کارشناس: غرب ممکن است بعد از سانحه لهستان به حمایت سیاسی اوکراین اقدام کند، نه حمایت نظامی

کمک
کمک - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2022
اشتراک
واشنگتن و متحدانش ممکن است بعد از اتفاق رخ داده تا حد زیادی به حمایت سیاسی از اوکراین روی بیاورند و نه حمایت نظامی کیف. "سرمستی" از حمایت اوکراین در کشورهای غربی در حال نزول است .
ولادیمیر باتیوک رئیس مرکز تحقیقات نظامی- سیاسی دانشکده آمریکا و کانادا آکادمی علوم روسیه در مصاحبه با آژانس خبری اسپوتنیک اعلام کرد که مشکل ارسال بیشتر تسلیحات ایالات متحده آمریکا و کشورهای غربی به اوکراین با میزان سختی در زمینه لجستیک و آموزش پرسنل می باشد و نه با سانحه فرود موشک در لهستان، اما واشنگتن و متحدانش ممکن است بعد از اتفاق رخ داده تا حد زیادی به حمایت سیاسی از اوکراین روی بیاورند و نه حمایت نظامی کیف. "سرمستی" از حمایت اوکراین در کشورهای غربی در حال نزول است .
پیشتر ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرده بود که دربی گناهی کیف در سانحه رخ داده در لهستان که دو موشک به خاک آن اصابت کرده و در نتیجه آن دو نفر کشته شدند، هیچ شکی ندارد. جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا به این اظهارات زلنسکی عکس العمل نشان داد و اظهار داشت که گفته های وی مدرک اثبات کننده به حساب نمی آیند.
به گفته این کارشناس ایالات متحده و کشورهای غربی پس از این سانحه در لهستان می توانند تا حد زیادی به حمایت سیاسی و نه مالی و نظامی اوکراین رو بیاورند.
باتیوک اذعان کرد:"این کاملا محتمل می باشد، زیرا سرمستی ابتدایی در خصوص حمایت از اوکراین به وضوح در حال کاهش می باشد. به نظر می رسد که کمک های آتی به اوکراین با فشار به کیف برای اینکه به هر ترتیب وارد مذاکرات با مسکو در خصوص پایان دادن به مناقشه شود، همراه خواهد بود. مناقشه ای که به زعم غرب نمی تواند برای ابد ادامه داشته باشد".
به عقیده وی مشکل ارسال بیشتر تسلیحات به اوکراین با سانحه لهستان مربوط نمی باشد، بلکه با امکانات عینی ایالات متحده و متحدان آن برای ارسال تسلیحات مدرن به کیف مربوط هست که با یکسری موانع روبرو می باشد.
وی افزود: "در وهله اول امکان ارسال این تسلیحات هم برای ایالات متحده آمریکا و هم برای متحدان اروپایی اش، نا محدود نمی باشد. ثانیا حتی اگر سیستم های نظامی مدرنی نیز وجود دارند که می توانند به اوکراین ارسال شوند، مسئله مربوط به تعمیرات، خدمات و هدایت این سامانه های جنگی بوجود می آید".
وی تاکید کرد که برای آموزش هدایت هواپیماهای مدرن شکاری- بمب افکن به خلبانان اوکراینی چند سال زمان نیاز است، همانطور که آموزش اپراتور پدافند ضد هوایی به این زمان نیاز دارد. "به همین دلیل است که در این خصوص می توان صحبت کرد، اما در عمل بسیاری از چیزها (مربوط به ارسال تسلیحات) به لجستیک، آماده سازی نظامی و غیره بستگی دارد. اینها دلایل عینی (کاهش احتمالی تحویل تسلیحات به اوکراین) می باشند، نه سانحه رخ داده در لهستان".
بنا بر اظهارات این کارشناس تمامی شواهد گواه از این دارند که دقیقا همان موشک هایی به خاک لهستان اصابت کردند که توسط پدافندهای ضد موشکی اوکراین برای ردگیری موشکهای روسی شلیک شده بودند.
رسانه های لهستانی شب 15 نوامبر خبر دادند که دو موشک در خاک این کشور فرود آمدند که در نتیجه آن دو نفر جان خود را از دست دادند. در ابتدا این تصور وجود داشت که این موشک ها روسی هستند. اما کمی بعدتر آنژی دودا رئیس جمهور لهستان اعلام کرد که وی هیچ سند و مدرک موید اینکه موشکهای اصابت کرده توسط نظامیان روسی شلیک شده باشند،در اختیار ندارد. به گفته وی احتمال اینکه این موشک ها به پدافند های ضد موشکی اوکراین تعلق داشته باشند، "بسیار بالا" می باشد.
در ناتو نیز اطلاعات مشابه ای به گوش رسید. وزارت دفاع روسیه نیز به نوبه خود اعلام کرد که هیچ حمله ای به اهداف در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان در آن روز صورت نگرفته است. وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه در بیانیه در خصوص "صانحه موشکی" ابراز اطمینان کرد که تحقیقات بیطرفانه و انتشار نتایج آن این "تحریک" را برملا خواهد نمود.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала