گزارش و تحلیل

پانسمان ایرانی پروانه ای کیفیت دارد؟

© Photo / IRNAبیماری پروانه ای
بیماری پروانه ای - اسپوتنیک ایران  , 1920, 19.11.2022
اشتراک
پانسمان ایرانی پروانه ای کیفیت دارد؟
بیماران پروانه ای یکی از گروه های بیماران نادر در ایران هستند که به تبع تحریمات ایالات متحده آمریکا در تهیه دارو و پانسمان های بیماری خود دچار مشکل شده اند. عمدتاً دارو و لوازم مورد نیاز برای درمان یا جلوگیری از پیشرفت روند بیماری در بیماران خاص توسط یک یا چند کشور محدود تولید می شود، چرا که برای شرکت های دارویی تولید تعداد کمی از یک دارو از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. اما اخیرا خبر تولید پانسمان مخصوص بیماران پروانه‌ ای توسط جوانان نخبه اصفهانی در فضای مجازی منتشر شد و شرکت دانش‌ بنیان بهیار صنعت سپاهان مسئول این پروژه بود.
پانسمان‌هایی که این سال‌ها بلای جان خانواده‌های بیماران پروانه ای شده است، تولید کشور سوئد می باشد و به ‌دلیل تحریم‌های آمریکا امکان ورود آن به کشور ایران وجود ندارد و ازطرفی نیاز است که بیماران هر ۲۴ تا ۴۸ ساعت یک ‌بار پانسمان‌های خود را تعویض کنند.
خانم آمنه دروگر، بیمار پروانه ای که تجربه استفاده از پانسمان های ایرانی را داشت به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت:
متاسفانه کیفیت این پانسمان ها نسبت به پانسمان های وارداتی ضعیف تر است و زمانی که موسسه این پانسمان ها را به ما دادند زخم های ما را به شدت اذیت می کردند.
پانسمان های خارجی که استفاده می کردیم کیفیت بسیار بالاتری داشت و زخم ها به سرعت بهبود پیدا می کرد اما متاسفانه پانسمان های ایرانی زخم ها را چند برابر می کرد و باعث عفونت و تاول می شد.
© Photo / Courtesy of Amine Derugyar آمنه دروگر،
 آمنه دروگر، - اسپوتنیک ایران  , 1920, 29.11.2022
آمنه دروگر،
وی افزود:
از لحاظ تعویض پانسمان نیز زخم های ما تقریباً مشابه زخم های عادی است و باید پانسمان آن به سرعت عوض شود تا زخم رو به بهبودی برود ما حتی در زخم های جدی تر پانسمان های خارجی را روزی چند بار عوض می کنیم تا موجب خونریزی و تاول نشود.
خانم آمنه دروگر ضمن بیان پیچیدگی های تهیه ی پانسمان اظهار داشت:
متاسفانه کماکان دسترسی ما به پانسمان ها به دلیل تحریم ها به شدت سخت است، موسسه ماهی یک الی دو بار پانسمان در اختیار ما قرار می دهد که موجب می شود در تعویض پانسمان هایمان به شدت قناعت کنیم تا بتوانیم پانسمان را برای مدت یک ماه داشته باشیم و این موضوع قطعاً موجب کند شدن روند بهبود زخم هایمان می شود و متاسفانه این پانسمان ها به صورت آزاد در بازار وجود ندارد و ما صرفا باید از طریق موسسه بیماران پروانه‌ای آن را درخواست کنیم.
وی تاکید کرد:
عمیقا امیدوار هستم که پانسمان های داخلی ایران به کیفیت پانسمان های خارجی برسد تا شدت آسیبی که به تبع تحریمات به ما وارد می شود تا این حد زیاد و دردناک نباشد.
خانم معصومه عطا الهی دیگر بیمار پروانه ای که هنوز تجربه ی استفاده از پانسمان های ایرانی را نداشته گفت:
من متاسفانه از پانسمان های ایرانی استفاده نکردم و صرفا خبر آن را شنیدم، از طریق موسسه هم صرفاً پانسمان های خارجی را دریافت کردم.
قطعا اگر پانسمان های داخلی، کیفیت پانسمان هایی که اکنون از آنها استفاده میکنیم را داشته باشند و به این اندازه راحت باشند و کندن آنها سخت نباشد مسلما مشتاقم از آنها استفاده کنم. یکی از مهمترین مزایای پانسمان های داخلی در صورتی که کیفیت بالایی داشته باشند این است که دیگر به دلیل تحریم‌ ها در تامین پانسمان هایمان به مشکل نمی خوریم. از لحاظ کیفیت، پانسمان هایی که اکنون از آنها استفاده می کنیم و پانسمان های خارجی محسوب می شوند اگر حتی سه روز آنها را تعویض نکنیم دچار مشکل نمی شویم و کندن آنها به شدت ساده است و زخم های جدید ایجاد نمی کند.
© Photo / Courtesy of Masoumeh Attallahiمعصومه عطاء اللهی
معصومه عطاء اللهی - اسپوتنیک ایران  , 1920, 24.11.2022
معصومه عطاء اللهی
موسسه به صورت ماهانه یک الی دوبار پانسمان برای ما ارسال می کند و از این لحاظ در تامین پانسمان ها شخصا دچار مشکل نشدم اما قطعاً موسسه آن ها را به سختی تهیه می کند و بسته بندی هایی که برای ما ارسال می شود گاهی از یک نوع پانسمان یک عدد وجود دارد و گاه چند عدد وجود دارد که نشان دهنده این است که تهیه آن‌ها برای موسسه سخت بوده است.
واقعا امیدوارم کیفیت پانسمان های داخلی در اندازه پانسمان های خارجی باشد تا بیماران پروانه ای نیز بتوانند در ایران با آسایش و بدون استرس زندگی کنند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала