Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

ثبت رکورد صادرات نفت در شرایط تحریم: مسیر ایران تا قله جدید

صادرات
صادرات  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2022
اشتراک
نکته حائز اهمیت در اینجا قادر شدن ایران به افزایش صادرات و در نتیجه آن درآمدهای نفتی این کشور در شرایط فشارهای بی سابقه بر ایران می باشد، که نشانگر نوعی کم اثر شدن این فشارها بر تهران و نوعی واکسینه شدن آن در برابر این فشارها می باشد.
ایران یکی از بزرگترین منابع نفتی جهان را در اختیار دارد و همواره یکی از عمده ترین صادر کننده گان این سوخت فسیلی در جهان بوده است. تا پایان سال 2017، میزان ذخایر نفتی ایران حدود 157 میلیارد بشکه برآورد شده که 10 درصد ذخیره نفت خام جهان و 13 درصد از ذخایر نفتی سازمان اوپک را تشکیل می داده است.
علیرغم این مطلب دولتهای غربی همواره و به منظور مجبور کردن دولت ایران در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی به پذیرش سیاستها و تسلیم شدن در برابر خواسته های آنها، بواسطه تحریم، این کشور را از دستیابی به درآمدهای حاصل از فروش این منبع انرژی، محروم نمایند.
اما جواد اوجی وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران به تازگی اعلام کرده که بالاترین میزان از صادرات نفت و مواد نفتی پس از اعمال مجدد تحریم ها علیه این کشور به ثبت رسیده است.
این اظهارات وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی درحالیست که در نتیجه عدم دسترسی به توافق برای ازسرگیری توافق هسته ای، تحریم های حداکثری دولت ترامپ علیه ایران، همچنان در دولت جو بایدن با همان شدت و دقت اجرا می شوند. نکته ای که بارها توسط مقامات رسمی ایران و بعضا مقامات خود ایالات متحده به آن اذعان شده است.
نکته حائز اهمیت در اینجا قادر شدن ایران به افزایش صادرات و در نتیجه آن درآمدهای نفتی این کشور در شرایط فشارهای بی سابقه بر ایران می باشد، که نشانگر نوعی کم اثر شدن این فشارها بر تهران و نوعی واکسینه شدن آن در برابر این فشارها می باشد.
در این مطلب نگاهی گذرا داریم به میزان صادرات نفت و مواد نفتی ایران پس از خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و آغاز سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ علیه دولت جمهوری اسلامی ایران:
برمبنای داده های مقامات رسمی ایران و مراکز بین المللی نظارتی در حوزه انرژی، میزان صادرات روزانه نفت ایران تا قبل از پذیرش برجام در سال 2016 حدود روزانه یک میلیون بشکه بوده است (چین بزرگترین خریدار نفت ایران در این سالها بوده است).
با پذیرش برجام و از آغاز اجرای آن از ابتدای سال 2016 تا اواسط سال 2017 میزان صادرات نفت ایران به روزی 2.5 میلیون بشکه نفت رسیده که بالاترین سطح صادرات نفت این کشور بوده است (در این دوره نفت ایران علاوه بر چین به عنوان شتری سنتی، خریداران عمده ای را در اتحادیه اروپا، هند، ژاپن و کره جنوبی داشته است).
در سال 2018 و تا ماه می که همزمان با اعلام خروج ایالات متحده از برجام توسط دونالد ترامپ بود، میزان صادرات نفت ایران در سطح روزانه 2.5 میلیون بشکه حفظ شد. اما در فاصله ماه می تا دسامبر 2018 صادرات نفت ایران با افت چشمگیری روبرو شد و به میزان حدود یک میلیون بسکه در روز رسید.(در این دوره کشورهای غربی و هند از خرید نفت ایران خودداری کرده و چین مجددا بعنوان مقصد اصلی نفت ایران تبدیل شد).
از آغاز سال 2019 که همزمان با اوج گیری سیاست حداکثری ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران بود، صادرات نفت ایران با افتی شدید روبرو شد و در پایان این سال رقم صادرات روزانه ایران تا سقف 200 هزار بشکه در روز کاهش یافت.
در سال 2020 وضعیت برای ایران بدتر هم شد و صادرات نفت ایران در مقاطعی حدود 100 هزار بشکه در روز بود اما این شرایط اط نوامبر 2020 و با پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا تغییر کرد و کمی افزایش داشت.
در سال 2021 و با آغاز مذاکرات برای از سرگیری برجام، و همچنین همزمان با عبور ایران از موج سنگین تحریم ها و بازکردن راه های جدید برای دور زدن تحریم ها شده بود، میزان صادرات نفت ایران به سطح حدود 750 هزار بشکه رسید(چین همچنان بزرگترین خریدار نفت ایران باقی مانده بود).
اینک اما در سال 2022 و بنا به گفته برخی مقامات رسمی ایران و بویژه وزیر راه ایران، صادرات روزانه نفت ایران از 1.5 میلیون بشکه در روز عبور کرده است که این نشان می دهد مسیرهای ایران برای دور زدن تحریم ها به خوبی عمل کرده اند.
شایان ذکر است که از سال 2018 و همزمان با خروج ایالات متحده آمریکا از برجام و اجرای سیاست حداکثری علیه ایران، علاوه بر سیاست تحریمی، ایالات متحده در چند مقطع اعلام کرده که نفتکش های ایرانی را در مسیرهای بین المللی متوقف و نفت آنرا ضبط و یا فروخته است. این امر به خودی خود ثابت کننده این مهم است که راه های دور زدن تحریم ها برای ایران در طی این سالها با مخاطرات جدی تر و شدیدتری روبرو بوده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала