کارشناس: رویکرد آمریکا به سقف قیمت نشان می دهد که عرضه نفت روسیه کاهش نخواهد یافت

© Sputnik / Maksim Bogodvidایران جای دوم در صادرات نفت به هند را به خود اختصاص داد
ایران جای دوم در صادرات نفت به هند را به خود اختصاص داد - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2022
اشتراک
به گفته کارشناس بازار سهام نگاه آمریکا و متحدانش در مورد اجرای سقف قیمت برای نفت، عملا موجب کاهش صادرات روسیه نخواهد شد
به گزارش اسپوتنیک، "ایگور گالاکتیونوف"، کارشناس بازار سهام، می گوید ایالات متحده رویکرد دقیقی را برای اجرای ایده معرفی قیمت‌های نهایی نفت و فرآورده‌های نفتی روسیه دارد که نشان می‌دهد عرضه از سوی روسیه به میزان قابل توجهی کاهش نخواهد یافت.
وزارت خزانه داری ایالات متحده قبلاً توضیحاتی در مورد مکانیسم "سقف" قیمت نفت و فرآورده های نفتی در روسیه منتشر کرده بود. آنها اجازه تراکنش های مالی برای عرضه نفت به بلغارستان، کرواسی و تعدادی از کشورهای محصور در خشکی اتحادیه اروپا را می دهند. همچنین تا 30 سپتامبر 2023، معاملات انتقال نفت از پروژه ساخالین-2 به ژاپن مجاز است. در عین حال، سقف قیمت در صورت پالایش قابل توجه نفت در خارج از روسیه اعمال نخواهد شد.
گالاکتیونوف گفت: " به طور کلی، حجم معافیت ها و رویکرد بسیار دقیق در اجرای تحریم ها نشان می دهد که می توان از کاهش قابل توجه صادرات روسیه جلوگیری کرد. با این حال، در عمل، تفاوت‌های ظریفی که در شفاف‌سازی‌ها در نظر گرفته نشده‌اند، ممکن است پدیدار شوند، بنابراین نمی‌توان 100 درصد انتظار نداشت که اثرات منفی برای بازار داشته باشد".
وی همچنین خاطرنشان کرد که اساساً هیچ نکته جدیدی در توضیحات وزارت خزانه داری آمریکا وجود ندارد و استثنائات مورد انتظار صرفاً شکل رسمی دریافت کرده اند. این کارشناس گفت که اکنون آنها می توانند توسط تاجران نفت و سایر بازیگران صنعت پذیرفته شوند.
وزرای دارایی کشورهای G7 (بریتانیا، آلمان، ایتالیا، کانادا، ایالات متحده آمریکا، فرانسه و ژاپن) در ماه سپتامبر از طرح خود برای اعمال محدودیت‌های قیمتی بر نفت روسیه به عنوان بخشی از گسترش تحریم‌ها خبر دادند. اتحادیه اروپا در اوایل اکتبر هشتمین بسته تحریمی را علیه روسیه معرفی کرد که شامل مبنای قانونی برای تعیین سقف قیمت برای حمل دریایی نفت روسیه به کشورهای ثالث است. قرار است محدودیت قیمت برای نفت از 5 دسامبر 2022 و برای فرآورده های نفتی در 5 فوریه 2023 اعمال شود.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، در مورد ایده غرب برای محدود کردن قیمت‌ها برای منابع انرژی روسیه، اظهار داشت که اگر این امر مغایر با منافع خود باشد، روسیه چیزی به خارج صادر نخواهد کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала