محققان فرانسوی موفق به رمزگشایی نامه چارلز پنجم پادشاه اسپانیا شدند

© Photo / Postal MuseumЛюбовное письмо времен Второй мировой войны, обнаруженное на затонувшем грузовом судне SS Gairsoppa
Любовное письмо времен Второй мировой войны, обнаруженное на затонувшем грузовом судне SS Gairsoppa  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2022
اشتراک
رمزنگاران فرانسوی موفق شدند نامه رمزگذاری شده چارلز پنجم پادشاه اسپانیا را که مربوط به 5 قرن پیش است، بخوانند
به گزارش اسپوتنیک، رمزنگاران فرانسوی موفق به خواندن نامه رمزگذاری شده چارلز پنجم پادشاه اسپانیا شده اند که در آن ترس از آماده سازی یک سوء قصد علیه شخص خود در حدود 500 سال پیش را به اشتراک گذاشته شده است.
نامه ای به تاریخ 1547 توسط شاه برای سفیر خود در پاریس، "ژان دو سن موری" ارسال شد. این سند در کتابخانه شهر نانسی در لورن ذخیره می شود. تیمی متشکل از چهار محقق در زمینه علوم کامپیوتر و تاریخ روی رمزگشایی آن کار کردند.
به گفته محققان، آنها تصور می کردند که "شکستن" رمز نامه برای آنها دشوار نخواهد بود، زیرا متنی مربوط به قرن شانزدهم است. با این حال، در واقعیت، رمزگشایی آن تقریباً شش ماه طول کشید. همانطور که مشخص شد، حدود 120 کاراکتر مختلف در حروف استفاده شده است، بنابراین این ایده که هر کاراکتر نشان دهنده یکی از 26 حرف الفبا است، به سرعت کنار گذاشته شد.
برای جلوگیری از رمزگشایی، رمزنگاران قرن شانزدهم سیستمی را برای پنهان کردن حروف ابداع کردند که در غیر این صورت، طبق قوانین آماری به راحتی قابل شناسایی بودند. بنابراین، حرف"e" و مشخصه "qu" از کد ناپدید شد.
مورخ قرون وسطی "کامیل دسانکلوس" نقش تعیین کننده ای در خواندن متن ایفا کرد و همکاران خود را از وجود نامه دیگری که با همان رمز نوشته شده بود آگاه کرد.
همانطور که مشخص شد، چارلز پنجم در نامه ای نسبت به تشدید روابط با فرانسه و پادشاه آن فرانسیس اول ابراز نگرانی کرده بود.
با این حال، هیچ سند شناخته شده ای از آن زمان وجود چنین توطئه ای را تأیید نمی کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала