تفسیر سفارت روسیه در آمریکا به مناسبت 35 ـ مین سالگرد اجلاس سران شوروی و آمریکا در واشنگتن

© Sputnik / Yuri Abramochkinگورباچف و ریگان
گورباچف و ریگان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.12.2022
اشتراک
از 8 تا 10 دسامبر 1987، پایتخت ایالات متحده میزبان اجلاس سران شوروی و آمریکا بود که به عنوان نشست واشنگتن شناخته می شود.
به گزارش اسپوتنیک، در تفسیر سفارت روسیه در آمریکا درباره این رویداد آمده است: دستاورد ویژه آن روزها به عقیده دو طرف و همچنین مورخان و کارشناسان، امضای پیمان منع موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد توسط رهبران دو ابرقدرت بود. راه برای رسیدن به چنین نتیجه ای ، طولانی و دشوار بود. بسیاری بر این باورند که پس از آن دوره جدیدی از تاریخ جهان آغاز شد، دوره ای که خصومت آشتی ناپذیر دو نظام و تولد مفاهیم دیگر در روابط بین الملل به پایان رسید. برخی دیگر آن را شکست کشور ما در جنگ سرد می دانند. این بحث برای مدت طولانی ادامه خواهد داشت. چه درس هایی می توان از این سالگرد گرفت؟
به نظر ما، کسانی که امروز در واشنگتن تصمیمات سیاست خارجی را اتخاذ می کنند، باید یک بار دیگر به آن رویدادها بازگردند و خاطرات منتشر شده گورباچف ​​و خاطرات ریگان را به دقت مطالعه کنند. به عنوان مثال، از آنها آشکار است که میزان بی اعتمادی نسبت به یکدیگر بسیار بالا بوده و به نظر می رسید که اختلافات موجود غیرقابل حل باشد. ریگان دبیر کل کمیته مرکزی حزب کمونیست شوروی را "بلشویک سرسخت" و Mگورباچف ​​رئیس جمهور آمریکا را "محافظه کار و دایناسور" خوانده بود. با این حال، در همان زمان، هر دو رهبر از اهمیت فرآیند مذاکره، نیاز به تغییر پارادایم و حرکت از رویارویی آشکار، مملو از غم انگیزترین پیامدها برای کل جهان، به یافتن راه مصالحه آگاه بودند. دیپلماسی فعالیت کرد، مذاکرات انجام شد و جلسات کارشناسان هر دو کشور تشکیل شد.
در آمریکا نگران رشد احساسات طرفداری از  روسیه هستند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 08.12.2022
در آمریکا نگران رشد احساسات طرفداری از روسیه هستند
نتیجه این بود که علیرغم ظاهر ناسازگاری، تضاد در رویکردها برای حل مسائل وجود در روابط دوجانبه، شنیدن و گوش کردن حرف های شریک، درک و پذیرش نگرانی های مربوط به تامین امنیت کشور و عدم تلاش برای تقلب ضروری است. تعداد تماشاگران بسیار زیاد است و پنهان کردن تقلب کارساز نخواهد بود.یک روایت تاریخی دیگر چنین است. داستانی وجود دارد که ادعا می شود مستند است، طبق آن ریگان که در سنین پیری خود را از مردم پنهان نمی کرد و با لشکری ​​از محافظان خود را از هموطنان دور نمی کرد، در یکی از پیاده روی های خود کلمات زیر از یک آمریکایی مسن دیگر شنید. - "متشکرم که جهان را در سال 1987 از ترس نجات دادید". پاسخ این بود: "من فقط کارم را انجام می‌دادم".
ما از طرف آمریکایی می خواهیم که صادقانه کار کند. نادیده گرفتن منافع روسیه ، متقاعد شدن به انحصار و برتری خود و اجرای سیاست خارجی بی خردانه توسط واشنگتن تا به حال منجر به مشکلات و بحران های بزرگی در سیاست و اقتصاد جهانی شده است. شهروندان عادی ایالات متحده نیز این را احساس می کنند. ما از گذشته درس گرفته ایم. ما از تمایل کابوی برای "مجازات حریف" به خوبی آگاه هستیم. ما به خوبی می‌دانیم که به‌ویژه امروز نمی‌توان حرف های مقامات نظام سیاسی آمریکا، را قبول کرد. و این واقعیت که تا ژوئن 1991، بر اساس معاهده، اتحاد جماهیر شوروی 1846 سیستم موشکی خود را منهدم کرد (که حدود نیمی از آنها موشک های تولید شده خارج از حالت رزمی بودند)، در حالی که ایالات متحده 846 موشک را منهدم کرد را نیز به یاد داریم و در نظر می گیریم.
روسیه صرفا بر اساس اصل برابری و در نظر گرفتن نگرانی ها در زمینه تامین امنیت کشورمان آماده گفتگو است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала