گزارش و تحلیل

مجارستان، دروازه برای عادی سازی همکاری بین المللی ایران از غرب تا شرق

© Photo / Tasnim News Agencyممجارستان در صدد عادی سازی همکاری بین المللی ایران با غرب و شرق
ممجارستان در صدد عادی سازی همکاری بین المللی ایران با غرب و شرق - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2022
اشتراک
وزیر خارجه مجارستان اعلام کرد که می خواهد نقش فعالی را برای عادی سازی و تقویت روابط ایران با سایر کشورهای جهان ایفا کند.
اسپوتنیک - پیتر سییارتو، وزیر خارجه مجارستان پس از امضای پروتکل سومین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و مجارستان، از حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای حمایت کرد. وی همچنین در صفحه شخصی خود در فیسبوک نوشت که دولت مجارستان در صدد ادغام ایران به نظام همکاری های بین المللی است و بوداپست با هدف "عادی سازی اوضاع" در خاورمیانه قصد دارد همکاری اقتصادی را با ایران تحریم شده گسترش دهد.
شایان ذکر است که مجارستان اولین کشور اروپایی است که به طور مستقیم از برنامه صلح آمیز ایران حمایت نموده و به طور آشکار در این شرایط فشار و تحریمات غرب علیه ایران گام رو به جلو برای همکاری اقتصادی با ایران برداشت.
آقای دکتر علی مهرپور لشکناری، کارشناس مسائل حقوق بین‌الملل در مصاحبه با اسپوتنیک در مورد دلایل تمایل مجارستان به همکاری بیشتر با ایران در شرایط تحریم توضیح داد. وی گفت:
بوداپست در چندین موضوع مانند سرمایه گذاری در خاورمیانه، جلوگیری از ورود مهاجرین غیرقانونی به اروپا و ثبات در بازارانرژی، ایران را دارای نقشی محوری می داند و این مسئله تهران را دارای جایگاهی خاص در سیاست خارجی مجارستان کرده است. علاوه بر این مسئله مجارستان روابط حسنه ای با مسکو نیز دارد و این موضوع در تحکیم روابط بوداپست و تهران مزید برعلت شده است.
امضای سند همکاری ایران و مجارستان - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2022
حمایت مجارستان از حق ایران برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای
به عقیده کارشناس، مجارستان به نوعی دروازه ورود به غرب اروپا و اتصال شرق به غرب اروپا محسوب می شود و نقشی کلیدی در جغرافیای اقتصادی اتحادیه اروپا ایفا می کند. وی افزود:
همکاری تجاری میان دو کشور می تواند پتانسیل رشد بسیار زیادی را برای ایران به همراه داشته باشد که دولت فعلی ایران به ریاست دکتر ابراهیم رئیسی با درک این مسئله در پی گسترش روابط اقتصادی با بوداپست است. اقای مهرپور تاکید نمود:
به طور کلی مجارستان مانند سال های ابتدایی دهه ۱۹۸۰ میلادی می تواند بار دیگر نقش واسطه ورود ایران به بازارهای جهانی و راهی برای دور زدن تحریم ها از سوی جمهوری اسلامی ایران باشد.
دکتر مهرپور در پایان خاطر نشان کرد که همسایگان مجارستان سیاست بسیار تند و خصمانه ای را پیش می برند که به منافغ ملی و رفاه اقتصادی مجارستان ضرر قابل توجهی را می رساند. بنابراین کشور مجارستان به زودی می توانند به بلوک های سیاسی که ایران و روسیه عضو آنها هستند، بپیوندد.
مجارستان با ارسال گزارشگر ویژه حقوق بشر به روسیه نیز مخالفت کرده بود و در واقع تنها کشور در اتحادیه اروپا محسوب می شود که با این مسئله ابراز مخالفت کرد. البته مجارستان به سال جاری به دو قطعنامه علیه روسیه در مورد بحران اوکراین رای مثبت داده است، نمونه این ماجرا در سال ۲۰۱۴ نیز اتفاق افتاده بود و در آن زمان نیز مجارستان در مسئله ای مشابه بر علیه روسیه رای داده بود. به موازات این اقدام، بوداپست با کمک ۱۸ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به اوکراین نیز مخالفت کرد.
از سوی دیگر بوداپست وابستگی شدیدی به مسکو در مسئله تامین انرژی دارد. ۸۵٪ از گاز و ۶۵٪ از نفت این کشور توسط روسیه تامین می شود و مقامات مجارستان مخالفت شدید و علنی ای با تحریم های روسیه خصوصا در باب انرژی دارند.
Министр внешнеэкономических связей и иностранных дел Венгрии Петер Сиярто в Москве - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2022
مجارستان تحریم ها علیه روسیه را بدترین واکنش اتحادیه اروپا خواند
در ماجرای پیوستن سوئد و فنلاند به اتحادیه اروپا نیز مجارستان مانند ترکیه مخالفت خود با این طرح را اعلام کرده.
تمام این مسائل نشان می دهد مجارستان دارای خط مشی مشخص در ارتباط با مسکو است.
بوداپست روسیه را یک متحد بسیار نزدیک می داند، روابط خود با مسکو را مهم تر روابط با سایر کشورهای اتحادیه اروپا می پندارد و همواره قصد دارد آرامش را بر منطقه حاکم سازد.
با توجه به این مسئله می توان ادعا کرد مجارستان نیز مانند ترکیه به زودی به شکل گسترده ای به بلوک ایران و روسیه خواهد پیوست زیرا علاوه بر مشترکات بسیار زیاد در خط مشی و وابستگی مجارستان به روسیه، رفتار خصمانه همسایگان مجارستان خصوصا لهستان، برای بوداپست یک تهدید بالقوه محسوب می شود و طبیعی ست که این کشور خواهان قدرت بخشیدن به وزن خود در عرصه بین الملل باشد که این موضوع بر احتمال پیوستن بوداپست حداکثری به جبهه روسیه و ایران خواهد افزود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала