گزارش و تحلیل

کنعانی: ایران در آژانس علاوه بر تعهدات حقوقی دارد

وزارت خارجه ایران
وزارت خارجه ایران - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2022
اشتراک
مجارستان به حق مشروع ایران در موضوع هسته ای اعتراف کرد.
قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا که در تداوم سیاست فشار حداکثری و اتهام پراکنی به جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل ادعایی پادمانی ارائه شد، روز پنجشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۱ به تایید شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.
این قطعنامه با ۲۶ رای موافق، دو رای مخالف چین و روسیه و ۵ رای ممتنع به تایید رسید.
آقای دکتر ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: اقدامات جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاملا عادلانه بود، این قطعنامه که متاسفانه با اقدام سیاسی دولت آمریکا و سه کشور اروپایی در یک رویکرد سیاسی صورت گرفت و عملاً این موضوع با فشار سیاسی بر شورای حکام تحمیل شد باعث افسوس است.
جزئیات اقدام به عمل آمده از سوی جمهوری اسلامی ایران توسط سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران متناسب با شرایط و نیاز اطلاع رسانی خواهد شد، همانطور که در مواضع منتشر شده ما اشاره شد سازمان بین المللی انرژی اتمی در جریان اقدام به عمل آمده قرار گرفته و ابن اقدام با حضور ناظران سازمان بین المللی انرژی اتمی صورت گرفت متاسفانه صدور قطعنامه با انگیزه های سیاسی در حالی صورت گرفت که ایران نیز شفاف ترین برنامه صلح‌آمیز فعالیت هسته‌ای را در مقایسه با میزان تأسیسات تحت نظارت آژانس در جهان دارد و بیشترین بازرسی‌های انجام شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، از فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت گرفته .
آژانس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2022
گزارش و تحلیل
دلیل اعمال خصمانه آژانس بین الملی انرژی هسته ای بر علیه ایران چیست؟
انتظار این بود در واکنش به همکاری های سازنده جمهوری اسلامی ایران و آژانس از اقدامات سیاسی پرهیز شود و اجازه دهند که همکاری های خوب ایران با آژانس واد یک روند مناسب شود و ادامه پیدا کند تا به نتایج خوبی برسیم؛ اقدام این چهار کشور متاسفانه نشان داد همچنان مایل هستند با رویکردهای سیاسی فعالیت های فنی میان ایران و آژانس را دچار مشکل کنند و در این زمینه به طور طبیعی جمهوری اسلامی ایران واکنش لازم را نشان داد.
رویکرد ما نسبت به آژانس تکالیف در قبال حقوق است یعنی اگر ایران تکالیفی دارد حقوقی نیز دارد و ما قطعاً این دو را در کنار هم میبینیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین اظهار داشت: متعاقب سفر هیئت عالی جمهوری اسلامی ایران متشکل از نمایندگان سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه و مذاکرات خوبی که با آژانس صورت گرفته بود توافقاتی برای ادامه همکاری های خوب و سازنده دو طرف انجام شد تا اختلاف نظرها رفع شود و موضوعات باقی مانده حل و فصل شود، سفر هیئت آژانس به تهران نیز جزو موضوعاتی بود که در چارچوب توافق قرار داشت.
لاوروف: روسیه آخرین پیش نویس توافق احیای برجام را تائید می کند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 23.08.2022
لاوروف: روسیه آخرین پیش نویس توافق احیای برجام را تائید می کند
طبیعتاً با شرایط جدیدی که رخ داده و با توجه به قطعنامه سیاسی که با میدان ‌داری آمریکا و سه کشور اروپایی صورت گرفت، اقدامات بعدی با توجه به شرایط جدید صورت می گیرد و لازم است موضوعات مجدداً ارزیابی شود و در این ارتباط سازمان انرژی اتمی و نهاد های ذی ربط از اقدامات لازم را انجام می دهند.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران پایبند به مسیر مذاکره است و میز مذاکره را ترک نکرد، تاکنون مسئولانه عمل کردیم و امیدواریم طرف‌های مقابل نیز در این چارچوب به طور متقابل مسئولانه عمل کنند.
آقای دکتر ناصر کنعانی ضمن تاکید بر حق طبیعی ایران برای استفاده از انرژی هسته ای با اشاره به موضع مجارستان، بیان کرد: اینکه کشوری اروپایی از حق جمهوری اسلامی ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ ای دفاع کند، اعتراف به این حق مشروع است، همه کشورهای عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و کشورهایی که عضو پادمان های عدم اشاعه هستند طبیعتا اجازه فعالیت صلح آمیز هسته‌ ای دارند و جمهوری اسلامی ایران از این حکم مستثنی نیست و این حمایت، اعتراف به حق مشروع ایران است‌.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала