وحید جلال زاده: یکی از اهداف غربی ها، سوء استفاده از اغتشاشات برای گرفتن امتیازات بیشتراز ایران بود

© Photo / IRNAاعتراضات در ایران
اعتراضات در ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 07.12.2022
اشتراک
اختصاصی
وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران اظهار داشت یکی از اهداف غربی ها این بوده که در اثنای مذاکرات برجامی با این اغتشاشات بتوانند امتیازات بیشتری را از ایران بگیرند که قطعا با جواب منفی جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد.
وی در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک گفت: قطعا تحمیل این اغتشاشات به ملت ایران و پوشش رسانه ای غرب از این اتفاقات اخیر در تهران یکی از اهداف مهم غربی ها برای فشار بر ایران در پشت میز مذاکرات است. ما سال 88 (2009) همین تجربه را داشتیم که وقتی انتخابات سالم در ایران برگزار شد قبل از برگزاری انتخابات مذاکرات به یک نتیجه مطلوبی ازسوی هر دو طرف رسیده بود، اما وقتی که این اعتراضات در سطح خیابان ها رخ داد برای یک موضوع که به نظرم هیچ وجهی نداشت غربی ها از آن سوء استفاده کردند و مذاکرات را تعطیل کردند و به دنبال کسب امتیازات بیشتر بودند که خودشان هم بهتر از همه می دانند که شکست خوردند. در این قصه هم چون دستشان رو شده است و یکی از اهدافشان همین بوده که در اثنای مذاکرات با این اغتشاشات بتواند امتیازات بیشتری را متوجه غربی ها بکند، که قطعا با جواب منفی جمهوری اسلامی مواجه خواهند شد. ما به هیچ فشار سیاسی تابع نیستیم وبرای آنها امتیازی قائل نخواهیم شد.
وحید جلال زاده در مورد اینکه آیا اعتراضات اخیر در ایران ناشی از ضعف اقتصاد، اشتباهات دولت و فساد در نهادهای حکومتی است و اینکه آیا غرب برنامه ای برای شروع جنگ داخلی و نابودی نظام ایران کشیده یا خیر، به اسپوتنیک گفت:" اینکه ما در داخل کشور مشکلاتی داریم هم در حوزه اقتصاد هم در حوزه فرهنگی هم در حوزه اجتماعی، یک امر طبیعی است. ایا جامعه ای هست که در آن مشکلی نباشد؟ قطعا مسئولین به دنبال حل این مشکلات هستند. من نمیتوانم منکر بشوم که در جامعه ما در بخشی های مختلف مشکلاتی هست. اما سوء استفاده غربی ها از این مشکلات برای وارد کردن فشار به جمهوری اسلامی، ضربه زدن به جمهوری اسلامی، هم در حوزه بین الملل هم در حوزه داخلی، چیزی نیست که بر کسی و هیچ تحلیلگر منصفی در دنیا پوشیده باشد. شما انقلاب های رنگی را در چند سال قبل در دنیا خاطرتان هست، غربی ها با مسائل داخلی کشورها، تا آنجایی که تابع آنها باشند، خیلی مشکلی ندارند."
وی در پاسخ به اینکه آیا غربی ها به دنبال ایجاد سناریوی سوریه در ایران هستند؟، گفت:" ببینید مقایسه جمهوری اسلامی ایران با سوریه در آن مقطع یک مقایسه مع الفارغ و اشتباه است. جمهوری اسلامی یک نظام مقتدر و با پشتوانه مردمی بسیار بالا است. هیچ شباهتی در وضعیت امروز ایران با وضعیت آن زمان سوریه وجود ندارد. پشتوانه و سرمایه اجتماعی نظام جمهوری اسلامی به مقداری هست که ما فاصله بسیاری با آن شرایط سوریه داریم. لذا من اصلا با این بحث موافق نیستم که شرایط به سمت سوریه سازی می رود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала