تجمعی در حمایت از یکی از کارمندان اسپوتنیک در نزدیکی سفارت لتونی برگزار شد + ویدئو

© SputnikШеф-редактор Sputnik Литва Марат Касем
Шеф-редактор Sputnik Литва Марат Касем - اسپوتنیک ایران  , 1920, 06.01.2023
اشتراک
تجمعی در حمایت از قاسم سردبیر “اسپوتنیک لیتوانی” در نزدیکی سفارت لتونی برگزار شد.
به گزارش خبرنگاراسپوتنیک، در نزدیکی سفارت لتونی در مسکو، تجمعی در حمایت از مارات قاسم، سردبیر” اسپوتنیک لیتوانی”، که در ریگا دستگیر شد، برگزار شد.
مردم با اطلاع از این اقدام، با وجود سرما به نمایندگی دیپلماتیک لتونی آمدند. در نتیجه ده ها نفر در آنجا جمع شدند. آنها پوسترهایی با شعارهای " مارات قاسم را آزاد کنید "، "مارات، ما با تو هستیم!"، " چه آزادی بیانی آنجاست ، لتونی؟"، "آزادی بیان در سقوط آزاد"، "منشور اتحادیه اروپا از اتحادیه خارج شد"، "اتحادیه اروپا آماده قضاوت است؟" به همراه داشتند.
این اقدام با حضور مدیر کل گروه رسانه ای "روسیه امروز" دیمیتری کیسلیوف برگزار شد. او بنری در دست داشت که روی آن نوشته شده بود "دست از خبرنگاران روسی بردارید".
کیسلیوف گفت: "ما جمع شده‌ایم تا رفیق خود را آزاد کنیم و به همه بگوییم: " مارات قاسم را آزاد کنید".
یک مینی بوس و یک ماشین پلیس نزدیک ساختمان سفارت پارک شده بود. هیچ عمل غیر قانونی رخ نداد و هیچ کس دستگیر نشد.
بعداً کیسلیوف به اسپوتنیک گفت که “روسیه امروز” از جامعه بین المللی درخواست خواهد کرد تا به دستگیری قاسم پاسخ دهد.
واضح است که ما یک کمپین رسانه ای ترتیب خواهیم داد و هر کاری که ممکن است برای آزادی مارات انجام خواهیم داد. علاوه بر این، ما به مارات کمک حقوقی کرده ایم. او وکیلی دارد که در آنجا از او دفاع می کند. ما انتظار داریم که فردا یا چند روز آینده، یا روز دوشنبه جرم او را اعلام کنند.
مدیر کل گروه رسانه ای "روسیه امروز" ، خود تحریم ها و دستگیری را غیرقانونی خواند.
به گفته وی، همه اینها در شرایط "بی قانونی اروپایی" اتفاق می افتد، زمانی که یک فرد را می توان به دلیل انجام فعالیت های حرفه ای روزنامه نگاری، به دلیل موقعیت و اطلاعاتی که بیان می کند، دستگیر کرد.
کیسلیوف خاطر نشان کرد: "اما ممکن است اتهامات جدی تری نیز مطرح شود. به عنوان مثال، جاسوسی، خیانت همه ما از این طریق گذشتیم. بنابراین، ما نباید چنین چشم انداز تیره ای را رد کنیم. به عنوان مثال، این مورد در مورد کریل ویشینسکی بود که متهم به خیانت به اوکراین شد. از آنجایی که در حال حاضر اوکراینی ‌سازی و نازی ‌سازی اروپا در حال انجام است، ما می‌توانیم در این مورد نیز همین انتظار را داشته باشیم.”
مارات قاسم یک شهروند لتونی است، چندین سال است که در مسکو در گروه رسانه ای “روسیه امروز” که “اسپوتنیک لیتوانی “را نیز در بر می گیرد، زندگی و کار می کند. در 30 دسامبر، او به خاطر مسائل خانوادگی به لتونی رفت و بازداشت شد. در 5 ژانویه، دادگاه ریگا این روزنامه نگار را بازداشت کرد؛ او قبلاً به زندان مرکزی ریگا منتقل شده است.
به گفته وکیل او ، قاسم را می توان به نقض تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا علیه روسیه و همچنین جاسوسی متهم کرد.
شورای حقوق بشر تحت ریاست جمهوری روسیه، تاتیانا ماسکالکووا، بازرس حقوق بشر، از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، نماینده سازمان امنیت و همکاری اروپا در امور آزادی رسانه ها و کمیسر حقوق بشر شورای اروپا درخواست مداخله در وضعیت بازداشت روزنامه نگار این کشور کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала