ارزیابی مذاکرات ریاض و آنکارا به عنوان واقعیت جدید ژئوپلیتیکی منطقه

© Photo / IRNAولیعهد عربستان سعودی و رئیس جمهور ترکیه
ولیعهد عربستان سعودی و رئیس جمهور ترکیه - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.11.2022
اشتراک
اقتصاددان ترک: مذاکرات آنکارا و ریاض منعکس کننده واقعیت های جدید ژئوپلیتیکی در منطقه است.
به گزارش اسپوتنیک - ترکیه و عربستان سعودی در مراحل پایانی مذاکرات برای قرار دادن 5 میلیارد دلار در بانک مرکزی ترکیه هستند که از ذخایر ارزی آنکارا حمایت می کند که به دلیل مداخلات برای حمایت از لیر تخلیه شده است.
به گفته یکی از نمایندگان وزارت دارایی ترکیه، بحث در مورد این موضوع "تکمیل نشده است، اما در مرحله نهایی است."
به گفته گلدمن ساکس، آنکارا مجبور شد حداقل 17.9 میلیارد دلار را برای مداخلات ارزی برای حمایت از لیر بین ماه مارس تا سپتامبر امسال هزینه کند، زیرا بانک مرکزی ترکیه به کاهش نرخ اصلی خود با وجود افزایش تورم ادامه داد.
بارتو سورال، اقتصاددان ترک، در مورد مذاکرات ترکیه و عربستان در مورد سپرده گفت: عربستان سعودی مانند سایر کشورهای منطقه به تغییر موازنه قوا پاسخ می دهد. ایالات متحده دیگر یک کشور هژمونیک نیست و هر بازیگری با در نظر گرفتن واقعیت های جدید به دنبال تقویت موقعیت خود در عرصه ژئوپلیتیک است.
سپرده 5 میلیارد دلاری که ریاض در نظر دارد قرار دهد، تعامل با ترکیه را در سایه عادی سازی روابط دوجانبه تقویت خواهد کرد.
علاوه بر این، بین حساب های سپرده و استراتژی سیاست خارجی ترکیه ارتباط وجود دارد. آنکارا به تدریج از فشار ناتو و اتحادیه اروپا خارج می شود، اتحادهای جدیدی ایجاد می شود. در این راستا افتتاح حساب سپرده در ترکیه توسط سایر کشورها یک فرآیند کاملا طبیعی است. اتحادهای جدیدی در حال شکل گیری است که مقاومت در برابر آنها برای ایالات متحده و اتحادیه اروپا به طور فزاینده ای دشوار می شود.
ارجاع:
به گفته اداره سرمایه گذاری عمومی عربستان (SAGIA)، سرمایه گذاری های این پادشاهی در ترکیه تا 22 اکتبر بالغ بر 18 میلیارد دلار بوده است.
مجید عبدالله الکسابی، وزیر بازرگانی و اطلاعات عربستان سعودی که بخشی از هیأت حاضر در مذاکرات با نمایندگان ترکیه است، گفت که سرمایه گذاری هدفمند بخش خصوصی در ترکیه بین 4 تا 5 میلیارد دلار است. به گفته وی، سازوکارهایی برای تضمین افزایش تجارت بین دو کشور بیش از 10 میلیارد دلار راه اندازی شده است.
در حال حاضر ارزش کل پروژه های انجام شده توسط پیمانکاران ترکیه در عربستان 24 میلیارد دلار است. علاوه بر این، همانطور که تاکید شد، ترکیه می تواند با عربستان سعودی در صنعت معدن همکاری کند، زیرا تعداد قابل توجهی شرکت فعال در این زمینه دارد. کسابی در جریان سفر خود به استانبول در ماه اکتبر وجود سرمایه گذاری برای افتتاح کارخانه ها در ترکیه و خرید تعدادی از شرکت ها را تایید کرد.
پس از سفر رسمی اردوغان به عربستان سعودی به دعوت ملک سلمان آل سعود در 28 تا 29 آوریل، بین دو کشور که روابط آنها پس از ترور جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول در اکتبر 2018 به شدت بدتر شد. مذاکرات تجاری و سرمایه گذاری در سطح وزیران از سر گرفته شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала