- اسپوتنیک ایران  , 1920
عملیات ویژه روسیه در اوکراین
روسیه در تاریخ 24 فوریه عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد. ولادیمیر پوتین هدف از این عملیات را "حمایت از مردمی خواند که به مدت هشت سال مورد قلدری و نسل کشی رژیم کی یف قرار گرفته اند."

کاخ سفید: ایالات متحده در نهایت مقصر حادثه لهستان را روسیه می داند

© Sputnik / Alexey Agaryshev /  مراجعه به بانک تصاویر کاخ سفید: مسئولیت حادثه موشکی در لهستان خارج از نتایج تحقیقات انجام شده بر عهده روسیه است
 کاخ سفید: مسئولیت حادثه موشکی در لهستان خارج از نتایج تحقیقات انجام شده بر عهده روسیه است - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2022
اشتراک
رئیس دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی کاخ سفید: واشنگتن معتقد است که کی‌یف حق دفاع از خود را در شرایط شلیک موشک از سوی فدراسیون روسیه دارد.
به گزارش اسپوتنیک، آدریان واتسون، رئیس دفتر مطبوعاتی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه در بیانیه ای کتبی گفت: ایالات متحده در نهایت طرف روسی را مسئول حادثه موشکی در لهستان می‌داند، اگرچه واشنگتن هیچ اطلاعاتی را که با یافته‌های اولیه مبنی بر اینکه این موشک سامانه دفاع موشکی اوکراینی بوده، مغایرت داشته باشد، نمی‌بیند.
واتسون تاکید کرد: "ما به تحقیقات دولت لهستان در مورد انفجار اطمینان کامل داریم."
وی افزود: "ما چیزی ندیدیم که مغایر با ارزیابی اولیه رئیس جمهور [لهستان آندری] دودا باشد که این انفجار به احتمال زیاد به دلیل این واقعیت است که متاسفانه یک سیستم دفاع موشکی اوکراینی در لهستان سقوط کرده است".
واتسون ادامه داد: "با این حال، مهم نیست که نتایج نهایی چه باشد، واضح است که طرفی که در نهایت مسئول این حادثه غم انگیز است روسیه است که رگبار موشکی را به سمت اوکراین شلیک کرد".
وی افزود: "اوکراین حق دفاع از خود را داشت و دارد".
لازم به یادآوری است، رسانه های لهستانی در شامگاه 15 از سقوط دو موشک در روستایی در نزدیکی لوبلین در شرق لهستان و کشته شدن 2 نفر خبر دادند. وزارت امور خارجه لهستان ادعا کرد که این موشک ها ساخت روسیه است، در حالی که رئیس جمهور لهستان "آندری دودا" خاطرنشان کرد که ورشو هنوز اطلاعات دقیقی در مورد اینکه این موشک ها متعلق به چه کشوری است، در دست ندارد.
صبح روز 16 نوامبر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، خواستار برگزاری نشست اضطراری رهبران گروه 7 و کشورهای ناتو شد که در اجلاس سران گروه 20 در بالی شرکت کرده اند. همچنین او گفت که اطلاعات اولیه، این واقعیت را رد می کند که موشکی که در لهستان سقوط کرده از سوی روسیه پرتاب شده باشد.
به گفته وزارت دفاع روسیه، در آن روز هیچ حمله ای به اهدافی در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان صورت نگرفت و عکس های منتشر شده از برخی قطعات باقی مانده موشک هیچ ارتباطی با سلاح های روسی ندارد. این وزارتخانه خاطرنشان کرد که تمام اظهارات رسانه‌های لهستان درباره سقوط ادعایی موشک‌های "روسی" یک "تحریک عمدی" به منظور تشدید تنش است.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала