گزارش و تحلیل

امیر عبداللهیان: تحولات داخلی ایران با اسناد منشا خارجی دارد

© Photo / IRNAحسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2022
اشتراک
امیرعبداللهیان: آمریکا با دولت عبدالمهدی نیز مشابه ایران عمل کرد
به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دومین نشست مطبوعاتی خود با خبرنگاران گفت:
سیاست خارجی دولت سیزدهم در مسیر آسیا محور به خوبی به پیش می رود، در ۱۴ ماه گذشته حجم تبادل تجاری ما از قاره اروپا تا سایر نقاط جهان و به ویژه همسایگان و آسیا از ۳۷ درصد در کمترین حالت تا ۵۷۱ درصد رشد داشته و بخش عمده‌ای از این رشد خارج از حوزه سنتی تجارت در عرصه نفت و انرژی بوده است.
وزیر امور خارجه ی جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات اخیر در داخل ایران بیان کرد:
من در ارتباط با برخی تحولات جدید در حوزه داخلی ایران مایلم از حوزه سیاست خارجی موضوعی را تاکید کنم.
بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره اعتراضات اخیر در ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 28.10.2022
بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سپاه در باره اعتراضات اخیر در ایران
مشخصا توطئه ای که بر اساس اسناد دقیق و موجود در دستگاه دیپلماسی کشور با هدف ایجاد جنگ داخلی و در نهایت تجزیه جمهوری اسلامی ایران در ۸ هفته گذشته با سوءاستفاده از احساسات پاک مردمی در ایران دنبال می شد شکست خورد و زمانی در اثنای این توطئه یک دیپلمات عالیرتبه غربی اظهار داشت که، آمریکا در عراق در سال های اخیر و در دوره نخست وزیری آقای عادل عبدالمهدی توانست در یک کشور دارای ۴۱ میلیون نفر جمعیت تنها با آوردن سی هزار زن و جوان عراقی به میدان التحریر بغداد و برخی میادین استانها در عراق و با به کارگیری ظرفیت های موجود در فضای مجازی دولت حاکم در عراق را ساقط کند و آقای عبدالمهدی در نهایت برای مصالح بزرگتر از سمت خود استعفا داد.
مقام غربی مدعی بود آمریکا و برخی متحدانش اکنون در قبال جمهوری اسلامی ایران نیز با استفاده از برخی شرایط داخلی در ایران و احساسات جریحه دار شده جوانان چنین فرصت بزرگی را در مقابل خود میبینند.
دخالت های خارجی در ۸ هفته گذشته در اوج خود قرار داشت و با استفاده از همسایگانی که مبدا تروریست از سوی آنها روانه می‌شد از جمله برخی استان‌ های غربی و شرقی به طور مشخص ۷۶ مرکز تروریستی و ضدانقلاب در اقلیم کردستان فعال شدند و سلاح های اسرائیلی و آمریکایی وارد کشور شد و ما در ۸ هفته گذشته طی دو مرحله در بغداد و تهران با مقامات کشور عراق با تیم مهمی از مقامات امنیتی در دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان مذاکره و گفتگو داشتیم، توافقات زیادی به عمل آوردیم و دوستان ما در حکومت مرکزی در عراق متعهد شدند برای دور کردن گروه های تروریستی که از هفتاد و شش نقطه تحرکاتی را علیه امنیت استان‌های غربی آغاز کرده بودند اقدام کنند و نسبت به خلع سلاح آن ها فعال شوند و پیگیری عملی شدن توافقات با کشور عراق ادامه دارد.
حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.10.2022
حسین امیرعبداللهیان: ایران سرزمین کودتای مخملی یا رنگین نیست
تا زمانی که نیروهای مسلح عراق در مرز مشترک جمهوری اسلامی ایران با اقلیم کردستان مستقر شوند و امنیتی مرزها را تضمین کنند نیازی به این نیست که ما بخواهیم برای دفاع از تمامیت ارضی خود برخورد کنیم اما مادامی که با توجه به چارچوب سازمان ملل متحد تهدید از سوی کشور همسایه متوجه ما باشد نیروهای مسلح ما برای تامین حداکثری امنیت کشور به اقدامات خود ادامه خواهند داد.
در گفتگو های خود با مقامات فرانسه، انگلستان و آلمان در خصوص آنچه در ایران گذشت و انتقاد و محکومیت قوی اظهار نظرات سیاسی برخی مقامات این کشورها و مقامات آمریکایی به صراحت مواضع جمهوری اسلامی ایران را منعکس کردم.
وی افزود:
سه کشور اروپایی، آمریکا و لابی صهیونیست‌ها درک درستی از تحولات و وقایع را نداشتند و مداخلات زیادی را در عرصه رسانه‌ای و در اظهارنظرهای سیاسی به عمل آوردند برخی از مقامات در کشورهایی که ذکر کردم، تلاش کردند در روزهای بعد از اظهارات منفی خود با مصاحبه های متفاوتی تا حدودی اشتباهات خود در این رابطه را اصلاح کنند.
رعایت حقوق مردم و حقوق بشر در آموزه های دینی و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
پلیس در ایران با سدی راهبردی، قویا خویشتنداری کرد اینکه بیش از ۵۰ پلیس و نیروی امنیتی ما با سلاح گرم و سرد به شهادت رسیدند و بسیاری نیز مجروح شدند و آسیب های جسمی دیدند نشان دهنده رعایت حقوق بشر و خویشتنداری پلیس و نیروهای حافظ امنیت در جمهوری اسلامی ایران است.
آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان ضمن تاکید بر پیگیری موضوع مذاکرات لغو تحریم ها از سوی ایران اظهار داشت:
ما علیرغم موضع‌ گیری‌ های اخیر کشورهای اروپایی و آمریکا، جهت مذاکرات لغو تحریم ها با واسطه ها همکاری کردیم و مذاکرات را در دستور کار خود قرار دادیم.
در برخی مقاطع روز های اخیر آمریکا بر این باور بود که ما در شرایطی قرار داریم که از خطوط قرمز خود کوتاه می آیم اما این موضوع را متذکر شدیم که تغییری در خطوط قرمز ما ایجاد نمی شود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала