Press release_Sputnik Launches Political Talk Show in Argentina - اسپوتنیک ایران  , 1920
اسپوتنیک توضیح می دهد

بهانه تراشی های بی پایان غرب در مسیر برجام

© Photo / Seyed Abbas Araghchiرازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا فابیوس
رازهای پنهان امضای مذاکره‌کنندگان برجام: از ظریف تا فابیوس - اسپوتنیک ایران  , 1920, 18.11.2022
اشتراک
به نظر می رسد عدم رغبت غرب و در راس آن ایالات متحده برای یافتن راه حل عینی برای بحران ساختگی هسته ای بر علیه ایران و نیز بعضا عدم توان دولتهای ایشان برای عبور از رقابت های سیاسی داخلی، آنها را به این واداشته که با سیاه نمایی ایران، مشکلات را از دوش خود برداشته و طرف مقابل را مسبب بی ارادگی خود در اظهار عمومی نمایش دهند.
با گذشت حدود دو سال از به قدرت رسیدن جو بایدن در آمریکا، علیرغم امیدواری های زیاد برای نجات برجام در دوران قدرت وارثان دموکرات باراک اوباما در کاخ سفید، شانس احیای برجام هر روز کمتر از روز قبل به نظر می رسد.
این در حالیست که با نگاهی به تاریخچه مذاکرات حول پرونده هسته ای ایران و متعاقب آن مذاکرات برجام و سالهای پس از آن می توان دریافت که هر باری که ایران اراده طرف مقابل را برای دستیابی به توافقی سود- سود به عرصه آزمایش برده است، همواره و بصورت یک سناریوی تکراری ایران بی علاقه به همکاری و محور یک مشکل جدید در منطقه و جهان نشان داده شده است.
جدیدترین مورد از مواردی ادعایی غرب در خصوص فعالیتهای مخل دستیابی به توافق، ادعای غرب در خصوص "ارسال پهپاد به روسیه جهت استفاده د عملیات ویژه در اوکراین " می باشد.
سرگئی ورشینین معاون وزیر امور خارجه روسیه در این خصوص اظهار کرد: "تمامی اینها (ادعاها) چیزی بیشتر از یک پرده از دود نیست که غرب آنرا برای استتار عدم توانایی خود جهت تامین اجرای کامل برجام و بازگشت به تعهدات خود در غالب معامله هسته ای، ایجاد می نماید".
به گفته وی مسکو همچنان توجه ایالات متحده و طرفهای اروپایی برجام و از جمله اعضای شورای امنیت سازمان ملل را به این نکته جلب می نماید که ایشان "موظف می باشد که حوزه حقوقی قطعنامه 2231 شورای امنیت بازگشته و نقض آن را متوقف نمایند.
ورشینین تاکید کرد: "از جانب خود هیچ جایگزین معقولی را برای برجام نمی بینیم. هرگونه برنامه های دیگر، یک مسیر مستقیم به سوی تشدید تنش با تبعات سخت و حتی غیرقابل بازگشت برای امنیت بین المللی و شرایط بازارهای جهانی خواهد بود و این اهم را می بایست در سازمان ملل متحد درک نمایند".
نکته حائز اهمیت در خصوص برجام این است که آمریکا حتی در دوران باراک اوباما نیز به دفعات برجام را نقض کرده بود و تعهدات مالی، بانکی، بیمه ای و کشتیرانی خود را اجرا نمی کرد و در آن زمان نیز کشورهای اروپایی در این خصوص سکوت و با این کشور کاملا هم مسیر و هم راه بودند.
خارج از ادعای اخیر در خصوص همکاری نظامی ایران و روسیه در زمینه پهپادی در ذیل چند نمونه از ادعاها و اقدامات واضح مقامات غربی و در راس آن آمریکا برای سرپوش گذاشتن بر دلایل عدم دستیابی به توافق مورد اشاره قرار می گیرند:
دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا در دوران کاندیداتوری برای احراز پست ریاست جمهوری به دفعات اعلام کرده بود که در صورت پیروزی در انتخابات برجام را پاره کرده و از آن خارج خواهد شد. در نهایت نیز وی در تاریخ 18 اردیبهشت 1398 با امضای حکمی بصورت رسمی از این توافق خارج شد.
اروپا 9 ماه پس از خروج آمریکا از برجام برای راضی کردن ایران به باقی ماندن در برجام سیستم اینستکس را رونمایی کرد. سیستمی که علیرغم سر و صدای فراوان هیچوقت کار نکرد. هرچند که مسئولین این سیستم و مشخصا "میشل ارهارد باک" مدیرعامل سوم این سیستم اعلام کرده بود که بانکهای اروپایی بدلیل تطبیق با سیستم های مالی آمریکا علاقه ای برای همکاری با اینستکس نداشتند، "آنتیه لندرت‌زه" از مقامات وقت وزارت خارجه آلمان اعلام کرد: "شمار زیادی از شرکت‌های اروپایی نسبت به همکاری تجاری با اینستکس ابراز علاقه کردند و وارد مذاکره شدند" اما جمهوری اسلامی "با هیچ‌کدام از معاملات موافقت نکرده است".
درست یک سال بعد از اثبات ناکارآمدی اینستکس، دولت سوئیس نوید راه اندازی کانال مالی جدیدی را برای تبادل کالاهای دارویی و کشاورزی با ایران داد. اما در عمل این کانال نیز بغیر یکی دو مورد ناچیز نتوانست کاری بکند و واردات دارو بویژه برای بیماری های خاص به مشکل بزرگی بزرگی برای ایران تبدیل شد، به شکلی که محمد جواد ظریف وزیر وقت امور خارجه ایران اعلام کرد: "تحریم‌های آمریکا بر بخش دارو و درمان ایران تعریف کلاسیک تروریسم اقتصادی است".
دولت دونالد ترامپ در تاریخ 13 دی 1398 قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران را درعراق به قتل رساند و وی را بزرگترین تروریست دنیا نامید.
مایک پمپئو وزیر خارجه وقت ایالات متحده شروط 12 گانه ایالات متحده جهت عادی سازی روابط با جمهوری اسلامی ایران را مطرح کرد که بر مبنای این شروط ایران می بایست تمامی سیاست خارجی، منطقه ای و نظامی خود را بر مبنای صلاحدید ایالات متحده آمریکا تغییر می داد.
با آغاز به کار دولت بایدن مذاکرات برجام نیز از سر گرفته شد اما پس از مدتها مذاکره، دولت آمریکا حاضر نشد شرط اصلی ایران که دادن ضمانت برای عدم خروج آتی از برجام را بدهد و در پاسخ ایران را به خواسته های غیر متعارف و فرا برجامی متهم کرد.
در حالی که در یکسال اخیر امیدواری های زیادی برای به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام بوجود آمده بود، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا بدون اشاره به بی پاسخ گذاشتن ابتکارات مطرح شده توسط ایران از طریق مسئول سیاست خارجی اروپا، ایران را به برداشتن "گام رو به عقب" در مذاکرات و نبودن چشم انداز برای دستیابی به توافق در آینده نزدیک محکوم کرد.
پس از آنکه بعد از مرگ مهسا امینی در ایران اعتراضاتی در شهرهای مختلف ایران صورت گرفته بود، مقامات رسمی آمریکا و اروپا ضمن اعلام حمایت رسمی از معترضان و اغتشاشگران در ایران، دست به اعمال تحریم بر علیه ایران زدند و تمامی تلاش خود را برای ریختن هیزم در این آتش نمودند.
در جدیدترین نمونه از تلاش های برای مقصر نشان دادن ایران برای عدم دستیابی به توافق، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه 26 ابان ماه 1401 به قطعنامه پیشنهادی آمریکا و کشورهای اروپایی در خصوص محکومیت ایران برای عدم پاسخگویی به ذرات اورانیوم پیدا شده در چند سایت هسته ای خود، رای مثبت داد. اقدامی که به گفته مقامات روسیه غیر ضروری و دارای تاثیر عکس می باشد.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала