وزارت صمت: تا زمان جبران خسارت، از فرانسه خودرو وارد نخواهیم کرد

© IRNAتولیدکنندگان ایرانی می توانند قطعات خودرو به روسیه صادر کنند
تولیدکنندگان ایرانی می توانند قطعات خودرو به روسیه صادر کنند - اسپوتنیک ایران  , 1920, 20.11.2022
اشتراک
در حالی سخنگوی وزارت صمت روز گذشته از ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای فرانسوی در ایران سخن گفته که علت این موضوع رفتارهای گذشته و بدعهدی‌های سابق این شرکت‌ها در زمان تحریم‌ صنعت خودرو، عنوان شده و وزارت صمت به صراحت اعلام کرد تا زمانی که فرانسوی‌ها جبران خسارت گذشته نکنند، واردات خودرو از این کشور نخواهیم داشت.
به گزارش اسپوتنیک، به نقل از ایسنا، روز گذشته امید قالیباف (سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت)، ضمن اعلام این خبر که واردات خودروهای فرانسوی به ایران از سوی وزارت صمت ممنوع شده است، تاکید کرد: "وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت ایران، خودروسازان فرانسوی را به سبب رفتارهای گذشته‌ آن‌ها تحریم کرده و دیگر نمی‌گذارد تا آن‌ها بتوانند با ابزار تحریم صنعت و بازار خودروی ایران را تحت فشار بگذارند".
به گفته وی، به‌دنبال رفتارهای غیرحرفه‌ای فرانسوی‌ها در سال‌های گذشته، دیگر اجازه ثبت سفارش و واردات محصولات رنو، پژو، سیتروئن و سایر خودروسازان فرانسوی داده نمی‌شود و تاکنون نیز وزارت صمت هیچ مجوزی برای ورود خودروهای فرانسوی صادر نکرده است. تمرکز وزارت صمت همانطور که پیش‌تر اعلام شده است، صرفاً بر روی واردات خودروهای ژاپنی، کره‌ای، چینی و اروپایی غیر فرانسوی است.
امید قالیباف اظهار کرد: "با توجه به اینکه خودروسازان فرانسوی، در ایران، با دو خودروساز بزرگ قرارداد و مشارکت در تولید داشتند و با اعمال تحریم‌ها، ترک همکاری کردند، ما نیز اکنون اجازه واردات خودرو از این کشور را تا زمانی که خسارات گذشته را جبران نکنند، نخواهیم داد".
گفتنی است که پیش‌تر، معاون صنایع حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت گفته بود: "با توجه به اینکه بحث تنوع واردات از برندهای مختلف مطرح است، فعلا قاعده‌ای برای منع واردات از کشورها و خودروسازان بدعهد گذشته نخواهیم داشت. اگر محدودیتی ایجاد شود، خودروهای وارداتی تنها به محصولات چینی محدود خواهد شد. اینکه چگونه قرار است واردات از این کشورها انجام شود هم بر عهده واردکنندگان گذاشته‌ شده است و بایستی این اجازه را دهیم که این سازوکار را واردکنندگان تعیین کنند. اما اگر خسارات وارده از بدعهدی فرانسوی‌ها جبران نشود، اجازه ورود محصولات را نخواهیم داد".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала