Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

قطع روابط پارلمان اروپا با مجلس و دخالت غرب در امور داخلی ایران

© Sputnik / Стрингер /  مراجعه به بانک تصاویر Прибытие участников неформального саммита ЕС в Чехии
Прибытие участников неформального саммита ЕС в Чехии - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2022
اشتراک
رئیس پارلمان اروپا از قطع روابط این ارگان با ایران به دلیل سرکوب معترضان در این کشور خبر داد
به گزارش اسپوتنیک، "روبرتا متسولا" رئيس پارلمان اروپا روز سه شنبه اعلام کرد: "تا اطلاع ثانوی ارتباطات و گفتگوهای مستقیم میان این نهاد اروپایی و جمهوری اسلامی ایران قطع می‌شود. خانم متسولا همچنین با اشاره به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان در ایران تاکید کرد که "اروپا چشمان خود را روی معترضانی که چشم امید به ما دارند، نخواهند بست."
رئیس پارلمان اروپا همچنین ویدیویی از سخنرانی خود را که به اعتراضات ایران پرداخته بود در صفحه توییتر خود به اشتراک گذاشته و هشتگ "زن، زندگی، آزادی" را هم به زبان فارسی در پایین توییت خود قرار داده است.
دکتر ایمان معمار، مدرس بازاریابی سیاسی اندیشکده روابط بین الملل به سوالی اسپوتنیک در مورد چگونگی این اقدام پارلمان اروپا گفت:
همانطور که بارها اعلام شده است امور داخلی کشورها باید توسط مردم همان کشور تبیین و اعمال گردد در غیر این صورت بیگانگان خود را مالک سرنوشت مردم می دانند و نقش پدر خود خوانده را بازی خواهند نمود.
از ایام قدیم دخالت در عرصه های مختلف سیاست کشورها متاسفانه مرسوم بوده و این رویه جدیدی نیست، لکن باید نگاه کرد و دید که این دخالت از چه نهادی و منظری و به چه دلیلی صورت گرفته است، اما در هر حال امری مذموم خواهد بود.
به عقیده کارشناس، قطع این گفتگو و روابط پارلمان اروپا با مجلس ایران هیچ تاثیری بر سیاست خارجی ایران با اروپا نخواهد گذاشت. وی بیان داشت:
با توجه به اینکه درعمل قبلاً هیچ حمایت موثری اقدام نگرفته بود و جمهوری اسلامی ایران همچنان با عدم همراهی سیاسی – اقتصادی کشورهای اروپایی روبرو بوده است و گلوگاههای اقتصادی – سیاسی مورد تعرض و هجمه واقع شده است، تیرگی روابط باعث افول ارتباطات فی مابین و بروز بیشتر فسادهای زیر زمینی برای طرفین خواهد شد. زیرا که ایران دارای منابع غنی و ارزشمند معدنی و نفتی است و سایر کشورها به آن نیاز دارند.
دکتر معمار در پایان خاطرنشان نمود که این اقدام پارلمان اروپایی را نباید مقدمه ای برای بحران بیشتر ایران با اروپا شناخت:
تشدید بحران برای هیچ کدام از طرفین توجیهی ندارد ، لذا باید بر اساس آرامش و منطق و بدور از هر گونه تعصب و جنجال نسبت به حل مشکلات فی ما بین و ارتقاء سطح روابط با در نظر گرفتن منافع طرفین اقدام نمود.
در ادامه نگاهی داریم به واکنش ها و ثحبت های مقامات سیاسی و غیر سیاسی کشورهای مختلف جهان به ناآرامی های ایران از زمان آغاز آنها.
جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا 23 مهر در اظهاراتی گفته بود: "در کنار شهروندان ‌‌و زنان شجاع ایرانی می‌ایستیم، آن‌چه که در ایران بیدار شده، مرا شگفت‌زده کرده است. گمان نمی‌کنم برای مدتی طولانی بتوان آن را ساکت کرد".
بایدن در این سخنان تاکید کرد:" آنها اکنون دارند برای حقوق اولیه خود تظاهرات می‌کنند. مردان و زنان ایران حق آزادی بیان و برگزاری تجمع دارند، جمهوری اسلامی علیه شهروندانش که صرفا خواهان حقوق اولیه خود هستند، مرتکب خشونت شده است ".
آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با برخی از کنش‌گران ایرانی گفته بود: "دولت آمریکا به‌دنبال صدور مجوزی است که بر اساس آن، شهروندان ایرانی امکان ارتباط با یکدیگر، جهان آزاد و دور زدن محدودیت‌های اعمال‌شده بر اینترنت را فراهم می‌کند".
دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا پیشین آمریکا نیز پیشتر در پیامی در شبکه اجتماعی توئیتر گفته بود: "احترام فراوان برای مردم ایران قائلم که در حال بازپس گرفتن [کشور از دست] حکومت فاسدشان هستند. شاهد حمایت بزرگ ایالات متحده در زمان مناسب خواهید بود".
اولاف شولتز صدراعظم آلمان نیز 9 آبان در توئیتی نوشت اتحادیه اروپا تحریم‌های بیشتری علیه جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل سرکوب "شدید" معترضان را بررسی خواهد کرد.
او اظهار داشت: "ما خشونت بیش از حد نیروهای امنیتی را محکوم کرده و در کنار مردم ایران می‌ایستیم. تحریم‌های اتحادیه اروپا مهم هستند. ما گام‌های بیشتری در این زمینه برخواهیم داشت".
آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز، روز 13 آبان گفته بود کسی که شهروندان خود را تا سر حد مرگ کتک بزند، آن‌ها را زندانی کند، از تجاوز جنسی به عنوان سلاح استفاده کند، چهره واقعی خود را نشان داده است.
او افزود:" رفتار ایران عواقبی خواهد داشت، نه تنها به دلیل وحشتی که در داخل کشور به راه انداخته، بلکه در خارج نیز، از جمله به دلیل تحویل سلاح به روسیه".
همچنین مانوئل مکرون، رییس جمهوری فرانسه در جریان سخنرانی با دیپلمات‌های خارجی در پاریس در خصوص ناآرامی‌ها و تظاهرات ایران گفت که هر تغییری باید از داخل خانه باشد و نه از خارج کشور. وی افزود:" امروز یک بحران در ایران روی داده و این بحران، از مسئله آزادی بیان مردم ایران می‌آید. نقش ما این است که باید مراقب، هشیار و محتاط باشیم تا اطمینان پیدا کنیم حقوق تظاهرکنندگان ضایع نمی‌شود".
در کنار بسیاری از سیاستمداران، ایلان ماسک نیز در توییترش در پاسخ به سوالی درباره امکان ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای استارلینک به مردم ایران، نوشت این شرکت درخواست معافیت از تحریم‌های مرتبط با ایران را در این زمینه خواهد داد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала