مجارستان به ادغام ایران در سیستم همکاری های بین المللی مساعدت خواهد کرد

© AFP 2023 / Attila Kisbenedekپیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان
پیتر سیارتو وزیر امور خارجه مجارستان  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2022
اشتراک
پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد دولت این کشور ادغام ایران در نظام همکاری های بین المللی را ارتقا خواهد داد.
به گزارش اسپوتنیک، وزیر امور خارجه مجارستان گفت بوداپست در نظر دارد تا "وضعیت" را در خاورمیانه "عادی کند" و از این رو برای همکاری اقتصادی با ایران تحریم شده برنامه ریزی می کند. وزیر مجارستان این موضوع را در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد.
سیارتو از سفر وزیر اقتصاد ایران به بوداپست برای شرکت در نشست کمیته مشترک اقتصادی خبر داد و بر لزوم بازگشت ایران به نظام همکاری های بین المللی تاکید کرد.
وزیر امور خارجه مجارستان نوشت: "مشکلات زیادی در جهان وجود دارد، در روزهای اخیر شاهد بوده ایم که چگونه درگیری ها به راحتی غیرقابل کنترل می شوند. تهدید برای امنیت جهانی را می توان با پایان دادن به هر چه بیشتر درگیری ها کاهش داد. اگر بتوانیم ایران را دوباره به سیستم همکاری های بین المللی ادغام کنیم می‌توانیم گام بزرگی در جهت ثبات کل وضعیت در خاورمیانه برداریم."
سیارتو افزود: "شروع روند عادی سازی وضعیت با همکاری اقتصادی، منطقی است."
یادآور می شود سید احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران با اشاره به مخالفت سرسختانه مجارستان با سیاست‌های تحریمی علیه ایران از رشد ۵۶ درصدی حجم تجارت خارجی دو کشور در نیمه اول امسال خبر داد.
سید احسان خاندوزی که برای شرکت در سومین کمیسیون مشترک ایران و مجارستان به بوداپست سفر کرده، افزود: تجربه یک سال اخیر نشان داده که تحریم، نمی‌تواند جلوی رشد و توسعه تجارت ایران را بگیرد.وی گفت: سال گذشته کمتر از نصف سطح فعلی نفت صادر می‌کردیم و حجم تجارت خارجی ایران زیر 100 میلیارد دلار بود که تا پایان سال جاری قطعا بالاتر خواهد رفت.
خاندوزی اضافه کرد: در یک سال اخیر اثبات کردیم که تحریم و فشارهای دشمن نمی‌تواند ایران را محصور و منزوی کند هرچند هزینه‌هایی را به ما تحمیل کرده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала