رسانه ها: هواپیمای ناتو موشکی را که در خاک لهستان سقوط کرده، ردیابی کرد

بمب
بمب - اسپوتنیک ایران  , 1920, 16.11.2022
اشتراک
سی ان ان به نقل از منابعی در ناتو می گوید که هواپیمای این پیمان موشکی را که در خاک لهستان سقوط کرده ردیابی کرده است
به گزارش اسپوتنیک به نقل از سی ان ان، یک هواپیمای ناتو که در حریم هوایی لهستان بود، موشکی را که به خاک این کشور اصابت کرد، را ردیابی کرده است، این اطلاعات به ورشو و مقر ناتو گزارش شده است.
یک مقام آگاه به این خبرگزاری گفت:" اطلاعات با برچسب های راداری در اختیار ناتو و لهستان قرار گرفت". او به اینکه چه کسی و از کجا موشک پرتاب شده، اشاره ای نکرد.
خاطرنشان می شود که هواپیماهای ناتو از آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه به طور منظم منطقه اوکراین را زیر نظر دارند. هواپیمایی که این موشک را ردیابی کرد، شرایط و اوضاع اوکراین را رصد می کرده است.
رسانه های لهستانی در شامگاه 15 نوامبر گزارش دادند که دو موشک در روستای لوبلین در شرق لهستان سقوط کرده و دو نفر کشته شده اند. وزارت امور خارجه لهستان گفت که این موشک ساخت روسیه است، در حالی که رئیس جمهور "آندری دودا" خاطرنشان کرد که ورشو اطلاعات دقیقی در مورد اینکه متعلق به چه کش.ری است را ندارد.
در صبح روز 16 نوامبر، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، خواستار برگزاری نشست اضطراری رهبران گروه 7 و کشورهای ناتو شد که در اجلاس سران گروه 20 در بالی شرکت دارند.
به گفته وزارت دفاع روسیه، در آن روز هیچ حمله ای توسط این کشور به اهدافی در نزدیکی مرز اوکراین و لهستان صورت نگرفت و عکس های منتشر شده از برخی قطعات باقی مانده موشک هیچ ارتباطی با سلاح های روسی ندارد. این وزارتخانه خاطرنشان کرد که تمام اظهارات رسانه‌های لهستان درباره سقوط ادعایی موشک‌های "روسی" یک تحریک عمدی به منظور تشدید تنش است.
همانطور که "الکسی لئونکوف"، کارشناس نظامی گفت، موشک‌های کروز روسیه نمی‌توانند به لهستان برسند، اما موشک‌های اس-300 اوکراینی که به طور غیرعادی شلیک می‌شوند، می‌توانند تا آنجا پرواز کنند: "قبلاً چنین نمونه‌هایی وجود داشته است، از جمله اصابت موشک های اوکراینی به ساختمانهای خودی".
پنتاگون گفت که در شرایط سقوط موشک در لهستان، آنها قصد دارند نه با حدس و گمان، بلکه بر اساس حقایق عمل کنند. پاتریک رایدر، سخنگوی ارتش آمریکا گفت: "در عین حال، تا زمانی که حقایق دریافت نشود، پنتاگون در مورد قابل اجرا بودن ماده 5 منشور ناتو صحبت نخواهد کرد".
در این ماده آمده است: "طرفین قرارداد توافق می کنند که حمله مسلحانه به یک یا چند کشور از آنها در اروپا یا آمریکای شمالی به عنوان حمله به کل آنها تلقی شود".
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала