گزارش و تحلیل

عرشی: درمان ایدز در ایران رایگان است

© Sputnik / Igor Zaremboیکی از واکسن های ساخت روسیه بر ضد ابولا بر روی مبتلایان به ایدز قابل استفاده است
یکی از واکسن های ساخت روسیه بر ضد ابولا بر روی مبتلایان به ایدز قابل استفاده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2022
اشتراک
اختصاصی
مدیر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت که تحریم ها، تهیه ی کیت تشخیص ایدز را مشکل کرد.
ویروس ایدز یا ویروس نقص ایمنی اکتسابی انسان، عضو گروهی از ویروس ها به نام رترویروس ها است که سلول های انسان را آلوده می کند و انرژی و مواد غذایی این سلول ها را صرف رشد و تولید مثل خود می کند، بسیاری از مبتلایان احساس سلامت کامل می کنند و تشخیص ابتلا به HIV صرفاً با انجام آزمایشات مربوطه حاصل می شود.
هیچ موردی از انتقال ایدز از طریق تماس های عادی روزانه یک فرد آلوده با هم خانه، همکاران، خویشاوندان، یا دوستان از ظروف و توالت مشترک دیده نشده است، در نتیجه احتمال ابتلاء از طریق زندگی یا کار با فرد مبتلا وجود ندارد، اما کماکان HIV در اجتماع یک تابو در نظر گرفته می شود و فرد مبتلا در بسیاری از موارد از ابراز ابتلاء یا دریافت درمان امتناع می کند.
در سال ۱۹۸۸ به منظور افزایش بودجه‌ها و افزایش آگاهی، آموزش و مبارزه با تبعیض‌ها، روز اول دسامبر روز جهانی ایدز نامیده شد. هر ساله برای این روز، شعار خاصی نیز در نظر گرفته می‌شود تا جامعه درک صحیح تری از این بیماری و اهمیت درمان آن داشته باشد.
آقای دکتر شهنام عرشی مدیر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
از لحاظ آماری با تخمین های ما حدود ۵۳ هزار نفر مبتلا به ویروس HIV داریم که از این تعداد حدود ۲۳ هزار نفر شناسایی شده‌اند و ۹۰ درصد از افراد شناسایی شده متصل به شبکه درمان هستند؛ یعنی هم تحت مراقبت هستند و هم درمان دارویی دریافت می‌کنند.
درمان دارویی HIV در ایران به صورت کاملاً رایگان است که به طور گسترده در مراکز بهداشتی_درمانی مشخص در کلینیک های رفتاری به بیماران ارائه می‌شود.
مینو محرز  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 01.12.2022
مینو محرز: متوسط سن ابتلا به ایدز در ایران به ۲۵ سال رسیده است
درمان هم میزان طول عمر و سلامتی بیمار را بالا می‌برد و هم با کاهش تعداد ویروس ها انتقال را به حداقل می رساند از این رو ۱۰ سال پیش ۲ هزار و ۵۰۰ نفر وصل به درمان داشتیم در حالی که اکنون بالغ بر ۱۵ هزار نفر بیماران HIV مثبت به صورت مرتب نیاز دارند دارو دریافت کنند و این درمان برای آن ها انجام می شود، برنامه های سه ساله و پنج ساله تحت عنوان "برنامه استراتژیک ایدز" تدوین شده که در حال حاضر طبق این برنامه ریزی عمل می کنیم.
تمام داروهایی که برای درمان بیماران ایدز لازم است را به اندازه کافی داریم علیرغم این که تحریم های ایالات متحده ی آمریکا علیه ایران مشکلات متعددی را برای ما در درمان اچ آی وی ایجاد کرده اما به کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان های همیار و سازمانهای بین المللی فعلا توانسته‌ایم داروهای مورد نیاز را تهیه کنیم.
وی افزود: خوشبختانه تاکنون علیرغم مشکلات متعددی که تحریم‌های دارویی ایالات متحده برای ایران به وجود آورده کمبودی در زمینه تهیه داروهای اچ آی وی به وجود نیاورده ایم.
مدیر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران همچنین بیان کرد: باید تاکید کنم که رشد چشمگیر اتصال بیماران HIV مثبت به شبکه درمان به دلیل کادر درمانی است، که تعداد زیادی از پزشکان ما که بیماران اچ آی وی را درمان میکنند به خوبی به صورت شبکه ای آموزش دیده اند و به دلیل نحوه ارتباط با بیماران و مشخص شدن ذات بیماری برای پزشکان و افراد مراجع، تعداد متصلین به درمان و مراقبت افزایش یافته است.
آقای دکتر شهنام عرشی مهمترین عامل اتصال بیماران به شبکه درمان را آموزش کادر درمان در زمینه HIV دانست و اظهار داشت:
گروهی از پزشکان عمومی که عمدتاً دوره دیده هستند، در مراکز مشاوره رفتاری یا مراکز بهداشتی_درمانی ما بیماران HIV را درمان می کنند و به صورت منظم و ادواری طبق پروتکل‌های استانداردی که در قالب برنامه استراتژیک تدوین شده آموزش مرتب و منظم می بینند و اگر مشکلاتی در قالب روش‌های ارتباطی منظم با بیماران داشته باشند مشکلات آنها رفع می‌شود و این موضوع باعث ارتقاء کیفیت و کمیت ارتباط بیماران با شبکه درمان شده و عمدتا اگر طبق پروتکل درمان، نیاز باشد بیماران به سطوح بالاتر ارجاع داده می‌شوند، دسترسی راحت به این پزشکان و شبکه ها باعث شده تا اتصال به درمان در افرادی که HIV مثبت شده اند افزایش یابد.
مدیر مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران تاثیر تحریم های ایالات متحده آمریکا علیه ایران را بر تهیه کیت های تشخیصی بیماری HIV بالا عنوان کرد و ادامه داد: تعدادی از داروهای مورد نیاز ما برای درمان HIV خوشبختانه در داخل کشور تهیه شده و از این جهت به شدت در جهت درمان ارتقاء یافتیم علیرغم تحریم‌ها نیز توانسته ایم بسیاری از داروهای مورد نیاز را تهیه کنیم اما در تهیه کیت های تشخیصی بسیار دچار مشکل هستیم و کیت‌های تشخیص را با زحمت بسیار زیادی تهیه می‌کنیم اما خوشبختانه پس از اینکه بیماران تشخیص داده می‌شوند تا کنون از لحاظ دارویی مشکل نداشته ایم.
وی ضمن تاکید بر رایگان بودن درمان HIV در ایران افزود:
در مورد بیماران HIV مثبت صرف نظر از بیمه بودن یا نبودن، معتاد بودن یا نبودن و یا وابستگی به هر گروه اجتماعی درمان کاملا رایگان است و ارتباطی به هیچ موضوعی ندارد، حتی افراد معتاد و یا کارتن خواب نیز در صورت شناسایی به صورت رایگان تحت درمان قرار می گیرند چرا که این روش باعث کنترل سرایت بیماری و کاهش مبتلایان جدید میشود.
آقای دکتر شهنام عرشی تاکید کرد:
امیدوارم با آموزش های گسترده ای که در جامعه داده می شود انگ و یا تبعیضی که ممکن است در صورت ابتلا به اچ آی وی برای افراد به وجود بیاید و ترس و وحشتی که در مورد بیماران HIV وجود دارد از میان برداشته شود این موضوع باعث می‌شود تا فاصله تعداد تخمینی بیماران و افرادی که شناسایی می کنیم که فاصله مطلوبی نیست به حداقل برسد یعنی از لحاظ آماری بتوانیم حداقل ۹۰ درصد از افرادی را که احساس میکنیم مبتلا هستند شناسایی و تحت درمان قرار دهیم.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала