Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

عملیات هوایی پنجه شمشیر ترکیه چیست و چگونه آغاز شد؟

© Photo / IRNAعملیات هوایی پنجه شمشیر ترکیه چیست و چگونه آغاز شد؟
عملیات هوایی پنجه شمشیر ترکیه چیست و چگونه آغاز شد؟ - اسپوتنیک ایران  , 1920, 21.11.2022
اشتراک
شب یکشنبه 20 نوامبر، نیروی هوایی ترکیه در چارچوب عملیات پنجه شمشیر، یک سری حملات هوایی به مواضع نیروهای سوریه دموکراتیک (SDF) در شمال سوریه و مواضع کارگران کردستان انجام داد. حزب (PKK) در شمال عراق - هر دو ساختار در ترکیه تروریستی شناخته می شوند.
به گزارش اسپوتنیک، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه ای اعلام کرد که در میان 89 هدف منهدم شده در شمال سوریه و عراق، پناهگاه ها، تونل ها و انبارهای مهمات و همچنین سرکردگان تروریست ها وجود دارد.
عملیات پنجه شمشیر پاسخی به حمله تروریستی در خیابان استقلال استانبول در 13 نوامبر بود که در آن 6 نفر کشته و بیش از 80 نفر مجروح شدند. مقامات ترکیه پ ک ک و شبه نظامیان کرد وابسته به آن در سوریه را مسئول این حمله می دانند.
اسپوتنیک گزیده ای از عملیات های قبلی نیروهای مسلح ترکیه در منطقه را انتخاب کرد.
ترکیه از سال 2015 در مجموع 5 عملیات نظامی در سوریه انجام داده است.
22 فوریه 2015: در نتیجه عملیات شاه فرات، نیروهای مسلح ترکیه گارد افتخار (38 سرباز) مقبره سلیمان شاه (پدربزرگ اولین سلطان امپراتوری عثمان اول غازی) را به روستای اشمه سوریه در نزدیکی ترکیه منتقل کردند.
24 آگوست 2016 - 29 مارس 2017: اهداف عملیات سپر فرات که در منطقه جرابلس آغاز شد، تضمین امنیت مرزی ترکیه، جلوگیری از تهدید تروریستی داعش و تضمین شرایط برای بازگشت آوارگان سوری اعلام شد. در نتیجه این عملیات، ترکیه بر مساحتی به وسعت 255 کیلومتر مربع و عمق 35 کیلومتری از مرز جرابلس و الباب تسلط یافت.
20 ژانویه - 24 مارس 2018: عملیات نظامی "شاخه زیتون" نیروهای مسلح ترکیه و گروه های مسلح طرفدار ترکیه مخالفان سوری (ارتش ملی سوریه و غیره) در شمال سوریه. هدف از این عملیات بیرون راندن گروه های مسلح کرد (YPG، YPJ) از منطقه عفرین و ایجاد منطقه حائل در مرز ترکیه و سوریه بود. تا 10 مارس، کل نوار مرزی خاک عفرین تحت کنترل ارتش ملی سوریه و نیروهای مسلح ترکیه قرار گرفت.
9 تا 23 اکتبر 2019: عملیات نظامی زمینی و هوایی "چشمه صلح" در منطقه تل ابیض و راس العین در شمال سوریه برای ایجاد منطقه حائل برای حفاظت از مرز ترکیه. در 22 اکتبر، روسای جمهور روسیه و ترکیه در نشستی در سوچی یادداشتی را درباره اقدامات مشترک برای حل و فصل اوضاع در شمال شرق سوریه به تصویب رساندند. بر اساس این سند، پلیس نظامی روسیه و گارد مرزی سوریه به مناطق مرزی 30 کیلومتری منطقه امنیتی ایجاد شده توسط ترکیه وارد شدند. در 29 اکتبر، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که کردها عقب نشینی یگان های مسلح خود را کامل کرده اند و در 1 نوامبر، ارتش روسیه و ترکیه گشت زنی مشترک خود را در شرق رود فرات آغاز کردند.
27 فوریه - 5 مارس 2020: ترکیه پس از آن که مشخص شد بیش از 30 سرباز ترکیه در حمله هوایی نیروهای سوری در شمال غرب این کشور در منطقه ادلب کشته شدند، عملیات سپر بهار را آغاز کرد. خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه هدف از این عملیات را تضمین آتش بس در چارچوب تفاهم نامه های آدانا، آستانه و سوچی، جلوگیری از موج پناهجویان، تضمین امنیت و وحدت منطقه مرزی ترکیه عنوان کرد.
در 5 مارس، پس از مذاکرات پوتین و اردوغان در مسکو، سند مشترکی برای حل و فصل اوضاع سوریه به تصویب رسید که به ویژه آتش بس در منطقه جنگی در ادلب برقرار شد. طرفین همچنین توافق کردند که یک کریدور امنیتی در امتداد بزرگراه M-4 در سوریه ایجاد کنند و گشت زنی های مشترک را از سر بگیرند.
در ماه مه 2022، رئیس جمهور اردوغان آمادگی خود را برای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه به منظور گسترش منطقه امنیتی 30 کیلومتری ایجاد شده در اکتبر 2019 پس از عملیات چشمه صلح اعلام کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала