الهام علی اف با مشارکت فرانسه در روند صلح باکو و ایروان مخالفت کرد

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان
الهام علی اف رئیس جمهور جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 25.11.2022
اشتراک
الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان در کنفرانس بین المللی تحت عنوان "در امتداد کریدور میانی: ژئوپلیتیک، امنیت و اقتصاد" گفت پاریس نمی تواند در روند صلح بین باکو و ایروان شرکت کند و نشست 7 دسامبر برگزار نخواهد شد.
به گزارش اسپوتنیک، علی اف گفت:" کمتر از یک هفته پس از دیدار (علی اف و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان) در پراگ، مکرون، رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه خود از آذربایجان انتقاد کرد و ما را به آنچه نکردیم متهم کرد. پس از آن، قطعنامه معروف مجلس سنای فرانسه تصویب شد که کاملا غیرقابل قبول و توهین آمیز است".
علی اف یادآوری کرد که به دنبال آن "یک قطعنامه ضد آذربایجانی دیگر" توسط مجلس ملی فرانسه صادر کرد و "تلاش برای حمله" از طریق اجلاس سران فرانکفونی (فرانسه زبانی) صورت گرفت که به گفته وی، غیرقابل قبول است، زیرا از یک سازمان بشردوستانه برای حمله استفاده شده است.. رئیس جمهور همچنین مدعی است که طرف آذربایجانی متن اصلی را که فرانسه در کنار ارمنستان تهیه کرده است، در اختیار دارد که به گفته وی مملو از اتهامات و کنایه ها است.
پاشینیان اتهامات علی اف درباره تبانی ارمنستان و ایران برای قاچاق مواد مخدر به اروپا رد کرد  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 11.11.2022
پاشینیان: ارمنستان از نسخه روسی توافقنامه صلح با آذربایجان رضایت دارد
رهبر آذربایجان در پایان گفت: "با توجه به همه اینها، واضح است که فرانسه نمی تواند در روند صلح شرکت کند. و این تقصیر ما نیست، بلکه تقصیر آنهاست زیرا نه ایالات متحده و نه روسیه هرگز به طور رسمی از هیچ طرفی جانبداری نکرده اند. این بدان معنی است که نشست 7 دسامبر تشکیل نخواهد شد و ما جایگزین های دیگر را در نظر خواهیم گرفت. بیایید ببینیم چه کسی به عنوان یک واسطه و بر چه بستری عمل خواهد کرد."
در گذشته استان خودمختار قره باغ کوهستانی خروج خود از آذربایجان شوروی را اعلام کرد. در جریان رویارویی مسلحانه در سالهای 1992-1994، آذربایجان کنترل قره باغ و هفت منطقه مجاور را از دست داد. از سال 1992، مذاکرات برای حل و فصل مسالمت آمیز مناقشه در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا، به ریاست سه کشور صدر - روسیه، ایالات متحده و فرانسه در جریان است. آذربایجان بر حفظ تمامیت ارضی خود اصرار دارد اما ارمنستان از منافع جمهوری به رسمیت شناخته نشده قره باغ دفاع می کند، زیرا این جمهوری طرف مذاکره نیست.
در پایان سپتامبر 2020، درگیری ها در قره باغ از سر گرفته شد که به ادامه درگیری طولانی قره باغ بود و منجر به تلفات غیرنظامی شد. طرفین چندین بار تلاش کردند تا آتش بس برقرار کنند، اما توافق سه جانبه ای که در شب 10 نوامبر حاصل شد، موفقیت آمیز بود. آذربایجان و ارمنستان با وساطت مسکو توافق کردند آتش بس کامل برقرار کرده و اسرا و اجساد کشته شدگان را مبادله کنند. ایروان مناطق کلباجار، لاچین و آغدام را به باکو واگذار کرد. علاوه بر این، نیروهای حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر شده اند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала