گزارش و تحلیل

کنعانی: خسارت مادی سانحه هواپیمای اوکراینی آماده پرداخت است

© Photo / IRNAوزارت امور خارجه ایران
وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2023
اشتراک
اختصاصی
مهدی صفری: حدود 6.5 میلیارد دلار از تفاهم‌نامه با شرکت گازپروم روسیه تبدیل به قرارداد شده است و مابقی تفاهم‌نامه‌ها که به ارزش 40 میلیارد دلار است در یک ماه آینده به قرارداد تبدیل می‌شود.
مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ایران آبان ماه با اشاره به ظرفیت‌های همکاری ایران و روسیه عنوان کرد: حدود 6.5 میلیارد دلار از تفاهم‌نامه با شرکت گازپروم روسیه تبدیل به قرارداد شده است و مابقی تفاهم‌نامه‌ها که به ارزش 40 میلیارد دلار است در یک ماه آینده به قرارداد تبدیل می‌شود و مذاکرات آن در حال انجام است.
وی اظهار داشت: در سفر وزیر نفت به روسیه در کمیسیون مشترک درباره سوآپ نفت و فرآورده نفتی روسیه بحث شد و طی چند روز آینده درباره اعداد و ارقام آن توافق می‌شود.
صفری افزود: قرارداد سوآپ گاز روسیه هم در حال نهایی شدن است و تنها مشکل این قرارداد که به تعویق افتاد کشور واسطی بود که قرار بود گاز روسیه از آنجا به ایران سوآپ شود.
این در حالیست که کماکان سواپ نفت یا گاز میان دو کشور انجام نشده.
شورای امنیت ملی ایران: اوکراین حادثه هواپیما را سیاسی می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.04.2021
شورای امنیت ملی ایران: اوکراین حادثه هواپیما را سیاسی می کند
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "گفتگوهای دوجانبه ایران و روسیه برای توسعه مناسبات در زمینه‌ های مورد علاقه دو کشور مبتنی بر مصالح و منافع مشترک در سطوح مختلف برقرار است و نماینده ها و هیئت ها در سطوح مختلفی دیدار دارند حوزه انرژی طبیعتا از حوزه های مورد علاقه دو کشور برای همکاری و گفتگو است و همکاری ها در این چارچوب پیش خواهد رفت".
سخنگوی وزارت امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران همچنین پیرامون سانحه ی هواپیمای اوکراینی بیان کرد: "لازم می‌دانم با خانواده‌های داغدار این حادثه تلخ بار دیگر ابراز همدردی کنم و برای روح درگذشتگان و شهدای این حادثه رحمت، مغفرت و آرامش طلب کنم.
جمهوری اسلامی ایران همانطور که قبلاً هم تاکید شده و بنده هم پیشتر این موضوع را متذکر شدم بر اساس تعهدات بین‌المللی خود و در چارچوب قوانین و مقررات داخلی وظایف خود را انجام داده و در حال انجام است و این موضوع را دنبال می کند.
جمهوری اسلامی ایران بر شفافیت و اجرای عدالت منطبق بر مقررات و قوانین داخلی و تعهدات بین‌المللی خود تاکید دارد، بر همین اساس پس از بررسی‌ های اولیه علت وقوع این سانحه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، طی بیانیه‌ ای دیدگاه و موضع جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه اعلام کرده و تحقیقات قضایی در دادستانی نظامی تهران و همچنین تحقیقات فنی این سانحه دلخراش بر اساس کنوانسیون شیکاگو از سوی تیم بررسی سانحه انجام شده و گزارشات مستند آن موجود است".
نگرانی روسیه از حملات ترکیه به مواضع نیروهای کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.04.2022
روسیه موظف به همکاری با دادگاه کیفری بین‌المللی در رابطه با "تحقیق" در اوکراین نیست
وی افزود: " دادگاه ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران نیز بر مبنای صلاحیتی که در این زمینه دارد در حال رسیدگی عادلانه به این پرونده است و متعاقب صدور کیفرخواست تاکنون چندین جلسه دادگاه با حضور شاکیان پرونده و وکلای آنها برگزار شده، جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حسن نیت و شفافیت از نماینده سفارت اوکراین نیز برای حضور در تمامی جلسات دعوت به عمل آورده همچنین در پیام هایی به کشورهایی که اتباع آنها در این سانحه حضور داشتند شامل کانادا، سوئد، اوکراین و افغانستان دعوت به عمل آمده و همچنین به آنها از طرق مختلف اعلام شده که از حق حضور در دادگاه برخوردار هستند و در این ارتباط شفافیت کامل به کارگیری شده.
در رابطه با دلجویی از بازماندگان و جبران خسارت مادی مبلغی در حدود عرف بین المللی و حتی بیشتر از تعهدات بین‌المللی تصویب شده و ستاد پرداخت دیه بازماندگان این سانحه در حال اجرای این مصوبه است و بخشی مراجعه کرده و این غرامت را دریافت کردند، در ارتباط با بازماندگان دیگر نیز جمهوری اسلامی ایران مشکلی در این رابطه ندارد و آمادگی انجام تعهدات خود را در این رابطه دارد؛ البته که خسارات معنوی حادثه بسیار دلخراش است".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала