عربستان صادرات نفت خود را کاهش داده است

© REUTERS / Ahmed Yosriعربستان صادرات نفت خود را کاهش داده است
عربستان صادرات نفت خود را کاهش داده است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2022
اشتراک
براساس داده‌های شرکتهای تحلیل انرژی و صادرات نفت، عربستان از اواسط ماه نوامبر (آبان/ آذر) روزانه صادرات خود را کاهش داده است.
به گزارش اسپوتنیک، براساس داده‌های شرکت تحلیل انرژی کپلر، محموله‌های نفتی عربستان در این مدت در مقایسه با سال گذشته حدود ۴۱۰ هزار بشکه معادل ۶. درصد کاهش یافته است.
این درحالی است که داده های شرکت تحلیل انرژی Vortexa این میزان کاهش را روزانه ۶۷۶ هزار بشکه نشان می‌دهد.
عربستان که کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) را رهبری می کند، کاملا متعهد شده که به توافق ماه گذشته میلادی که به همراهی روسیه گرفته شد، پایبند است.
خبرگزاری بلومبرگ نیز به نقل از یک مقام که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفت که سازمان اوپک پلاس که متشکل از ۲۳ کشور است، چهارم دسامبر سال جاری میلادی در وین سیاست تولید را بررسی خواهد کرد.
رکورد بیشترین صادرات نفت روسیه به آمریکا ظرف 12 سال اخیر  - اسپوتنیک ایران  , 1920, 02.11.2022
روسیه به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شده است
جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا، ماه گذشته با انتقاد شدید از عربستان و اوپک پلاس گفت که کاهش دو میلیون بشکه‌ای که از سوی این گروه گرفته شده است، اقتصاد جهانی را به خطر می اندازد و به روسیه در عملیات نظامی‌اش در اوکراین کمک خواهد کرد.
شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان هفته گذشته در نشست آب و هوایی در شرم الشیخ مصر با دفاع از تصمیم کشورش گفت که این کاهش تولید برای جبران تردیدهای شدید اقتصادی ضروری بود و اوپک پلاس همچنان در این باره محتاط است.
براساس داده‌های شرکت تحلیل انرژی کپلر، عراق نیز در محموله‌های نفتی خود در دو هفته نخست نوامبر، حدود ۹ درصد معادل ۳۰۰ و هشت هزار بشکه از نفت خود را کاهش داد، درحالی که تولید نفت کویت ثابت ماند.
براساس داده این شرکت تحلیلی، امارات حدود ۱۲ درصد معادل ۳۷۹ هزار بشکه از نفت خود را در این مدت افزایش داده است.
این گزارش پس از آن بیان می شود که گروه اوپک پلاس در ماه گذشته اعلام کرد که تولید نفت خود را ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد و این اقدام که بزرگترین کاهش از زمان همه گیری کرونا محسوب می‌شود؛ با واکنش تند مقام های آمریکایی روبه رو شد که نگران افزایش قیمت بنزین در کشور خود بودند.
جان کربی سخنگوی شورای امنیت ملی واشنگتن در این باره گفت که رییس جمهور بایدن باور دارد که آمریکا باید در روابط با عربستان در سایه تصمیم اوپک پلاس بازنگری کند.
کربی افزود: تصور می‌کنم رئیس جمهوری خیلی روشن و واضح اعلام کرده که این مناسبات نیاز به ارزیابی مجدد دارد و ما مایل به بازنگری آن هستیم.
باب منندز رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز خواستار قطع همکاری با عربستان از جمله در زمینه فروش سلاح به ریاض شد.
همچنین کریس مورفی سناتور ایالت کانکتیکات آمریکا نیز به تعداد فزاینده دموکرات‌های مخالف عربستان اشاره کرد و گفت که ایالات متحده با توجه به کاهش تولید ۲ میلیون بشکه‌ای ناگهانی عربستان و همچنین سابقه حقوق بشر ریاض، در رابطه با پادشاهی سعودی تجدید نظر کند.
این توافق به رغم فشار آمریکا و دیگر کشورها برای تولید بیشتر، حاصل شد و عرضه را در بازاری که هم اکنون نیز در تنگنا هست، محدودتر کرد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала