مغز بزرگسالان ویژگی های "کودکانه" دارد

© Depositphotos.com / Minervastockمغز
مغز - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2023
اشتراک
مجله Nature Ecology & Evolution: مغز بزرگسالان ویژگی های دوران کودکی را حفظ می کند.
به گزارش اسپوتنیک، یک تیم بین المللی از دانشمندان ایتالیا، استرالیا و ایالات متحده کشف کرده اند که مغز انسان ها، حتی بزرگسالان، دارای ویژگی های کودکانه منحصر به فردی است که انسان خردمند را از سایر موجودات اولیه متمایز می کند.
بر اساس مطالعه ای که در مجله Nature Ecology & Evolution منتشر شده است، انسان ها سطح بالایی از یکپارچگی بین نواحی مختلف قشر مغز دارند که بر خلاف گونه های دیگر، تا بزرگسالی ادامه می یابد.
محققان تکامل شکل مغز در پستانداران را با اندازه‌گیری غدد درون ریز، یک نقش برجسته در داخل جمجمه که الگوی شکاف‌های بزرگ و پیچش‌های قشر مغز و همچنین محل رگ‌های بزرگ را نشان می‌دهد، تجزیه و تحلیل کردند. انسان شناسان 400 غدد درون ریز، از جمله 148 از گونه های پستانداران موجود و شش مورد از گونه های منقرض شده را مورد مطالعه قرار دادند تا دریابند که آیا نواحی مختلف مغز در انسان خردمند در ارتباط نزدیک با یکدیگر رشد می کنند و آیا این منحصر به انسان های امروزی است.
معلوم شد که در انسان‌هایی که از نوع آناتومیکی مدرن هستند واقعاً یک همبستگی قوی در تغییرپذیری بین نواحی قشر مغز وجود دارد که تا بزرگسالی ادامه می‌یابد و همین ویژگی برای نئاندرتال‌ها بود. در میمون های بزرگ، چنین همبستگی هایی فقط در افراد جوان و نابالغ مشاهده می شود.
نتایج دانشمندان بدون تغییر باقی ماند حتی زمانی که آنها نخستی‌های منقرض شده را از بررسی حذف کردند و تفاوت‌های آلومتری را در نظر گرفتند - رشد ناهموار اعضای بدن که بر رشد نواحی مربوطه مغز تأثیر می‌گذارد. بنابراین، درجه بالای کوواریانس مغز ممکن است نقش مهمی در تکامل توانایی‌های شناختی منحصربه‌فرد و رفتار پیچیده در نئاندرتال‌ها و انسان‌های مدرن داشته باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала