کنعانی: حدود پنجاه تعرض به نمایندگی های ایران در خارج از کشور شده است

© Photo / IRNAوزارت امور خارجه ایران
وزارت امور خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.11.2022
اشتراک
وزیر امور خارجه ایران: ایران با کمیته سیاسی حقوق بشر همکاری نمی‌کند.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از "ایرنا"، ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه درمورد قطعنامه حقوق بشری علیه ایران اظهار داشت که بیانیه وزارت خارجه منتشر شد و ایران هیچ گونه همکاری با این کمیته سیاسی نخواهد داشت و جمهوری اسلامی داوطلبانه به مسئولیت خود عمل می‌کند و چنین اقداماتی کمکی به حقوق بشر نخواهد کرد.
کنعانی در خصوص تعداد تعرضات به نمایندگی های ایران در خارج کشور گفت: "حدود پنجاه تعرض به نمایندگی های ما شده است از جمله کشور انگلیس، که سابقه سیاهی در تعرض به سفارت خانه ما در لندن دارد. در همین موارد اخیر چندین بار چنین اتفاقی افتاد، این در حالی است که کشورها موظف به حمایت از ماموران دیپلماتیک و ماموران سیاسی هستند.
این کشورها اجازه دادند که مخالفین سیاسی خشونت طلب از دیوارهای سفارت خانه های ایران بالا بروند و هیچ اقدامی انجام ندادند. شبکه هایی که به اتاق جنگ و اتاق نظامی تشکیل شده اند در همین کشورهای مدعی حقوق بشر هستند".
سخنگوی وزارت امورخارجه در مورد آخرین تحولات مذاکرات وین گفت: "اروپا با بی تعهدی و بی عملی در مذاکرات عمل می‌کند و نوعی عدم رای و استقلال در مذاکرات برجام دارند و در سایه تصمیم و رویکرد سیاسی دولت امریکا قرار گرفته اند لذا نمی‌توانیم بگوییم اروپا نقش مستقلی را ایفا می‌کند اما در مورد امریکا، امریکایی ها نکاتی را مطرح می‌کنند که مذاکرات در دستور کار ما نیست اما در حوزه عملی همچنان پیام هایی را ارسال می‌کنند و ما به چارچوب دیپلماتیک علاقه مند هستیم و ایران همیشه واقع بین بوده و فعال عمل می‌کند.
لاپید: اسرائیل با همکاری آمریکا توانست از احیای برجام جلوگیری کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2022
لاپید: اسرائیل با همکاری آمریکا توانست از احیای برجام جلوگیری کند
اروپا در دوره خروج آمریکا از برجام هم به رغم تعهداتی که داده بود مبنی بر اینکه خروج آمریکا از برجام را جبران خواهند کرد و در این زمینه به تعهدات خود به گونه ای عمل می کنند که ایران از مزایای برجام از جمله مزایای اقتصادی آن منتفع شود، عمل نکرد.
دولت های اروپایی شریک برجام هستند و در عمل نشان دادند که دچار بی عملی و نوعی عدم استقلال رای و تصمیم در ارتباط با برجام هستند، در مذاکرات دوره های اخیر برای بازگشت دولت آمریکا به برجام هم اروپا نشان داد که کاملاً در سایه تصمیم و رویکرد سیاسی دولت آمریکا قرار گرفته است، بنابراین ‌نمی‌توانیم بگوییم که اروپا در ارتباط با مذاکرات برجام، نقش مستقلی را ایفا می‌کند و مواردی که از طرف اروپا اعلام می شود،مواضع چندان قابل سرمایه گذاری نیست".
کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد اهانت به پرچم ایران از سوی امریکا گفت: "ما در حوزه ورزشی هم شاهد رفتار غیر اخلاقی و غیر قانونی از سوی امریکا هستیم و بلافاصله دستگاه دیپلماسی واکنش نشان داد و تماس هایی بر قرار شد و طرف امریکایی در این زمینه به اشتباه خودش اذعان کرد و اقدام طرف امریکایی از منظر مقررات فیفا هم غیرقانونی است و فدراسیون فوتبال در این زمینه کار را دنبال می‌کند".
کنعانی در ارتباط با آمریکا، اظهار داشت: "آنها در مواضع سیاسی اعلامی همانطور که آقای وزیر گفتند نکاتی را مبنی بر بی میلی نسبت به ادامه مذاکرات مطرح می‌کنند و می‌گویند،مذاکره را در دستور کار ما نیست اما در حوزه عملی همچنان در حال ارسال پیام ها هستند و همچنین پیام ها و نکاتی را دریافت می‌کنند.
رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 26.11.2022
ادعای نماینده آمریکا: قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل، اقدام غرب علیه ایران نبوده است
جمهوری اسلامی ایران معتقد است روند دیپلماتیک بهترین روندی است که می تواند منافع طرف‌های مذاکره کننده را در ارتباط با برجام تامین کند ما به چارچوب دیپلماتیک پایبند و علاقمند هستیم. اما روند جاری اظهار خوشبین نمی‌کنیم و اظهار بدبینی می‌کنیم ما همواره واقع‌بین بوده ایم و واقع‌بین هم خواهیم ماند، ایران فعال عمل می‌کند چنانچه طرف مقابل فعال باشد اراده سیاسی داشته باشد حتماً با واکنش مثبت جمهوری اسلامی مواجه می‌شود در صورتی که طرف مقابل فعال نباشد، جمهوری اسلامی هم سیاست و رویکرد مستقل خود را مبتنی بر تصمیم و سیاست‌های کلان ملی دنبال خواهد کرد".
کنعانی درمورد نقش دولت های غربی و همسو با ایالات متحده امریکا در اغتشاشات گفت: "اطلاعات دقیق در مورد دخالت این کشورها به روسای نمایندگی های دولت های غربی در تهران و حافظ منافع امریکا داده شده است، تعدادی از شهروندان و اتباع کشورهای مختلف در اغتشاشات حضور داشتند که شواهد زیادی در این خصوص وجود دارد که در اختیار دولت های متبوع آن ها گذاشته شده است. چطور کشوری که کمیته ملی برای رخدادی تشکیل داده است اما کشورهای دیگری دست به اقدامات سیاسی و انتشار اخبار کذب میزنند".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала