گزارش و تحلیل

آیا حمایت اروپا از اوکراین دوام می آورد؟

© REUTERS / Valentyn Ogirenkoپرچم های اتحادیه اروپا و اوکراین
پرچم های  اتحادیه اروپا و اوکراین - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2022
اشتراک
یکی از مسایلی که این روزها بسیار در محافل سیاسی بین المللی مطرح می باشد این است که اروپایی ها تا کی می توانند تاوان ماجراجویی های زلنسکی و آمریکا را پرداخت کنند.
گو اینکه در ابتدای کار آمریکایی ها موفق شدند با جو سازی و فضا سازی رسانه ای بسیاری را از اصل ماجرا دور کنند ولی کم کم مردم اروپا دارند متوجه می شوند که حاصل ادامه راه مقامات اروپایی با آمریکا و زلنسکی جز بد بختی و فروپاشی اروپا نتیجه ای را نخواهد داشت.
اگر نگاهی گذرا به ضرر های مردم اروپا داشته باشیم می بینیم حد اقل چیزی حدود 25% ما یملک آنها به دلیل ندانم کاری سیاست مدارشان به باد رفته.
با تحریم روسیه آنها تصور می کردند که اقتصاد روسیه کمر خم خواهد کرد و البته در همان هفته اول دیدیم که روبل مقدار زیادی پایین آمد اما به یکباره ورق برگشت و روبل قدرتمند تر از قبل صعود کرد و این پول ملی کشورهای اروپایی حامی اوکراین بود که به شدت سقوط کرد.
یوروی اتحادیه اروپا و پوند انگلیس چیزی حدود 30 درصد از ارزش خود را از دست دادند و علیرغم تلاش همه کشورهای اروپایی ولی آنها نتوانستند که قدرت پول ملی خود را برگردانند و حتی در انگلیس مشاهده کردیم که دو نخست وزیر سقوط کردند.
در آلمان دولت این کشور مجبور است چیزی حدود 200 ملیارد یورو سوبسید بدهد و بقیه کشورهای اروپایی هم مجبور می باشند از مالیات خود بکاهند و برای جبران کاهش قدرت خرید مردم سوبسید بدهند.
همه اینها در حالی است که شهروندان اروپایی مجبور هستند زمستان امسال را با هزینه انرژی معادل هشت و نیم برابر قیمت های سال گذشته سر کنند.
Логотип Центрального европейского банка во Франкфурте - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.11.2022
نخست وزیر پرتغال نسبت به امکان اتحادیه اروپا برای پذیرش اوکراین ابراز شک کرد
توجه داشته باشید که بحث در این نیست که آیا انرژی موجود است و ذخایر لازم انجام شده یا نه، بحث این است که قیمت برای شهروندان سرسام آور است.
کسب وکارها همه خوابیده و کارخانه ها نمی توانند هزینه انرژی را تامین کنند و یا تعطیل کرده اند و یا کار خود را کاهش داده اند و بیکاری افزایش یافته.
همه مردم هم متوجه هستند دلیل تحمل این فشارها این است که آمریکا کشورهای اروپایی را وادار می کند گاز و انرژی را گران تر از روسیه از آمریکا بخرند.
آنهایی که با شرایط اقتصادی کشورهای غربی و مخصوصا اروپایی آشنایی دارند به خوبی می دانند که اگر درآمد مالیات نباشد دولت های اروپایی نمی توانند برای طولانی مدت پاسخگوی این شرایط باشند و با ادامه این شرایط احتمال فروپاشی اقتصاد های اروپایی ایجاد می شود.
در حال حاضر چند اقتصاد یعنی آلمان و فرانسه و در کنار آنها کشورهای شمال در حال کشیدن جور بقیه کشورهای اروپایی هستند ولی اینها هم تا حدی می توانند جور بقیه را بکشند.
البته آمریکایی ها چون سود کلانی از بابت تحمیل انرژی گران قیمت به اروپا و همچنین وادار کردن آنها به خرید تسلیحات آمریکایی می برند، فعلا خیلی دلواپس اوضاع خودشان نیستند ولی با توجه به فشار اروپایی ها شروع کرده اند صحبت از مذاکره زلنسکی با روسیه مطرح کنند.
آنها به خوبی می دانند که بر عکس اروپا روسیه نفس بلندی در چنین شرایطی دارد و به صورت تاریخی همیشه روی این نفس بلند مدت خود حساب بازکرده و همیشه از زمستان برای رسیدن به پیروزی های نظامی خود استفاده کرده و امروزه هم روسیه در حال استفاده از همان زمستان بر علیه متحدین آمریکا است.
در کنار این جریان ها مشاهده می کنیم کشورهای عربی که آمریکا به صورت تاریخی روی اطاعت آنها حساب باز کرده امروزه در مقابل آمریکا قد علم کرده اند و در حال نشان دادن استقلال تصمیم گیری هستند.
توافق هسته ای با ایران هم که می توانست به نوعی تعادل در بازارهای نفتی و همچنین در رابطه با کشورهای عربی ایجاد کند هم فعلا به نتیجه نرسیده.
قبل از ادامه اشاره کنم که بحث رسیدن به توافق هسته ای فقط بحث ورود رسمی ایران به بازارهای نفتی نیست، برای آمریکایی ها و اروپایی ها بازگشت ایران به بازارهای جهانی می تواند برگه فشاری بر کشورهای عربی به حساب آید و آنها را وادار به سر خم کردن در مقابل آمریکا و اروپا کند.
اگر توجه داشته باشید همین یکی دو هفته پیش بود که به یکباره آمریکایی ها از کانال رسانه هایشان خبرهای کذبی مبنی بر احتمال حمله ایران به عربستان مطرح کردند و عربستانی ها به التماس آمریکا افتادند که اعلام کند از آنها حمایت می کند.
ماجرای همان سخنان ترامپ که به شاه عربستان گفته بود اگر ما از شما حمایت نکنیم ظرف دو هفته باید فارسی یاد بگیری است.
به هر حال با توجه به این شرایط به نظر می رسد کم کم بحث کاهش حمایت های اروپا از اوکراین به بحثی جدی در این کشورها تبدیل شود و اعتراض ها وواکنش های مردم اروپایی نشان می دهد اگر مقامات اروپایی فکری به حال این ماجرا نکنند قطعا همه شان با سرنگونی در انتخابات مواجه خواهند شد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала