وزیر صمت ایران رشد صنعت را امیدوارکننده ارزیابی کرد

© Photo / IRNAسید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران
سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2022
اشتراک
وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران رشد صنعت در سال جاری را امیدوارکننده ارزیابی کرد.
به گزارش اسپوتنیک، رضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران با اشاره به رشد تولید 3,5درصدی سال گذشته و 4,9 سال جاری در بخش صنعت آن را امیدوار کننده ارزیابی کرد.
فاطمی امین افزود: حدود ۵ ماه است که شرکت های صنعتی و معدنی بورسی که نیمی از تولید را عهده دار هستند رشد 6 درصد و بیشتر را ثبت کرده اند. در آبان ماه نیز این رشد تکرار شد. در مجموع داده ها نشان می دهند که بخش تولید و صنعت در حال حرکت است.
مهدی برادران، معاون امور صنایع وزیر صمت  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.12.2022
ماجرای سوء قصد به جان معاون وزیر صنعت ایران
وی درباره دلایل افزایش قیمت خودرو در دو هفته گذشته نیز گفت: نرخ ارز از پنج مسیر بر بازارهای کشور تاثیر می گذارد. یکی بر روی مواد اولیه است. مثلا در خصوص محصولی مانند خودرو حدود ۱۰ الی ۲۰ درصد از قطعات آن را متناسب با نوع خودرو وارد کشور می کنیم. وقتی که قیمت دلار افزایش می یابد قیمت تمام شده خودرو نیز بالا می رود. ولی این قیمت تمام شده با قیمتی که اکنون در بازار وجود دارد، متفاوت است.
وزیر صمت افزایش قیمت خودرو در بازار را ناشی از عدم توازن در عرضه و تقاضا ارزیابی کرد و خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که از این مسیر قیمت خودرو در بازار در حال افزایش نیست. ما امروز یک قیمت تولید کننده و یک قیمت بازار داریم. قیمت بازار بعضا تا 200 الی 300 میلیون بالاتر از قیمت تولید کننده است. آنچه که در این دو ماه خیلی در این بازار آشفتگی ایجاد کرده قیمت های بازار است. قیمت های بازار به دنبال افزایش قیمت قطعات بالا نرفته است، بلکه از آنجا که عرضه و تقاضای خودرو در بازار متوازن نیست، خودرو به نادرستی تبدیل به یک کالای سرمایه ای شده و افرادی که می خواهند ارزش پول خود را حفظ کنند به سراغ خرید خودرو می روند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала