گزارش و تحلیل

ادامه حملات ایران به مواضعی در کردستان عراق، آیا فقط پیغامی محدود است؟

© AP Photo / Sepahnews Запуск ракет во время иранских военных учений в Ормузском проливе
Запуск ракет во время иранских военных учений в Ормузском проливе - اسپوتنیک ایران  , 1920, 15.11.2022
اشتراک
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مجددا مواضع گروه های تروریستی در منطقه کردستان عراق را هدف قرار داد.
صدای برخی کشورهای حامی تروریست ها هم بابت دردی که از هدف قرار گرفتن مواضعشان به آنها وارد شده در آمده.
طبق مقررات بین المللی همه کشورها ملزم به احترام به حسن همجواری هستند و ملزم می باشند که در چهارچوب حاکمیت ارضی حکومت خود شرایطی ایجاد کنند که به مرز کشورهای همجوار تعدی نگردد.
در صورتی که به هر دلیل کشوری نتواند حاکمت ملی خود را بر سرزمین خود اعمال کند و سرزمین این کشور موجب تهدید امنیت ملی کشورهای همجوار گردد کشوری که حاکمیت ارضی اش مورد تهدید قرار گرفته می تواند از خود دفاع کند و این دفاع هم می تواند سطح های مختلفی داشته باشد.
به عنوان مثال این دفاع می تواند از حملاتی مانند آنچه ترکیه در شمال عراق و یا شمال سوریه انجام داده و انجام می دهد باشد و گروه هایی که تهدیدی برای امنیت ملی اش تلقی می شوند را هدف قرار دهد یا اینکه مانند کاری که آمریکا کرد و به آن بهانه به افغانستان حمله کرد باشد.
در واقع واکنش روسیه به تهدید هایی که از طرف اوکراین به وجود آمده بود و امنیت ملی روسیه را به خطر می انداخت نیز به همین دلیل بوده و به همین دلیل هم می باشد که روسیه به اوکراین اعلام جنگ نکرد بلکه دست به انجام عملیات ویژه زد چون هدف سرکوب تروریست هایی بود که امنیت ملی روسیه را به خطر می انداختند.
چند سالی است که منطقه کردستان عراق جولانگان تروریست های فعال بر علیه ایران شده و به همین بهانه ایران چندین بار هم به دولت مرکزی عراق و هم به اقلیم کردستان عراق اخطار داده بود که در صورت ادامه فعالیت این گروه ها و تهدید امنیت ملی ایران واکنش متناسب نشان خواهد داد اما به دلیل ناتوانی دولت مرکزی عراق از ورود به این مناطق و همچنین سرسپردگی منطقه اقلیم کردستان به دستورات سفارت آمریکا در بغداد و همکاری این اقلیم با اسرائیل و دشمنان ایران از فعالیت این گروه های تروریست نه فقط کاسته نشد بلکه افزایش هم یافت.
طی یکی دو ماه اخیر کار به جایی رسید که علاوه بر حضور این گروه ها در منطقه اقلیم کردستان عراق اینها وارد خاک ایران شدند وعلاوه بر انجام اعمال تروریستی بر علیه شهروندان و نیروهای مسلح ایرانی تلاش کردند تا پایگاه خود در ایران را تاسیس کنند و آرزویهای تجزیه طلبانه خود را محقق کنند.
برخی از اینها هم با دریافت شناسنامه و پاسپورت برخی کشورهای اروپایی تصور می کردند که با داشتن چتر حمایتی اروپایی می توانند دست به هر اقدام تروریستی ای می خواهند در ایران بزنند.
البته ما در مناطق زیادی در شمال سوریه و عراق هم مشاهده کردیم که کشورهایی مخصوصا اروپایی چتر حمایتی برای اعضای داعش که اقدام به انجام اعمال تروریستی در این کشورها می نمودند کردند و حتی در برخی اوقات وقتی که اینها به برگه ای سوخته تبدیل می شدند آنها را سلب تابعیت کردند.
حتی در یکی دو مورد آمریکایی ها در عراق از مواضع این تروریست ها حمایت کردند و به سمت پهباد های ایرانی شلیک کردند که ایران هم واکنش نشان داد و تهدید کرد که اگر یکبار دیگر آمریکایی ها دست به چنین کاری بزنند خود پایگاه آمریکایی ها را هدف قرار خواهد داد.
فراموش نکنید که سنتکام طبق قوانین ایران یک گروه تروریستی به حساب می آید و نفس پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق و باقی کشورهای اطراف پایگاه تروریستی تلقی می گردد و ایران طبق قوانین خود با اینها به عنوان نیروهای تروریست برخورد می کند ونه به عنوان نیروهای کشوری دیگر که از ده هزار کیلومتر آنطرف تر آمده اند کشوری را اشغال کنند و به استناد سخنان رئیس جمهوری اسبق آمریکا نفت اش را به سرقت ببرند.
به هر حال امروزه طبق همه مقررات و قوانین بین المللی ایران حق دارد برای دفاع از امنیت ملی خود دست به هر اقدامی که صلاح بداند انجام دهد، از نیست و نابود کردن تروریست ها که به کشور وارد شده اند تا نابود کردن پایگاه های آنها در عراق یا هر جای دیگر در منطقه و همچنین جلوگیری از بازسازی پایگاه های آنها در اطراف ایران.
به نظر می رسد امروزه سیاست ایران در این راستا بسیار برای همه مشخص است و اساس آن این است که هر کشوری که اقدام به اعطای پایگاه به تروریست ها باشد باید انتظار واکنش ایران را داشته باشد و نباید تصور کنند که چون درون مرز خود حاکمیت ملی دارند پس می توانند حاکمیت و امنیت ملی کشورهای همجوار را به خطر بیاندازند.
نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала