نگرانی سوئد از حرکت های هدفمند برای عدم تصویب عضویت این کشور در ناتو

© AP Photo / Johanna Geronسفیر ایالات متحده از زمان پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو خبر داد
سفیر ایالات متحده از زمان پذیرش فنلاند و سوئد در ناتو خبر داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2023
اشتراک
وزارت خارجه سوئد: تجمع در استکهلم ممکن است تصویب درخواست سوئد از ناتو توسط آنکارا را پیچیده کند.
به گزارش اسپوتنیک، توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد در بیانیه‌ای گفت، تجمع حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) که در ترکیه ممنوع شده است، در استکهلم، روند تصویب درخواست پیوستن سوئد به ناتو توسط آنکارا را پیچیده می‌کند.
پیش از این نیز تجمعی از سوی هواداران پ.ک.ک در استکهلم برگزار شد که در آن اظهارات و ژست های توهین آمیزی علیه طیب اردوغان رئیس جمهور فعلی ترکیه انجام دادند. یک منبع گزارش داد که سفیر سوئد در آنکارا به وزارت خارجه ترکیه احضار شده است، وی در ارتباط با این اقدام مورد اعتراض قرار گرفته است. مصطفی سنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه نیز سفر قبلی همکار سوئدی خود به آنکارا را لغو کرد. وکیل رئیس جمهور ترکیه در رابطه با این اقدام به دادستانی کل آنکارا درخواست داد و پرونده جنایی تشکیل شد.
بیلستروم گفت که مقامات سوئدی این اقدام را بسیار جدی می گیرند. به گفته وی، "مصوبه سازی اعدام یک رهبر خارجی منتخب دموکراتیک به خودی خود مستحق محکومیت است."
وزیر امور خارجه سوئد در بیانیه‌ای اعلام کرد: سازمان مسئول به صراحت اعلام کرده است که هدفش خرابکاری در درخواست سوئد برای عضویت در ناتو بوده است. این اقدام بی شرمانه اکنون روندی را که سوئد و متحد آینده اش در ناتو، ترکیه آغاز کرده اند، پیچیده و به تاخیر می اندازد در حالی که دو طرف قدم به قدم برای ایجاد اعتماد تلاش می کنند که ترکیه بتواند عضویت سوئد در ناتو را تصویب کند.
در 18 مه 2022، فنلاند و سوئد، در پس‌زمینه رویدادهای اوکراین، درخواست‌هایی را برای پیوستن به این اتحاد به دبیرکل ناتو ارسال کردند. تا به امروز، درخواست سوئد و فنلاند برای ناتو تنها توسط دو کشور از 30 کشور - مجارستان و ترکیه - تایید نشده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала