گزارش و تحلیل

کنعانی: عراق باید با بسط حاکمیت خود امنیت مرزها را تامین کند

ایران
ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2022
اشتراک
اختصاصی
کنعانی: امیدواریم نیاز به اقدام بازدارنده از سوی ایران برای امنیت مرز عراق نشود.
اسپوتنیک - جمهوری اسلامی ایران سالهای متمادی در رابطه با گروه های تروریستی و تجزیه طلب موجود در اقلیم کردستان عراق ابراز نگرانی می کرد، در سال های گذشته ایران عملیات های متعددی را در راستای دفع این گروه ها در کردستان عراق انجام داد، اما اخیرا این موضوع گسترش بیشتری پیدا کرده و حملات سپاه پاسداران ایران علیه مواضع این گروه ها در کردستان عراق گسترش یافته، همچنین در ماه گذشته دو جلسه با دستور کار های امنیتی میان هیئت های ایرانی و عراقی برگزار شد.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:

قطعا انتظار جمهوری اسلامی ایران این است که از خاک عراق هیچ گونه تهدیدی متوجه امنیت جمهوری اسلامی ایران نشود و خاک عراق به عنوان محل و نقطه تهدید علیه جمهوری اسلامی ایران مورد استفاده قرار نگیرد ما به طور طبیعی این انتظار را داریم که هم دولت عراق و هم مقامات دولت محلی اقلیم کردستان عراق به مسئولیت های بین المللی خود عمل کنند و همچنین به تعهداتی که در چارچوب مذاکرات دو جانبه با مقامات ذیربط جمهوری اسلامی ایران داده اند عمل کنند.
این اتفاقات متاسفانه بر خلاف قولهای مکرری است که ما از مقامات عراق و مقامات اقلیم کردستان دریافت کردیم؛ جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر حقوق قانونی خود برای حفاظت از امنیت مرزها، سرزمین و شهروندان خود برای تامین امنیت و دفاع در برابر تهدید اقدام می کند ما در یک ماه گذشته شاهد برگزاری دو نشست در تهران و بغداد میان مسئولان عالی امنیتی دو کشور بودیم و در این دو نشست انتظارات و توقعات جمهوری اسلامی ایران به وضوح بیان شد و تاکید شد که نباید اقلیم کردستان عراق محل صدور تسلیحات و تجهیزات برای داخل ایران باشد و این تسلیحات و تجهیزات در اختیار اختیار تروریست‌ها برای سلب امنیت شهروندان ایرانی و ایجاد خلل در امنیت جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد.
Запуск ракет во время иранских военных учений в Ормузском проливе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2022
گزارش و تحلیل
ادامه حملات ایران به مواضعی در کردستان عراق، آیا فقط پیغامی محدود است؟
متاسفانه تاکنون این انتظارات برآورده نشد، جمهوری اسلامی ایران حتماً معتقد به احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است و این موضوع برای ما بسیار مهم است و در عین حال گروه های تجزیه طلب و تروریستی که در داخل خاک عراق مشخص در منطقه اقلیم کردستان هستند قبل از آنکه امنیت جمهوری اسلامی ایران و امنیت شهروندان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران را نقض کنند با این اقدامات مسلحانه تروریستی حاکمیت عراق را نقض کردند بنابراین در این ارتباط جمهوری اسلامی ایران از بسط حاکمیت دولت عراق در مرزها حمایت و استقبال می کند.
وی افزود:
در ارتباط با عراق عمیقا امیدوار هستیم که دولت مرکزی عراق با بسط حاکمیت خود و استقرار نیروهای نظامی فعالیت ‌های گروه‌های مسلح تروریستی علیه امنیت جمهوری اسلامی ایران را متوقف کند و جمهوری اسلامی ایران مجبور نشود تا در مقابل تهدید از ناحیه این گروه‌ها به اقدامات بازدارنده دیگری دست بزند، ما به وعده‌هایی که دولت عراق داده همچنان امیدوار هستیم و آرزو میکنیم دولت عراق در اجرای این تعهدات موفق باشد و بتوانیم مرزهای دو کشور را به عنوان مرزهای دوستی بشناسیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین پیرامون حملات اسرائیل به سوریه اظهار داشت:
یکی از دلایل اصلی استمرار حملات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه عدم واکنش مجامع بین المللی و نهادهای حقوق بشر است نقض حاکمیت سوریه قطعا نقض صریح مقررات بین‌المللی است و کاملا محکوم می‌کنیم موضوع نیازمند واکنش جدی شورای امنیت و مجامع بین‌المللی است و در این ارتباط قطعاً همه جهانیان مسئول هستند و باید به مسئولیت خود عمل کنند.
متاسفانه سوریه و مردم این کشور در طول سالیان گذشته به طور متمادی قربانی اقدامات غیرقانونی و تجاوزات رژیم صهیونیستی بودند آنچه می‌تواند به بازدارندگی کمک کند اقدام قاطع مجامع بین المللی است.
آقای دکتر ناصر کنعانی ضمن تاکید بر اهمیت سفر وزیر امور خارجه سلطنت عمان به ایران بیان کرد:
رابطه ما با عمان، رابطه بسیار نزدیک، دوستانه و سازنده‌ ای است طبیعتاً دو کشور موضوعات مختلفی برای گفتگو، تبادل نظر و همکاری هم در حوزه‌های دوجانبه، هم در حوزه‌های منطقه‌ای و هم در حوزه های بین‌المللی دارند.
گفتگوهای اخیر تهران نیز متمرکز بر همین موضوعات بود به ویژه اینکه خوشبختانه مناسبات اقتصادی و تجاری میان جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان نیز روند رو به رشدی را در طول تقریبی یک سال گذشته شاهد بوده.
تقویت مناسبات و تحکیم آن نیازمند مشورت‌های نزدیک دو کشور و مقامات هر دو کشور هم در حوزه بانکی و هم در حوزه اقتصادی دارد و قطعا تعاملات سیاسی نیز به تقویت مناسبات دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و منطقه‌ای کمک میکند امنیت منطقه برای هر دو کشور بسیار حائز اهمیت است و هر دو کشور در زمینه تبادل نظرات رابطه نزدیک و مشورت های خوبی دارند.
سلطنت عمان تلاش های خیرخواهانه و بسیار خوبی در زمینه های مورد اهتمام دو کشور داشته و جمهوری اسلامی ایران همواره از تلاش های خوب و نیات صادقه ی دولت عمان در حوزه های مورد نظر و مورد اهتمام مشترک تشکر کرده و از آن استقبال می کند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала