Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

مصرف گاز خانگی در ایران سه برابر بیشتر از کشورهای اروپایی است

© Fotolia / Pakhnyushchyyگاز طبیعی راهی مستقیم برای آینده ای پاک پایدار
گاز طبیعی راهی مستقیم برای آینده ای پاک پایدار - اسپوتنیک ایران  , 1920, 13.01.2023
اشتراک
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با توجه به ورود جبهه هوای سرد به کشور به مشترکان پرمصرف گاز خانگی هشدار داد تا در مصرف گاز صرفه جویی کنند.
به گزارش اسپوتنیک، در حالی که اروپایی ها به دلیل قطع عرضه گاز روسیه در مصرف برق صرفه جویی می کنند و حتی تا حدی "یخ می زنند"، ایرانی ها تقریبا رکورد جهانی مصرف سوخت آبی در خانه های خود را شکسته اند. حتی وزیر نفت ایران نیز در این موضوع دخالت کرد و نتوانست در برابر چنین مصرف بیهوده و غیرمنطقی گاز طبیعی سکوت اختیار کند. ایران از نظر ذخایر گاز طبیعی در رتبه اول خاورمیانه قرار دارد و پس از فدراسیون روسیه در جهان رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد.( بر اساس داده های اوپک سهم ایران، 16.48 درصد از کل ذخایر اثبات شده جهان است.)
به گفته جواد اوجی، وزیر نفت ایران، مصرف گازخانگی در کشور رکورد زد. بیش از 630 میلیون متر مکعب گاز در روزمصرف می شود و ممکن است در روزهای سردتر میزان مصرف به 650 میلیون مترمکعب برسد. وزیر نفت ایران دریک برنامه زنده تلویزیونی ابراز تاسف کرد: "هیچ کشور دیگری در دنیا این میزان گاز برای نیازهای خانگی مصرف نمی کند. ما قطعا معتقدیم که بیشتر این 630 میلیون متر مکعب به هدر می رود."
برای مقایسه کشورهای اتحادیه اروپا تا سال 2022، در هوای سرد روزانه به طور متوسط ​​22 تراوات ساعت گاز مصرف می کردند. این برابر 220 میلیون متر مکعب است. مصرف اروپایی ها 3 برابر کمتر ازمصرف مردم ایران در این روزهاست. در صورتی که جمعیت کشورهای اتحادیه اروپا 446.8 میلیون نفر است و جمعیت ایران 87.2 میلیون نفرمی باشد.
در ایران به دلیل مصرف بسیار زیاد، حتی برای جلوگیری از این "اسراف گاز " صحبت از قطعی گاز شد. با این حال، وزیر نفت اطمینان داد تا مادامی که ایرانی‌ها در استفاده از سوخت آبی تا این حد اسراف نکنند، این امر رخ نخواهد داد. وی گاز را یک "هدیه الهی" خواند.
وی بیان کرد: " قطعی برق نخواهیم داشت، اما از همه هموطنان می‌خواهم ما را یاری کنند تا بتوانیم آزادانه این "هدیه الهی" را از طریق خط لوله گاز به دست همه ساکنان شمال شرق و غرب کشور و همچنین مرزها برسانیم. به همین منظور از ایرانی ها می خواهم که برای مصرف بهینه گاز تلاش کنند و با تنظیم دمای 18 تا 21 درجه سانتیگراد، خانه خود را گرم کنند." جواد اوجی همچنین از مردم ایران خواست تا در خانه هایشان لباس گرم بپوشند.
اما همچنان قطعی گاز، مصرف کنندگان گاز در ایران را تهدید می کند. شهرهای شمالی و شمال شرقی ایران دچار سرما و یخبندان شده اند.دمای هوا در این مناطق به زیر پانزده درجه زیر صفر رسیده است. مصرف روزانه 630 میلیون متر مکعب گاز طبیعی تقریباً 74 درصد از گاز تولیدی ایران است.
میانگین تعرفه مصرف گاز خانگی در ایران 368000 ریال (0.001 دلار) به ازای هر کیلووات ساعت یا 0.01 دلار برای هر متر مکعب گاز طبیعی است.
در اروپا هزینه 1 متر مکعب گاز طبق آخرین اطلاعات 1.3 دلار می باشد.
در فدراسیون روسیه، میانگین قیمت 1 متر مکعب گاز برای نیازهای خانگی به طور متوسط ​​6.57 روبل یا 0.095 دلار است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала