گزارش و تحلیل

تبادل پیام میان ایران و آمریکا ادامه دارد

© Photo / IRNAناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 09.01.2023
اشتراک
کنعانی: در چارچوب تعاملات جمهوری اسلامی ایران، دعوتی از رئیس جمهور ایران به عمل آمده و سفر به سوریه و ترکیه در حال برنامه ریزی است و امیدواریم با قطعی شدن این برنامه‌ریزی‌ها سفر انجام شود.
دکتر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و فیصل مقداد وزیر امور خارجه سوریه، شامگاه یکشنبه در یک گفتگوی تلفنی، در خصوص آخرین وضعیت روابط دوجانبه و تحولات سوریه و منطقه گفتگو و تبادل نظر نمودند.
طرفین در این گفتگو بر عزم و اراده جدی مقامات عالی دو‌ کشور بر توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه در ابعاد مختلف تاکید کردند.
وزیر خارجه سوریه در این گفتگو‌ از نقش سازنده و موثر جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و کمک به حل و فصل سیاسی بحران این کشور از جمله در روند آستانه تقدیر و تشکر نمود و بر ضرورت تداوم نقش آفرینی ایران در هرگونه ابتكار سياسی تاکید کرد.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: "در چارچوب تعاملات جمهوری اسلامی ایران، دعوتی از رئیس جمهور ایران به عمل آمده و سفر به سوریه و ترکیه در حال برنامه ریزی است و امیدواریم با قطعی شدن این برنامه‌ریزی‌ها سفر انجام شود.
گفتگو میان مقامات جمهوری اسلامی ایران و سوریه در سطوح عالی برقرار است، روابط ما روابطی ممتاز است و گفتگو میان وزرای خارجه دو کشور نیز دیروز عصر انجام شده معاون دوجانبه وزارت امور خارجه سوریه هم به تهران سفر کردند، بنابراین در موضوع سوریه همکاری ما و نقش بارز، برجسته و بی بدیل جمهوری اسلامی ایران در صلح سازی در سوریه و در حمایت از دولت، ملت و تمامیت ارضی این کشور یک نقش واضح است و جمهوری اسلامی ایران نقش خود را در آینده نیز ایفا خواهد کرد وزیر خارجه سوریه نیز در گفتگوی تلفنی عصر دیروز بر این موضوع تاکید واضحی را داشتند".
وزارت خزانه داری آمریکا  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.01.2023
گزارش و تحلیل
جوک تحریم های جدید آمریکا بر علیه ایران
وی ضمن تاکید بر ادامه ی تعاملات میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان افزود: "سفر آقای قالیباف به ترکیه برای حضور در اجلاس بین‌المجالس آسیایی صورت میگیرد، همواره در نشست ‌های چندجانبه و بین‌المللی دیدارها و گفتگوهای دو و چند جانبه مرسوم است و اساساً فرصت مناسبی برای چنین گفتگو و تبادل نظر هایی در خصوص موضوعات مشترک و مورد علاقه می باشد.
مناسبات ما هم با جمهوری آذربایجان در سطوح مختلف برقرار است به رغم برخی سوء تفاهم‌ها مناسبات میان دو کشور در حوزه‌های مختلف جاری است و همکاری ها برقرار است دو کشور به دلیل همسایگی، مرزهای طولانی مشترک و تاریخ مشترک ناگزیر به تعریف زمینه های جدید همکاری هستند و اگر سوءتفاهمی شکل گرفته تاکید می‌کنیم سوءتفاهم‌ها باید در چهارچوب گفتگو های دیپلماتیک در سطوح مختلف میان دو کشور حل و فصل شود".
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین پیرامون سفر رئیس بانک مرکزی این کشور به قطر بیان کرد: "مناسبات جمهوری اسلامی ایران و قطر شامل موضوعات دوجانبه ، منطقه‌ای و بین‌المللی می‌ باشد اساسا این ارتباط برقرار است و سفر جناب آقای فرزین رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و آقای صفری به دوحه تلاش برای تقویت مناسبات و همکاری‌های مالی و بانکی میان دو کشور است و در همین چارچوب مذاکرات خوبی با مقامات قطر از جمله با رئیس کل بانک مرکزی قطر برقرار شد بنابراین، این سفر در چارچوب استمرار مناسبات و همکاری های دو کشور و اراده موجود برای تقویت همکاری های پولی و بانکی میان دو کشور و تسهیل و تقویت مناسبات تجاری میان دو کشور انجام شد".
آنکارا روی مذاکرات سه جانبه سران وزارت دفاع ترکیه، روسیه و سوریه حساب می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 04.01.2023
آنکارا روی ادامه مذاکرات سران وزارت دفاع ترکیه، روسیه و سوریه حساب می کند
آقای دکتر ناصر کنعانی اظهار داشت: "اینکه مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی در رابطه با ایران گفتگو کنند موضوع جدیدی نیست و تا کنون ثابت شده است که سیاست خارجی آمریکا در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران در گروگان صهیونیست ‌ها و رژیم صهیونیستی است.
موضوع هسته‌ ای همانطور که بارها اعلام شده تنها موضوع سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران نیست توافق نیز یک مسیر دو جانبه است، کشوری که نقض تعهد کرده آمریکا است و کشوری که باید پاسخگو باشد و در مقام متهم قرار بگیرد آمریکا است.
سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال موضوع هسته ای روشن است و در آن چهارچوب عمل خواهد کرد ما آمادگی تمدید مذاکرات مبتنی بر بسته ی ارائه شده داریم و از خطوط قرمز خود کوتاه نمی‌آییم.
بار دیگر تاکید میکنم تبادل پیام ها و انعکاس دیدگاه ها با روش های مختلف میان ایران و آمریکا وجود دارد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала