بورل: جایگزینی برای برجام وجود ندارد

CC BY 4.0 / Tasnim News Agency / دیدار بورل و امیرعبداللهیان
 دیدار بورل و امیرعبداللهیان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.12.2022
اشتراک
جوزپ بورل گفت، هنگامی که صحبت از عدم اشاعه هسته‌ای می شود، هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد و کسانی که غیر از این فکر می کنند خود را فریب می‌دهند.
به گزارش اسپوتنیک، جوزپ بورل در یادداشتی پیرامون نتایج سفرش به اردن برای شرکت در کنفرانس بغداد 2 گفت:" من به عنوان هماهنگ کننده، به کار در جهت ازسرگیری اجرای برجام بر اساس نتایج مذاکرات وین ادامه می دهم".
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: "در این مورد با وزیر امور خارجه ایران "حسین عبداللهیان" صحبت و تاکید کردم که بازگرداندن برجام در خلاء استراتژیک اتفاق نمی افتد".
وی با بیان این ادعا که برجام بخش کلیدی از یک تصویر گسترده تر است ادامه داد: "جمهوری اسلامی ایران به جای سرکوب، باید به حرف شهروندان خود گوش دهد. ایران باید فورا حمایت نظامی خود از روسیه را متوقف کند. در همین راستا، من از وزیر امور خارجه ایران خواستم تا به گفتگوی مستقیم با همتایان اوکراینی خود درباره انتقال تجهیزات نظامی به روسیه ادامه دهد".
بورل در ادامه یادداشت خود، ادعا کرد: "تهران از جنایات جنگی روسیه که زیرساخت های غیرنظامی را هدف قرار می دهد، آگاه است. ایران در حال ارتکاب یک اشتباه استراتژیک بزرگ است. هنگامی که وانمود می کند که در جنگ اوکراین جانبداری نمی کند، راه اشتباهی را انتخاب می کند و اعتبار خود را از بین می برد. در اینجا یادآور می شوم که وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تاکید من بر این موضوع، ارائه پهپادهای ایران به روسیه را قاطعانه تکذیب کرد و مدعی شد که این مساله فقط قبل از حمله روسیه صورت گرفته است".
وی با این حال ادعا کرد: "جانبداری از روسیه و سرکوب غیرقابل قبول اعتراضات نمی تواند بدون عواقب باشد. به همین دلیل است که شورای وزرای خارجه اتحادیه اروپا هفته گذشته تحریم های جدیدی را علیه ایران در واکنش به تحویل پهپادهای این کشور به روسیه و همچنین به دلیل نقض حقوق بشر تصویب کرد".
بورل و امیرعبداللهیان سه‌شنبه هفته پیش در حاشیه اجلاس بغداد 2 در پایتخت اردن دیدار کردند. در این جلسه، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران ضمن اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین براساس پیش نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماهها مذاکرات سخت و فشرده است، به طرف های مقابل توصیه نمود با پرهیز از سیاسی کاری و با اتخاذ رویکردی سازنده و واقع بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای اعلام توافق بگیرند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала