نجات جان ۲۷ کودک با استفاده از یک زباله بیولوژیکی

© Photo / IRNAبانک خون
بانک خون - اسپوتنیک ایران  , 1920, 17.11.2022
اشتراک
نجات جان ۲۷ کودک با استفاده از یک زباله بیولوژیکی
به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، رئیس گروه بانک خون بندناف و سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون ایران با اشاره به مزایای خون بندناف گفت: پیوند خون بندناف، جان ۲۷ نفر از کودکان مبتلا به بیماری‌های نقص ایمنی و خونی را نجات داده است.
دکتر نسیم عزتی رئیس گروه بانک خون بندناف و سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، به مناسبت روز جهانی خون بندناف اظهار کرد: هفدهم نوامبر مصادف با 26 آبان ماه از سوی مجامع بین‌المللی به عنوان روز جهانی خون بندناف نام‌گذاری شده است. بندناف یک زباله بیولوژیکی است که به عنوان یک منبع خدادادی مملو از سلول‌های بنیادی است‌.
وی افزود: خون بندناف خونی است که پس از تولد نوزاد در بندناف و جفت باقی می‌ماند؛ تا پیش از سال 1988، جفت و بندناف نوزادان به عنوان ضایعات بیولوژیک محسوب و بعد از تولد، امحا می‌شد. پس از اینکه مشخص شد سلول‌های بنیادی موجود در خون بندناف، از قابلیت خون‌سازی و ایمنی‌زایی برخوردارند، اولین بانک خون بندناف در جهان تاسیس شد.
رئیس گروه بانک خون بندناف و سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون ایران ادامه داد: بانک‌های خون بندناف در جهان به دو شکل خصوصی و عمومی در حال فعالیت هستند. بانک خون بندناف و سلول‌های بنیادی سازمان انتقال خون ایران، به عنوان یک بانک عمومی، داوطلبانه و عام‌المنفعه، در تیر ماه سال 1389 به طور رسمی فعالیت‌های خود را آغاز کرد. هدف اصلی این بانک، تامین، فرآوری و ذخیره‌سازی سلول‌های بنیادی خون‌ساز برای واحدهای خون بندناف، جهت استفاده بیماران نیازمند به پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز است.
وی تصریح کرد: از زمان تأسیس بانک خون بندناف (سال 1389) تاکنون حدود 20 هزار واحد خون بندناف جمع‌آوری شده که از این تعداد، 4200 واحد خون واجد شرایط استاندارد برای ذخیره‌سازی بوده است.
عزتی افزود: از واحدهای خون‌ بندناف موجود در سازمان انتقال خون، 27 مورد برای پیوند مورد استفاده قرار گرفته و جان 27 نفر از کودکان مبتلا به بیماری‌های نقص ایمنی و بیماری‌های خونی را نجات داده است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала