Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

چنگهای خارجی در اعتراضات و اغتشاشات ایران

© Photo / IRNAچنگهای خارجی در اعتراضات و اغتشاشات ایران
چنگهای خارجی در اعتراضات و اغتشاشات ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2022
اشتراک
مقامات ایرانی گفتند که در اعتراضات و اغتشاشات اخیر در کشور ردپای غربی وجود دارد.
به گزارش اسپوتنیک، 22 شهریورماه در تهران، مهسا امینی 22 ساله ایرانی الاصل کرد در تهران توسط پلیس گشت امنیت اجتماعی بازداشت و برای گفت و گوی توضیحی به یکی از پاسگاه های اداره پلیس اعزام شد. در این مرکز دختر دچار سکته قلبی شد و پس از آن بلافاصله به بیمارستان منتقل شد. او سه روز بعد درگذشت. مرگ ناگهانی دختر خشم جوانان ایرانی را برانگیخت، اهالی به سرعت معاون پلیس را به ضرب و شتم دختر متهم کردند. در نتیجه، ایرانیان در شهرهای مختلف کشور با تجمع در خیابان ها خواستار توضیح دلایل مرگ مهسا امینی شدند.
این اعتراضات تنها در دو روز با درگیری خونین با مأموران انتظامی به شورش و آشوب تبدیل شد و هنوز در شماری از استان ها ادامه دارد.
مقامات ایرانی گفتند که ردپای غربی در اعتراضات وجود دارد:
اول اکتبر، وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران از دستگیری 9 شهروند از کشورهای اروپایی و متهم به "جاسوسی و ایجاد اغتشاش" در کشور خبر داد از جمله شهروندان فرانسه، ایتالیا و اسپانیا.
در ماه مه، اطلاعات ایران موفق شد دو شهروند فرانسوی (سیسیل کوهلر 37 ساله و چاک پاریس 69 ساله) را دستگیر کند که در اوایل اکتبر علنا در مقابل دوربین اعتراف کردند که ماموران سرویس های ویژه هستند. مأموریت دعوت به سازماندهی تظاهرات و شورش بود که می توانست به سرنگونی قدرت در ایران منجر شود.
26 اکتبر، یک حمله تروریستی در مسجد شاهچراغ شیراز رخ داد. یک جنایتکار مسلح در حین نماز وارد محل شد و به مردم محله شلیک کرد. ویدئویی از سازمان تروریستی داعش که مسئولیت این اتفاق را بر عهده گرفت نیز در این شبکه منتشر شد. بعداً اطلاعات ایران مشخص کرد که سازمان‌دهنده حمله یک شهروند آذربایجانی بوده و خود فرد تیرانداز نیز شهروند تاجیکستان بوده است. این پرونده شهروند افغانستان را نیز به عنوان همدست درگیر می کند.
در 9 نوامبر، ایرانی ها یک کشتی مملو از تجهیزات و سلاح های جاسوسی را در خلیج فارس توقیف کردند. امیر موسوی، یکی از مقامات اطلاعاتی ایران، گفت: "محموله کشتی متعلق به سعودی هاست که آن را به عنوان حمایت از شورشیان در ایران ارسال کرده اند".
در 15 نوامبر، وزارت امور خارجه ایران برای دومین بار هانس اودو موتزل سفیر آلمان را احضار کرد و در آنجا یادداشت اعتراضی "به دلیل رویکردهای مخرب آلمان به رویدادهای داخلی ایران" و همچنین "هماهنگی دولت‌های خارجی و بین‌المللی سازمان ها برای افزایش فشار بر اوضاع داخلی جمهوری اسلامی ایران" به وی تسلیم شد.
در 22 نوامبر، مسعود ستایشی، نماینده قوه قضائیه ایران گفت که 40 شهروند خارجی که در سازماندهی ناآرامی‌ها در ایران دست داشتند دستگیر شدند و طبق قانون کیفری ایران محاکمه خواهند شد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، روز 23 نوامبر، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: 76 مرکز تروریستی ضد ایرانی در کردستان عراق فعال شده و سلاح های اسرائیلی و آمریکایی را به استان های غربی و شرقی ایران ارسال می کنند.
بیشترین نقش منفی را در بی ثبات کردن اوضاع ایران، به گفته مقامات ایرانی، بریتانیای کبیر بازی کرد. رسانه های فارسی زبان تحت کنترل لندن (بی بی سی فارسی و ایران اینترنشنال) بیش از همه مردم را به حضور در خیابان های ایران و مقاومت در برابر ماموران انتظامی فراخواندند. ایران با اعمال تحریم‌های شخصی علیه داده‌های رسانه‌های بریتانیا "به دلیل اقداماتی که منجر به شورش، خشونت و حملات تروریستی علیه مردم ایران شد" و همچنین بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال را به عنوان سازمان‌های تروریستی به رسمیت شناخت.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала