نیز تقاضا کرد آنطور که او ادعا می‌کند به گروه واگنر تسلیحات ارسال نکند اما شواهدی حاکی از ارسال این تسلیحات یا وجود چنین طرح هایی ارائه نکرد.
به گزارش اسپوتنیک، نماینده دائم آمریکا در حالی این ادعا ها را مطرح کرد که در سخنان وی به تحویل بزرگ ابعاد تسلیحات آمریکایی به اوکراین که غیرنظامیان از جمله کودکان را می کشد، هیچ اشاره ای نمی شود.
کشورهای غربی قبلاً ادعا کرده بودند که ایران هواپیماهای بدون سرنشین را برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می‌دهد. مسکو و تهران بارها چنین اتهاماتی را رد کرده اند. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که تهران تعدادی از هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه ارسال کرده اما چند ماه قبل از آغاز عملیات ویژه در اوکراین. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد اتهامات غرب در مورد تحویل ادعایی پهپادهای ایرانی به روسیه بدون مدرک مطرح شده و ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت که این موضوع به طور مصنوعی در رسانه های آمریکایی مطرح شده است.
به گفته توماس گرینفیلد، ایران از ماه اوت تاکنون "صدها پهپاد" را برخلاف قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل به روسیه تحویل داده است.
رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین آندری یرماک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2023
اوکراین مدعی است که دریافت تسلیحات سنگین از غرب را آغاز کرده است
توماس گرینفیلد گفت: "ما معتقدیم که ایران اکنون در حال بررسی ارسال صدها موشک بالستیک به روسیه بر خلاف قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل است. ما از ایران می خواهیم خط مشی خود را تغییر دهد و این اقدامات را انجام ندهد."
وی در عین حال گفت: "ماه گذشته، کره شمالی موشک ‌اندازها و موشک‌های پیاده نظام را برای استفاده از آنها توسط شرکت نظامی واگنر به روسیه فرستاد و ایالات متحده نگران است که کره شمالی در حال برنامه‌ریزی برای تحویل بیشتر تسلیحات باشد .
وی در پایان گفت: ما اقدامات کره شمالی را محکوم می کنیم و از کره شمالی می خواهیم که تحویل تسلیحات را متوقف کند. در عین حال، مقامات کره شمالی قبلاً چنین گزارش هایی را رد کرده اند که بر اساس آنها پیونگ یانگ ظاهراً مهمات برای گروه واگنر به روسیه صادر کرده است.
کشورهای غربی اخیراً به طور فعال مدعی شده‌اند که ایران هواپیماهای بدون سرنشین برای عملیات نظامی در اوکراین به روسیه می‌دهد و تاکید می‌کنند که چنین کاری ناقض قطعنامه 2231 است. مسکو و تهران چنین اتهاماتی را رد کردند. نماینده ایران اینگونه اتهامات را بی اساس خواند، زیرا ممنوعیت سلاح در قطعنامه 2231 از 18 اکتبر 2020 متوقف شد و این بدان معناست که انتقال سلاح به ایران یا از ایران دیگر شامل این قطعنامه نمی شود.
بر اساس برجام، تحریم تسلیحاتی از ایران در 18 اکتبر 2020 لغو شد. پیش از این، تحویل تسلیحات تنها با مجوز شورای امنیت سازمان ملل امکان پذیر بود.
روسیه پیش از این به دلیل ارسال تسلیحات به اوکراین یادداشتی برای کشورهای ناتو ارسال کرده بود. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که هر محموله ای که حاوی تسلیحات برای اوکراین باشد به یک هدف قانونی برای روسیه تبدیل خواهد شد. وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه اعلام کرد که کشورهای ناتو با ارسال سلاح به اوکراین "با آتش بازی می کنند". پسکوف خاطرنشان کرد که پمپاژ اوکراین با تسلیحات از غرب به موفقیت مذاکرات روسیه و اوکراین کمک نمی کند و تأثیر منفی خواهد داشت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала