ایران در حال برنامه ریزی برای حضور در تنگه پاناما است

دریادار ایرانی
دریادار ایرانی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.01.2023
اشتراک
فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفت، امروز بهرمندی از دریا برای ما یک مزیت ژئوپلیتیک است و کسانی که از این ظرفیت برخوردار نیستند دچار یک خفگی ژئوپلیتیکی هستند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، امیر ایرانی روز چهارشنبه در همایش ملی تمدن دریایی - مسیر پیشرفت طی سخنانی اظهار داشت: "امروز یک فرصت بسیار بزرگ برای توسعه کشور از طریق دریا برای ما وجود دارد و سواحل مکران به عنوان دروازه این دسترسی برای توسعه دریا محور است".
وی افزود: "امروز بهره‌مندی از دریا برای ما یک مزیت ژئوپلیتیک است و کسانی که از این ظرفیت برخوردار نیستند دچار یک خفگی ژئوپلیتیکی هستند".
دریادار ایرانی ادامه داد: "ما تا امروز در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا حضور داشته‌ایم و تنها در دو تنگه حضور نداشته‌ایم که در یکی از آنها امسال حضور پیدا می‌کنیم و در حال برنامه‌ریزی برای حضور در تنگه پاناما هستیم".
وی عنوان کرد: "ما خیلی زودتر از اروپایی‌های دریانوردی را شروع کردیم و دوباره این تمدن دریایی قابل احیا شدن است. امروز نیاز داریم تا حضور دریایی خودمان را قدرتمندتر کنیم و می‌توانیم بگوییم در حوزه علمی هیچ مشکلی برای رشد در این زمینه وجود ندارد، اما بیشتر این ظرفیت در حوزه نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد و سایر بخش‌ها نیز باید در این حوزه تلاش بیشتری کنند".
دریادار ایرانی اظهار داشت: "برخی قوانین دست و پاگیر در حوزه اقتصاد دریایی وجود دارد و این موضوع مشکلاتی را برای دستگاه‌ها ایجاد کرده است که باید این مشکل حل شود".
فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران تأکید کرد: "برای رسیدن به تمدن نوین ایرانی اسلامی باید از ظرفیت‌های دریا استفاده کنیم. اگر امروز همرزمان من در حال نزدیک شدن به سواحل قاره آمریکا هستند، در حال به نمایش گذاشتن جلوه‌هایی از اقتدار ایران عزیز هستند. ما به عنوان ویترین مردم عزیز کشورمان برای اولین مرتبه در اقیانوس آرام حضور پیدا کردیم. البته در این مسیر استرالیا و فرانسوی‌ها تهدیداتی را برای ما ایجاد کردند و سعی کردند از قوانینی که خودشان برای عبور از سواحلشان مصوب کرده بودند، تخطی کنند که با اقتدار و بر اساس قانون، جواب آنها را دادیم."
دریادار ایرانی گفت: "سه فرماندهی اقیانوسی شامل فرماندهی اقیانوس هند، فرماندهی اقیانوس آرام و فرماندهی اقیانوس اطلس تشکیل داده‌ایم که امروز در اقیانوس‌های هند و اطلس حضور داریم و به زودی در اقیانوس آرام هم حضور پیدا می‌کنیم. تجهیزاتی که در آینده به نیروی دریایی ملحق می‌شود در راستای مأموریت این سه فرماندهی است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала