گروسی: میزان غنی سازی ایران نزدیک به سطح تسلیحاتی است

© IRNAرافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 10.12.2022
اشتراک
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که توانایی آژانس برای نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای در ایران به طور مداوم در حال کاهش است و خواستار "از سرگیری" روابط شد.
به گزارش اسپوتنیک، "رافائل گروسی" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با "الجزیره" گفت:" ما نوعی فعالیت بازرسی در ایران داریم. اینطور نیست که آژانس اصلا حضور نداشته باشد. اما ظرفیت ما به طور مداوم کاهش یافته است. شاید به یاد داشته باشید که در ماه ژوئن، 27 دوربین را که خودشان داوطلبانه با راه اندازی آنها موافقت کرده بودند، از کار انداختند. وقتی شما این کار را انجام می دهید، پیامی که به آژانس بین المللی انرژی اتمی یا از طریق آژانس بین المللی انرژی اتمی ارسال می کنید این است که می خواهید جامعه بین المللی، همه چیز را کمتر ببیند، این ایده خوبی نیست".
وی خاطرنشان کرد، در حالی که ایران از غنی سازی اورانیوم تا سطوح مشخص منع نشده است، اما همچنان مسائلی بین این کشور و آژانس وجود دارد که آنها نمی توانند "رو در رو" روی آن توافق کنند.
گروسی در ادامه در واکنش به غنی سازی اورانیوم 60 درصد توسط ایران گفت:" مطمئنا این میزان به سطح تسلیحاتی نزدیک‌تر است. سطح تسلیحاتی 90 درصد است و این میزان 60 درصد است".
وی در عین حال تاکید کرد: "هیچ کس نمی‌گوید که آن‌ها در حال تولید تسلیحات هسته ای هستند اما واضح است که انباشت مداوم مواد در این سطح بالا، مستلزم حضور متمرکز و جامع‌تر بازرسان آژانس است تا ببینند که همه چیز سر جای خود است. ما باید بشینیم و در مورد مسایلی صحبت کنیم".
گروسی گفت که تلاش می کند همتایان ایرانی خود را متقاعد کند که آژانس بین المللی انرژی اتمی یک سازمان با انگیزه سیاسی نیست و تلاش می کند "شفاف" عمل کند.
در سال 2015، بریتانیا، آلمان، چین، روسیه، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ایران یک توافق (برجام) در مورد برنامه هسته ای ایران را منعقد کردند که شامل لغو تحریم ها در ازای محدود کردن برنامه هسته ای ایران بود. در ماه می 2018، ایالات متحده تحت رهبری دونالد ترامپ از برجام خارج شد و تحریم ها علیه تهران را بازگرداند. در پاسخ، ایران کاهش تدریجی تعهدات خود بر اساس این توافق را اعلام کرد و از محدودیت‌های مربوط به تحقیقات هسته‌ای، سانتریفیوژها و سطح غنی‌سازی اورانیوم چشم پوشی کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала